کرونا‌زدگی رسانه ملکه!

ارمغان جشن‌های ۷۰ سال سلطنت ملکه ۹۶ ساله برای مردم انگلیس افزایش موارد ابتلا به کووید ۱۹ در سراسر این کشور است. خبر‌ها حاکی از آن است که در پی برگزاری جشن‌های هفتادمین سالگرد سلطنت ملکه انگلیس، آمار کووید ۱۹ در این کشور افزایش یافته‌است. برآورد می‌شود یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر به کووید ۱۹ مبتلا شده‌اند؛ یعنی از هر ۴۵نفر یک نفر که معادل افزایش ۴۳ درصدی است. دو نوع جدید از گونه اومیکرون به نام‌های BA. ۴ و BA. ۵ عامل ابتلا‌های جدید هستند و به سرعت گسترش پیدا می‌کنند. حتی ابتلا به انواع دیگر کرونا هم از ابتلا به این سویه‌ها جلوگیری نمی‌کند. رشد ۴۳ درصدی ابتلا به کرونا در بین مردم انگلیس پس از جشن‌های ۷۰ سالگی سلطنت ملکه در حالی است که رسانه سلطنتی ملکه در ایام بحران اپیدمی کرونا، مراسم‌های ملی و مذهبی سایر کشور‌ها را زیر ذره بین قرار می‌داد و با برگزاری مراسم‌هایی همچون محرم و رمضان گزارش‌های مغرضانه بابت افزایش موج همه‌گیری کرونا با برپایی چنین مراسم‌هایی ابراز نگرانی می‌کردند. البزابت دوم ۹۶ ساله، مسن‌ترین حکمران انگلیس و نخستین فردی است که هفت دهه بر تخت سلطنت نشسته و برای سلطنت ۷۰ ساله‌اش، چهار روز جشن برگزار کرد؛ جشن‌هایی که به غیر از هزینه‌های چندین میلیون یورویی، برای مردم انگلیس یک ارمغان دیگر نیز داشت؛ افزایش ۴۳ درصدی ابتلا به کرونا!
نگرانی از موج جدید کووید با جشن تاجگذاری ملکه
برگزاری مراسم جشن هفتادمین سال تاجگذاری ملکه انگلیس بدون رعایت فاصله اجتماعی و تدابیر کرونایی موجب رشد ۴۳ درصدی کرونا در این کشور شده‌است. مرکز ملی آمار انگلیس اعلام کرد شمار مبتلایان به کووید در انگلیس، در مدت یک هفته ۴۳ درصد افزایش یافت و به ۴/۱ میلیون نفر رسید، اکنون تخمین زده‌شده از هر ۴۵ نفر در این کشور یک نفر آلوده شده‌باشد که پیش از این مراسم، به ازای هر ۶۵ نفر یک نفر مبتلا بود.
کارشناسان بهداشت می‌گویند صد‌ها هزار نفر بدون ماسک و رعایت ضوابط بهداشتی کرونایی در مراسم جشن‌هایی که در سراسر کشور به مناسبت هفتادمین سالگرد تاجگذاری ملکه برگزار شد، گردهم آمدند و به کووید فرصت‌های زیادی برای انتشار دادند. به گزارش مرکز ملی آمار انگلیس، این آمار بیش‌ترین افزایش در مدت یک هفته از دسامبر پارسال است که سویه جهش‌یافته اومیکرون (Omicron) در این کشور شایع شد.


برخی رسانه‌ها در انگلیس نوشتند، شمار مبتلایان به کووید در مراکز مراقبت از بیماران، معلولان و کهنسالان در انگلیس رو به افزایش است و شمار مبتلایان بالاتر از ۸۵ سال نیز که به علت ابتلا به ویروس کرونا در بیمارستان‌ها بستری می‌شوند، بیشتر شده‌است.
هزینه گزاف مالی و جانی جشن‌های تاجگذاری برای مردم انگلیس
بسیاری از شهروندان انگلیسی عقیده دارند هزینه‌های گزاف برای جشن‌ها و رسومات سلطنتی این کشور هیچ توجیهی ندارد و باید درباره این ساختار پرهزینه تجدیدنظر شود. در جشن‌های هفتادمین سالگرد حاکمیت ملکه الیزابت که با عنوان «جوبیلی پلاتینیوم» شناخته می‌شود، بیش از ۱۰ هزار نفر از جمله نیرو‌های ارتش، بازیگران، هنرمندان و کارکنان دولتی شرکت داشتند.
