تهدید پوتین به استفاده از سلاح هسته‌ای


گروه سیاسی: رئیس جمهور روسیه ضمن دفاع از عملیات نظامی کشورش در اوکراین تاکید کرد که روسیه هیچ کسی را با سلاح هسته‌ای تهدید نمی‌کند اما در صورت لزوم از آن برای حفاظت از حاکمیت خود بهره خواهد برد. به گزارش روسیا الیوم، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در بیست و پنجمین مجمع اقتصادی پترزبورگ گفت: روسیه کسی را با تسلیحات هسته‌ای تهدید نمی‌کند، ما آن‌ها را داریم، همه باید این را بدانند و در صورت لزوم از آن برای حفاظت از حاکمیت کشورمان استفاده خواهیم کرد. پوتین نسبت به تحویل موشک‌های دوربرد به اوکراین هشدار داد و خاطرنشان کرد که هر کسی این کار را انجام دهد از خطوط قرمز عبور کرده است.
وی تاکید کرد: روسیه مخالف پیوستن اوکراین به اتحادیه اروپا نیست، اما آماده نیست کودتای دولتی سال 2014 در این کشور را فراموش کند. اتحادیه اروپا برخلاف ناتو یک سازمان نظامی یا یک بلوک نظامی-سیاسی نیست. ما مخالفتی نداریم. با این حال، در این مورد، اوکراین در معرض خطر تبدیل شدن به یک "نیمه مستعمره" غرب است، بعید است که این [عضویت در اتحادیه اروپا] منجر به احیای صنعت هواپیماسازی از دست رفته، کشتی سازی، صنعت الکترونیک و سایر صنایع مهم شود. بعید است زیرا "بزرگ"های اروپایی برای خود رقیبی ایجاد نخواهند کرد."
پوتین از این تصور که نخبگان سیاسی اوکراین یک "انتخاب تمدنی" به نفع غرب انجام داده‌اند، انتقاد کرد و گفت: در مورد کدام انتخاب تمدنی صحبت می کنید؟ آنها پول را از مردم اوکراین دزدیدند، آن را در بانک‌ها پنهان کردند. هر کاری که انجام می دهند، از آن دور می شوند. پوتین همچنین به شدت از عملیات نظامی کشورش در اوکراین دفاع کرد و گفت: در شرایط کنونی، در پس زمینه افزایش خطرات و تهدیدها، تصمیم روسیه برای آغاز عملیات نظامی ویژه، تصمیمی ضروری بود. گرفتن این تصمیم بسیار دشوار بود، اما اجباری و ضروری بود. این تصمیم یک کشور مستقل بود که طبق منشور ملل متحد حق بی قید و شرطی برای دفاع از امنیت خود دارد. عملیات خود ما در دونباس ربطی به وضعیت اروپا ندارد.
وی گفت: غرب از نظر نظامی اوکراین را کنترل و سلاح به آنجا پمپاژ می‌کرد و هنوز هم چنین می‌کند.غرب همواره در بالا بردن سطح خصومت علیه روسیه سخاوتمند بوده و فضای مسموم «روس هراسی» را ایجاد کرده است.



همچنین موفقیت روسیه در اوکراین را پس از بیش از ۱۶ هفته جنگ پیش بینی کرد و گفت: همه اهداف عملیات ویژه نظامی قطعا محقق خواهد شد. این امر با شجاعت و قهرمانی رزمندگان ما حتمی است.
پوتین گفت که روسیه «هر گزینه‌ای» را که جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک در منطقه دونباس در شرق اوکراین در رابطه با آینده‌شان مطرح کنند، می‌پذیرد. وی افزود که نیروهای روسی"مزیت بزرگی" در توپخانه دارند و گفت: ما در مورد انجام یک عملیات نظامی ویژه صحبت می کنیم و حتی در این عملیات ویژه نظامی نباید آن شهرها و مناطق پرجمعیتی را که آزاد می کنیم به چیزی شبیه استالینگراد تبدیل کنیم.» پوتین ترجیح داد در مورد خطوط قرمزی که فراتر از آن ممکن است حملات علیه مراکز تصمیم گیری در اوکراین دنبال شود، سکوت کند و گفت: در مورد خط قرمزها، من ترجیح می دهم آن را برای خودم نگه دارم، زیرا از طرف ما این به معنای اقدامات نسبتاً خشن علیه مراکز تصمیم گیری است که من در مورد آنها صحبت کردم و شما اشاره کردید.
پوتین گفت: روسیه هرگز نمی پذیرد که کودتای خونین دولتی در اوکراین در سال 2014 را فراموش کند زیرا ریشه مشکلات امروزی است. پوتین در عین حال معتقد است که روابط مسکو و کی یف در نهایت به حالت عادی بازخواهد گشت. ما فرض می کنیم که اوضاع دیر یا زود عادی خواهد شد و می خواهیم همه همسایگان شکوفا شوند. و سپس روابط ناگزیر ترمیم خواهند شد.
رهبر روسیه گفت: روسیه حق دارد جمهوری‌های دونباس را طبق منشور سازمان ملل متحد به رسمیت بشناسد، همچون کوزوو، و به دفاع از منافع ساکنان دونباس ادامه خواهد داد.
پوتین گفت: زمانی که کوزوو اعلام استقلال کرد، دادگاه بین‌المللی کیفری تحت فشار کشورهای غربی حکم داد که بر اساس منشور سازمان ملل، زمانی که کشوری استقلال را اعلام کرد، نیازی به کسب مجوز از دولت مرکزی نبود.این بدان معناست که جمهوری‌های دونباس مجبور نبودند از کی‌یف اجازه بگیرند.» آینده منطقه تنها به ساکنان آن بستگی دارد: "ما با هر انتخاب آنها با احترام برخورد خواهیم کرد."