حبس ۸۰۰ هزار میلیارد تومانی منابع شرکت‌های بورسی در بانک‌ها

«عباسعلی حقانی‌نسب»؛ در گفت‌و‌گو با خبرگزاری تسنیم با اشاره منابع هنگفت شرکت‌های بورسی که در بانک‌ها خاک می‌خورد، افزود: نزدیک به 800 هزار میلیارد تومان از منابع شرکت‌های بورسی که به دلیل شرایط مالیاتی تقسیم سود نکرده‌اند و طرح توسعه هم ندارند، در بانک‌ها خاک می‌خورد. این منابع مربوط به سهامداران است که در قالب سود تقسیم نشده است و شرکت‌ها نیز برای آن برنامه و طرح توسعه‌ای ندارند و عملا این حجم از منابع سهامداران در سیستم بانکی در قالب سپرده حبس شده است.
او ادامه داد: اگر شرکت‌ها این نقدینگی حبس شده در بانک‌ها را سرمایه‌گذاری کرده یا به سهم یا اوراق تبدیل کنند، نه تنها هیچ ریالی از بانک‌ها خارج نمی‌شود بلکه بانک‌ها به‌جای رقابت با هم، رفاقت می‌کنند و عملا نه تنها نرخ بین بانکی بالا نمی‌رود بلکه کاهش هم می‌یابد.
حقانی‌نسب‌، تصریح کرد: لازم است مسئولان دولت از جمله رئیس‌جمهور به این قضیه ورود کند و به مانند سفرهای استانی سری هم به سیستم بانکی بزنند.
همچنین رئیس ‌سازمان بورس درباره مشکلات بازار سرمایه گفت: سازمان بورس برای گوشزد کردن اثرات تصمیمات دولت و مجلس بر عملکرد صنایع و شرکت‌های بورسی اقدام به راه‌اندازی میز صنعت نموده و چالش‌های تصمیم‌گیری‌ها به مراجع تصمیم‌گیری منتقل می‌شود.


مجید عشقی با بیان اینکه سازمان بورس؛ شفاف‌‌سازی و انتشار اطلاعات برای بازگشت اعتماد به بازار را در دستور کار قرار داده است، افزود: به عنوان مثال در بحث خوراک گاز تمام شرکت‌ها را ملزم کردیم که اطلاعیه شفاف‌‌سازی درخصوص اینکه سال گذشته چه میزان سوخت مصرف کردند و از تغییر سوخت شرکت چه میزان تاثیر می‌پذیرد را ارائه دهند.
رئیس ‌سازمان بورس با اشاره به اینکه دامنه نوسان در بلندمدت باید باز شود، ادامه داد: ابتدا افزایش یک درصدی دامنه نوسان قدم مهمی جهت حذف دامنه نوسان بوده که صف‌های خرید و فروش را کاهش داده است. یک پله دیگر هم در تابستان باز می‌شود و تا آخر سال با رفع این محدودیت و بازتر شدن دامنه نوسان، صف خرید و فروش نداشته باشیم.
عقب‌نشینی 1775 واحدی شاخص بورس تهران
در همین حال، شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات دیروز با کاهش 1775 واحد همراه شد و به رقم یک میلیون و 545 هزار و 963 واحد رسید. البته شاخص کل با معیار هم‌وزن با 178 واحد رشد به رقم 425 هزار و 360 واحد رسید.
معامله‌گران دیروز بیش از 6.3 میلیارد سهام، حق تقدم و اوراق مالی در قالب 444 هزار فقره معامله و به ارزش 3747 میلیارد تومان داد‌وستد کردند. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌
دیروز نمادهای مبین انرژی خلیج‌فارس، پتروشیمی پارس و بانک ملت بیشترین اثر افزایشی بر شاخص بورس را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ داشتند و نمادهای پتروشیمی نوری، هلدینگ معدنی خاورمیانه، پالایش نفت اصفهان و ملی مس صنایع ایران بیشتری اثر کاهشی در شاخص بورس را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از خود به جا گذاشتند.
در فرابورس هم شاخص کل در پایان معاملات با 146 واحد کاهش به رقم 20 هزار و 963 واحد رسید. ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به یک میلیون و 166 هزار میلیارد تومان رسید.