بر اساس آمار‌های رسمی، برگزاری این مراسم هزینه‌ای بالغ بر ۳۱ میلیون پوند بر مالیات‌دهندگان این کشور تحمیل کرده‌است.
کشور انگلیس پس از اجرای برگزیت و همچنین مواجه شدن با پاندمی کرونا در شرایط اقتصادی نابسامانی به‌سر می‌برد و بسیاری از شهروندان این کشور به‌دلیل بحران اقتصادی موجود یا شغل خود را از دست داده‌اند یا با مشکلات معیشتی جدی دست و پنجه نرم می‌کنند.
گرچه چند سالی است که برگزاری مراسم پرهزینه سالگرد سلطنت ملکه الیزابت دوم با اعتراضات جدی از سوی شهروندان این کشور همراه بوده‌است، لیکن امسال به‌دلیل افزایش فشار‌های اقتصادی بر اقشار کم‌درآمد، مخالفت‌های مردمی با اجرای این مراسم جدی‌تر بود و حتی با ورود معترضان به مراسم رژه نظامیان این کشور نیز همراه شد.
برخی از شهروندان انگلیسی در اعتراض به برگزاری جشن میلیون یورویی خاندان سلطنتی بریتانیا سعی کردند مراسم رژه ملکه الیزابت را با بالا رفتن از حصار‌های امنیتی و پرتاب خود به زمین برهم بزنند که با حمله و برخورد پلیس این کشور مواجه شدند، اما این تنها چالش برپایی جشن‌های تاجگذاری ملکه ۹۶ ساله نیست و برگزاری این جشن‌ها بدون رعایت ضوابط بهداشتی کرونایی، موجب‌شده این کشور در آستانه موج تازه‌ای از بیماری کووید قرار گیرد.
برپایی جشن سلطنتی با وجود ۱۹۵ هزار مرگ کرونایی
اکنون این نگرانی در انگلیس وجود دارد که موج جدید کووید در راه باشد. کارا استیل (Kara Steel)، کارشناس مرکز ملی آمار انگلیس به رسانه‌ها گفت: «گونه‌های بی‌ای. ۴ (BA. ۴) و بی‌ای. ۵ (BA. ۵) از گونه جهش یافته اومیکرون، به سرعت در کشور در حال گسترش است و ممکن است به گونه غالب در این کشور مبدل شود.» گفته شده افرادی که پیش‌تر هم به کرونا مبتلا شده‌بودند با قرار گرفتن در معرض این گونه‌ها بار دیگر مبتلا می‌شوند. جشن‌های تاجگذاری ملکه ۹۶ ساله در حالی بدون رعایت ضوابط بهداشتی کرونایی برگزار می‌شود که پیش از این، رسانه ملکه در برابر برپایی مراسم‌های ملی و مذهبی سایر کشورها، دست به جریان‌سازی‌های رسانه‌ای زده‌بود و در برنامه‌ها، اخبار و گزارش‌های خود مردم را علیه برپایی چنین مراسم‌هایی که به شکل کاملاً خودجوش برگزار می‌شود، تحریک می‌کرد. حالا این رسانه در برابر رشد ۴۳ درصدی کرونا با برپایی چهار روز جشن هفتادمین سالگرد تاجگذاری ملکه تنها به ذکر خبر این رویداد اکتفا کرده‌است؛ رویدادی که تا مرز نگرانی برای ایجاد یک موج تازه کووید در انگلیس پیش رفته‌است. این در حالی است که طبق گزارش اداره آمار ملی انگلیس تاکنون ۱۹۴ هزار و ۸۶۸ مورد فوتی ناشی از کرونا در انگلیس ثبت شده‌است. حدود ۹ مورد از هر ۱۰ مورد کرونا به عنوان عامل اصلی مرگ ثبت‌شده و در مابقی موارد این ویروس به عنوان یکی از عوامل دخیل در مرگ ذکر شده‌است.