بسته 10 هزار میلیارد تومانی برای آب اصفهان

حمیرا حیدریان
خبرنگار
اصفهان مقصد بیست‌وپنجمین سفر استانی رئیس‌جمهور و اعضای هیأت دولت بود. استانی که دارای قابلیت‌های بسیاری از جمله منابع انسانی شاخص، کارآمد و اثرگذار در جغرافیای ایران و جهان است.
در این سفر که رئیس‌جمهور با هیأت همراه با اقشار مختلف مردم، نخبگان و... دیدار داشته و از مناطق مختلف بازدید کردند، با توجه به دو محور قابلیت‌ها و توانمندی‌های استان و نارسایی‌های آن تصمیم‌گیری و متناسب با مقدورات کشور قرار شد تأمین منابع مالی انجام شود.


 به گفته سید صولت مرتضوی معاون اجرایی رئیس‌جمهور، دراین سفر برای نزدیک به ۳۰دستگاه مصوبات انجام گرفت و در مجموع ۲۱۷مصوبه عمرانی  و تعداد قابل توجهی مصوبه در رابطه با بنگاه‌های اقتصادی در این استان به تصویب رسید و حدود ۳۰هزار میلیارد تومان تسهیلات و اعتبارات برای رفع مشکلات پیش‌بینی شد.
به گفته وی مصوبات استان اصفهان به تفکیک شامل ۴۵مصوبه در حوزه زیربنایی، ۳۳مصوبه در حوزه بهداشت و درمان، ۴۲مصوبه در حوزه آب، خاک و کشاورزی، ۲۶مصوبه در حوزه رفاهی و اجتماعی، ۸مصوبه در حوزه اشتغال، ۵۳مصوبه در حوزه‌های آموزشی، فرهنگی و ورزشی و ۹مصوبه در سایر حوزه‌ها به تصویب رسیده و یک‌سوم از کل اعتبارات در نظر گرفته شده برای استان به سامان‌بخشی و توزیع پروژه‌های فاضلاب استان اختصاص داده شده است.
در این خصوص استاندار اصفهان در گفت‌و‌گو با «ایران» ضمن ابراز امیدواری از مصوبات هیأت دولت در پی سفر رئیس‌جمهور به این استان گفت: یک‌سوم کل اعتبارات 30هزار میلیارد تومانی سفر استانی رئیس‌جمهور در ارتباط با حل مشکلات آب اصفهان و ساماندهی طرح جامع زاینده‌رود اختصاص یافت.
در سال‌های گذشته به‌دلیل سوءمدیریت در برخی بخش‌ها، مردم نسبت به بعضی از سیاست‌ها آزرده‌خاطر شدند که یکی از این موضوعات که می‌توان گفت نخستین و مهم‌ترین مسأله استان نیز محسوب می‌شود، موضوع آب است که مشکلات عدیده‌ای در حوزه معیشت، فرونشست، اقتصاد، برخی از ناهنجاری‌ها و مسائل اجتماعی بر استان تحمیل کرده است. علاوه بر استفاده از تدبیرهای کوتاه‌مدت برای حل کردن مسأله آب استان، ضروری است در قالب یک طرح جامع و با حمایت کامل و پشتیبانی قاطع دولت در فلات مرکزی ایران، کاری کنیم که مشکل برای همیشه به گونه‌ای پایدار برطرف شود. همچنین بخش زیادی از اعتبارات نیز به کشاورزی اختصاص یافت.  سید رضا مرتضوی با تأکید بر اینکه دولت برای ساماندهی زاینده‌رود، اقدام به تشکیل ستاد ساماندهی جامع زاینده‌رود و اجرای طرح‌های مختلفی که از زمان گذشته می‌توانست به کمک فلات مرکزی بیاید کرده است، عنوان کرد: یکی از چالش‌های مهم استان و دغدغه سرمایه‌گذاران؛ مسائل بانکی، گمرکی و مالیاتی است و با توجه به فرسوده بودن برخی از صنایع نیاز مبرم است که مصوبات مرتبط برای شعاع ۵۰کیلومتری اصفهان به منظور تسهیل و نوسازی صنایعی که مشکلات عدیده برای هوا و تولید استان تحمیل کرده‌اند، محقق شود.
نماینده عالی دولت در استان اصفهان با تأکید بر لزوم استرداد طلب‌های مالیات بر ارزش افزوده اظهار داشت: پرداخت یا تهاتر مطالبات چند صد میلیاردی برخی از واحدهای تولیدی از شرکت‌های دولتی، حمایت از صنعت ماشین‌سازی و افزایش اختیارات استان در حوزه پولی و بانکی ضروری است وباید اختیارات سقف پرداختی بانک‌ها به ۱۰برابر وضع موجود افزایش یابد.
وی با بیان اینکه ۳۳درصد جاده‌های استان فرسوده است، خاطرنشان کرد: برای تصویب طرح‌های پشتیبانی و ترمیم جاده‌های استان در سفر رئیس‌جمهور بر سر 3هزار میلیارد تومان توافق شد که درخواست کرده‌ایم همان عدد مورد توافق در مصوبه اجرایی و عملیاتی شود.
رئیس شورای اداری استان اصفهان با تأکید بر ضرورت اجرای هر چه سریع‌تر طرح قطار سریع‌السیر اصفهان- قم- تهران بیان داشت: بخش قابل‌توجهی از بودجه کشور در این طرح هزینه شده اما هنوز بهره‌برداری از آن محقق نشده است که امیدواریم هر چه زودتر با اهتمام مسئولان ملی این امر محقق شود.
استاندار اصفهان با بیان اینکه وضعیت ما در بخش آموزش‌وپرورش رضایت‌بخش نیست و با کمبود ۱۶هزار نیروی متخصص مواجه هستیم، گفت: ما 3هزار و ۲۰۰کلاس فرسوده، ۳۸کلاس کانکسی و ۱۵۲کلاس سنگی در استان داریم. همچنین  با حجم عظیمی از خانواده‌های شهدا، جانبازان و ایثارگران مواجه هستیم که باید مطالبات و انتظارات آنان مورد رسیدگی مؤثر قرار گیرد، در حالی که بالغ بر ۳۱درصد از اعزامی‌های دوران دفاع‌مقدس از استان اصفهان بوده است.وی وضعیت آلودگی هوا در اصفهان را اسفناک اعلام کرد و آن را یکی از موضوعات مهم و مورد توجه در سفر رئیس‌جمهور خواند و یادآور شد: در این سفر موضوع آلودگی هوای استان که در شرایط بحرانی قرار دارد نیز مورد بررسی و توجه قرار گرفت. برای برطرف شدن این معضل به توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی و نوسازی و بهسازی آن نیاز مبرم وجود دارد که اگر این اتفاق رخ دهد، بار بزرگی از روی دوش استان برداشته می‌شود.
  مرتضوی در ادامه با بیان اینکه در اصفهان ظرفیت‌های زیادی در زمینه‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، خدماتی و... از جمله صنایع‌دستی و گردشگری وجود دارد، گفت: بحمدالله کارگروه اقتصاد گردشگری در استان تشکیل شده و اگر منطقه دیپلماتیک برای مراودات بین‌المللی نیز تصویب و اجرایی شود کار بزرگی در جهت بهره‌برداری از این ظرفیت‌های جاری و بالقوه محقق خواهد شد. همچنین در این سفر بخشی از اعتبارات نیز به طرح‌های بهداشت و درمان اختصاص یافت.