اعترافات یک فرد ناتوان

بنفشه غلامی/ تورم، افزایش بی‌سابقه بهای مواد غذایی و انرژی، کمبود شیرخشک، بیکاری، سیل و حتی طوفانی که دیروز برق مناطق وسیعی از دو ایالت تنسی و کنتاکی امریکا را قطع کرد، همه و همه گواهی است بر ناکامی‌های سیاست داخلی دولت «جو بایدن» که همچنان سرگرم سیاست خارجی و رویارویی با روسیه و چین است. ناکامی‌های او تا آنجا پیش رفته که خود وی در مصاحبه اخیری که با یک خبرگزاری امریکایی داشته است، با اذعان به اینکه رکود اقتصادی امریکا اجتناب‌ناپذیر است، اعتراف کرده، مردم امریکا از شرایط اقتصادی ناامید هستند و به طور تلویحی اشاره کرده از دست او کاری برای رفع مشکلات مردم برنمی‌آید.
به گزارش خبرگزاری «آسوشیتدپرس»، «جو بایدن» در این مصاحبه 30 دقیقه‌ای که پنجشنبه انجام و در آخرین ساعات روز جمعه منتشر شد، در مورد وضعیت روحی مردم امریکا اعتراف کرد: «مردم واقعاً ناامید هستند. آنها به سلامت روانی بیشتری نیاز دارند و چیزهای زیادی باعث ناامیدی آنها شده است. همه چیزهایی که مردم روی آنها حساب می‌کردند، منجر به افسردگی آنها شده‌اند. اما بسیاری از این مسائل ناشی از پیامدهای کووید 19 هستند.»
او بعد از اینکه گناه رکود اقتصادی کشورش را بر گردن کرونا انداخت در پاسخ به اصرار خبرنگار «آسوشیتدپرس» درباره علل و راه‌های مبارزه با تورمی که می‌تواند امریکا را وارد رکودی عظیم کند، گفت: «در درجه نخست باید بگویم که تورم اجتناب‌ناپذیر است. و دوم اینکه ما نسبت به همه ملت‌های دنیا از موقعیتی قوی‌تر برخورداریم و می‌توانیم بر تورم غلبه کنیم.» او درباره علل تورم نیز گفت: «اگر تورم تقصیر من است، چرا در سایر کشورهای صنعتی جهان نیز شاهد تورمی بالا هستیم؟» او در حالی از بیشتر بودن تورم سایر کشورها سخن گفت که برای نمونه تورم ژاپن به 2.4 رسیده اما تورم امریکا با 8.4 درصد رکوردشکن شده است.
رئیس‌جمهور امریکا همچنین حاضر نشد نظر کارشناسان جمهوری خواه درباره اینکه بسته‌های کمکی کرونایی به مردم امریکا باعث شده، تورم در این کشور افسارگسیخته شود را بپذیرد و چنین ادعایی را «عجیب» خواند و در پاسخ به اینکه اقتصاددانان هشدار داده‌اند، امریکا سال آینده با رکود اقتصادی بی‌سابقه‌ای مواجه خواهد بود، خطاب به امریکایی‌ها گفت: «صبور باشید.»


«بایدن» همچنین به مردم کشورش وعده داد، برنامه‌هایش هزینه‌های زندگی آنها را کاهش خواهد داد و البته بلافاصله اعتراف کرد که با محدودیت‌های سیاسی زیادی رو به رو است و با اظهار ناتوانی گفت: «من نمی‌توانم هر چیزی را که می‌خواهم انجام دهم.»
بحران بی‌اعتمادی به بایدن
مصاحبه «بایدن» در حالی انجام شده که بنا بر تحلیلی از «آسوشیتدپرس» کمتر از 6 ماه دیگر مردم امریکا باید در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره این کشور شرکت کنند و دموکرات‌ها نیازمند آن هستند که با وجود افزایش بهای انرژی شامل بنزین و مواد غذایی میزان آرایی که در انتخابات قبلی را داشتند، برای خود حفظ کنند،  اما خود او نیز می‌داند که برای دوباره به دست آوردن اعتماد مردم، راه دشواری در پیش دارد. در ماه‌های اخیر میزان محبوبیت «بایدن» روند نزولی ادامه‌داری داشته و بسیاری از رأی‌دهندگان امریکایی از عملکرد او و سیاستگذاری‌های دولت اش ناامید شده‌اند. بر اساس نظرسنجی ماه پیش «آسوشیتدپرس» تنها 39 درصد امریکایی‌ها عملکرد «بایدن» را قابل دفاع دانسته‌اند. بنا بر این گزارش از هر 10 بزرگسال امریکایی فقط 2 نفر معتقدند، امریکا در مسیر درستی حرکت می‌کند یا اقتصاد آن خوب است. نظرسنجی گالوپ نیز نشان می‌دهد که تنها 16 درصد امریکایی‌ها از وضعیت کشور خود راضی هستند و 83 درصد می‌گویند، از وضعیت کشور ناراضی هستند.
 «بایدن»، حتی حمایت حزب دموکرات را هم از دست داده است و آمارها نشان می‌دهد، تنها 33 درصد از آنان معتقدند، سیاستگذاری‌های داخلی او درست بوده است. بی‌اعتمادی به «بایدن» در حزب او آنقدر کاهش یافته که در روزهای اخیر بسیاری از اعضای این حزب این سؤال را مطرح می‌کنند که آیا باید یک بار دیگر به «جو پیر» اعتماد کرد و او را برای انتخابات آتی کاندیدای این حزب کرد یا خیر.
پیام ناامیدانه بایدن برای مردم امریکا
رئیس‌جمهور امریکا که کمتر پیش می‌آید درخواست‌ها برای مصاحبه را بپذیرد، در حالی در مصاحبه با خبرگزاری «آسوشیتدپرس» تلاش کرد، گناه ناکامی‌های دولت اش را بر دوش همه کس غیر خودش بگذارد که رسانه‌های امریکایی مصاحبه او را یکی از ناکام‌ترین مصاحبه‌های یک رئیس‌جمهور این کشور دانستند. در همین ارتباط سایت شبکه خبری «سی‌ان‌ان» در تحلیلی نوشت: نه فقط مردم امریکا که به نظر می‌رسد، رئیس‌جمهور این کشور نیز در ناامیدی به سر می‌برد و این را می‌توان از جمله به جمله سخنانش دریافت.
او پیشتر نیز اعتراف کرده بود که تورم باعث شده است، بنیان خانواده‌های امریکایی تضعیف شود و در جایی دیگر اذعان داشته بود توانایی مبارزه با مشکلات را ندارد و گفته بود که «این طور نیست که بتوانیم روی سوئیچی کلیک کنیم و قیمت بنزین پایین بیاید. چنین چیزی در کوتاه مدت نشدنی است.» او حتی در جایی دیگر پذیرفته بود که دولت اش نتوانسته بود، میزان گستردگی کمبود شیر خشک درامریکا را پیش‌بینی کند و اعضای دولت او از جمله «جانت یلن»، وزیر خزانه‌داری اش اعتراف کرده بودند که انتظار نداشتند، تورم تا این حد بالا برود. مصاحبه اخیر بایدن نیز پیامی کاملاً واضح دارد: «من نمی‌توانم کاری انجام دهم.»
این بدترین پیامی است که یک رئیس‌جمهور امریکا درست 5 ماه مانده به انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره می‌تواند به مردم کشورش بدهد. این پیام آشکارا می‌تواند چشم‌انداز سیاسی دموکرات‌ها را چه در انتخابات میان‌دوره‌ای و چه انتخابات ریاست جمهوری 2024 تیره و تار کند.