هشدار در رابطه با امنیت ایران

گروه سیاسی/ تأکید بر ماهیت تهدیدزای رژیم صهیونیستی برای منطقه خاورمیانه محور مهم گفت‌و‌گوی تلفنی روز گذشته حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان با «شیخ عبدالله بن زاید»، همتای اماراتی خود بود.
وزیر خارجه کشورمان در حالی در این گفت‌و‌گو حضور رژیم اشغالگر قدس در منطقه را موجب بی‌ثباتی و ناامنی و عامل ترور و خرابکاری در کل منطقه دانست که امارات از نخستین کشورهای عربی منطقه بود که تلاش مقام‌های صهیونیستی برای عادی‌سازی رابطه در منطقه را پاسخ مثبت گفت. هرچند «شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان» در گفت‌و‌گوی تلفنی خود با وزیر خارجه ایران با اشاره به وجود منافع مشترک دو کشور در توسعه روابط دوجانبه تأکید کرد که امارات به هیچ طرفی اجازه اقدامات مخرب از خاک خود علیه کشورهای همسایه امارات را نخواهد داد و امنیت همسایگان را همیشه مدنظر خواهد داشت اما تردیدی وجود ندارد که عادی‌سازی رابطه با رژیمی که بقای خود را در ایجاد بحران و تهدیدات مستمر در منطقه بویژه علیه جمهوری اسلامی می‌داند، ابعاد گسترده‌ای برای کل منطقه خواهد داشت.

طرح‌‌ریزی ضدامنیتی علیه ایران


پس از آنکه در دوران دونالد ترامپ تلاش برای تحکیم رابطه عبری- عربی با برقراری رابطه با امارات کلید خورد، مقام‌های ارشد صهیونیستی ایده‌های متعددی مبنی بر تشکیل ائتلاف منطقه‌ای شبیه به ائتلاف ناتو برای مقابله با ایران را روی میز اعراب گذاشتند.
ایده‌ای که در چهارچوب پیگیری سیاست امریکایی – اسرائیلی در منطقه ارزیابی می‌شد. ابتدا «نفتالی بنت»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی این پیشنهاد را مطرح کرد و سپس «آویو کوخاوی»، رئیس ستاد ارتش رژیم صهیونیستی این ایده را در جریان سفر به قطر که یکی از کشورهای عربی نزدیک به جمهوری اسلامی به شمار می‌آید، تکرار کرد.
مقام‌های صهیونیستی در پیگیری طرح‌های ضدامنیتی خود در منطقه از این هم پا را فراتر گذاشتند و از امریکا خواستند رهبری تشکیل اتئلافی نظامی با مشارکت کشورهای عربی و اسرائیل برای مقابله با تهدیدهای ایران را در دست گیرد.
این را «بنی گانتس»، وزیر دفاع رژیم صهیونیستی چندی پیش مطرح کرد و مدعی شد که در مواجهه با جنگ‌افروزی ایران آنچه که نیاز است، تنها همکاری نیست بلکه ایجاد نیرویی منطقه‌ای با رهبری امریکاست که همه طرف‌های درگیر را تقویت می‌کند.
اینها در حالی مطرح شده که پیشتر تل‌آویو با قوت گرفتن احتمالات دستیابی به تفاهم در وین مدعی شده بود خود را به این توافق متعهد نمی‌داند خواسته‌ای که امریکا هم به آن چراغ سبز نشان داده و به این حق خودخوانده مشروعیت بخشیده است.

همدستی امریکا
رویکردی که رژیم صهیونیستی در روند عادی‌سازی رابطه با اعراب در پیش گرفته است به پشتوانه حمایت ایالات متحده با جدیت بیشتری در حال پیگیری است. چه آنکه امریکا در پی شکست سنگین ماجراجویی‌های خود در منطقه، تصمیم به خروج از منطقه گرفت و دیگر اینکه متوجه این واقعیت شده بود که استراتژی پرهزینه مداخله نظامی‌اش در کشورهای منطقه با هدف مقابله با نقش منطقه‌ای ایران هیچ تأثیری بر جلوگیری از واکنش‌های انتقامجویانه به نیروها و مواضع امریکایی در منطقه نداشته است.  خاصه آنکه این واقعیت پدیدار شده چنانچه جمهوری اسلامی ایران تهدیدی از ناحیه امریکا و همپیمانانش را جدی تصور کند، آنگاه همه نیروها و دارایی‌های امریکا در خلیج فارس به هدف اصلی این حملات تبدیل می‌شوند.
از این رو امریکا برای جبران این خسارات و در پی تصمیم به خروج تدریجی از منطقه از یک‌سو به حمایت همه‌جانبه همپیمانان منطقه‌اش و تجهیز آنها به جدیدترین سلاح‌های پیشرفته و جنگ‌افزارهای خونبار و کمک اطلاعاتی روی آورد و از سوی دیگر کمک به عادی‌سازی رابطه میان اسرائیل و کشورهای عربی و تشکیل ائتلاف‌های منطقه‌ای علیه ایران را در دستور کار خود قرار داد.
رویکردی که سبب شد «جو بایدن»، رئیس جمهور امریکا با این تصور که اهدافی که کشورش در سیاست مداخله منطقه‌ای خود دنبال می‌کند، بدون حضور در منطقه نیز قابل دستیابی است، بر حمایت بی‌چون و چرای خود از همپیمان منطقه‌ای‌اش یعنی رژیم صهیونیستی افزود.

شکست یک ایده موهوم
تل‌آویو در حالی عادی‌سازی رابطه با اعراب را زیر سایه حمایت امریکا در منطقه دنبال می‌کند که پیشتر ائتلاف‌های عربی در تحقق بسیاری از اهداف خود از جمله مقابله با جمهوری اسلامی ایران ناکام مانده و حاصلی فراتر از بیانیه‌های ادعایی نداشته است.
به این ترتیب در شرایطی که رژیم صهیونیستی حفظ موجودیت خود را در استمرار بحران در منطقه جست‌و‌جو و ائتلافی موهوم به بهانه مقابله با تهدید ایران را دنبال و اعراب را به این امر ترغیب می‌کند، نباید فراموش کرد که ایده تأمین امنیت داخلی با اتکا به یک قدرت خارجی تا پیش از آن حاصلی جز تشدید تنش‌ها و تهدیدات گاه و بیگاه به فراخور سیاست‌های پرفراز و فرود ابرقدرت‌ها در منطقه نداشته است.
واقعیتی که کشورهای عربی تنها با یادآوری آن می‌توانند ابعاد پنهان بحران‌آفرینی مقام‌های صهیونیستی برای تشکیل ائتلاف علیه ایران را دریافته و اجازه پیشروی به این رژیم برای تحقق خواسته‌های نامشروع آن را در منطقه ندهند.