از ساپینتو چه می‌خواهیم او از ما چه می‌خواهد؟!

یادداشت
حمیدرضا عرب  
پیش‌بینی آینده استقلال با ساپینتوی پرتغالی غیرممکن است؛ نه می‌شود او را از همین حالا در تکرار قهرمانی فصل قبل ناکام دانست و نه اینکه با قطعیت از فتح دوباره جام به دست او سخن به میان آورد. تصمیم‌گیران باشگاه استقلال مردی را به عنوان سرمربی خود برگزیده‌اند که در زمره مربیان درجه یک یا دوی اروپایی قرار نمی‌گیرد. ساپینتو در ردیف مربیان درجه سه یا چهار فوتبال اروپا است اما به واقع همین مقدار دانش و تجربه برای مربیگری و ورود به دایره استقلال کفایت می‌کند و عقبه این مربی پرتغالی با معیارهای مربیگری در استقلال همخوانی دارد و او گزینه دوری از این دایره نیست و حتی از لحاظ سابقه از تمام مربیان ایرانی که قدم به این محیط گذاشته و حتی قهرمان هم شده‌اند، چالش‌های بزرگتری را تجربه کرده است.
حال شاید انتخاب گزینه‌ای بزرگتر اطمینان بیشتری را میان مطالبه‌گران و سرمربی جدید ایجاد می‌کرد اما دلایل گوناگون سبب شد مصطفی آجورلو از میان گزینه‌های موجود با این مربی به توافق برسد و با یک انتخاب متوسط چشم به تکرار قهرمانی در لیگ آینده بدوزد.


 دوران مربیگری ساپینتو با استقلال ممکن است به واسطه خلق و خوی این مربی بسیار جذاب و پرتلاطم باشد اما آنچه جایگاه این مربی را در استقلال محکم خواهد کرد ورود مقتدرانه به لیگ برتر است. ساپینتو قدم به تیمی گذاشته که فصل پیش را بدون باخت به پایان برده‌ است و این آمار هر اندازه که دست نیافتنی به نظر برسد اما انتظار تیمی در حد قهرمانی دوباره را به وجود آورده و ساپینتو در قدم اول باید این حس امیدواری را به وجود آورد تا از همان روزهای آغازین فعالیت خود سیبل انتقادات نشود. پر واضح است که انتظارات از این مربی پرتغالی وسیع است اما نباید به این انتظارات یک سویه نگریست.
ساپینتو در قدم اول نیازمند حمایت حداکثری مدیرعامل باشگاه، هواداران و رسانه‌های منتسب به این باشگاه است تا خود را در محیطی امن احساس کند. در قدم‌های بعدی نیاز است که مدیران باشگاه استقلال ابزار کافی را در اختیار این مربی قرار دهند تا او با آرامش خاطر تمرینات تیمش را پی بگیرد. آنچه برای استراماچونی در دوران کوتاه مربیگری‌اش در استقلال رخ می‌داد این بار نباید برای ساپینتو تکرار شود. در آن زمان به رغم موفقیت‌هایی که با مرد ایتالیایی به دست آمد اما مدیران وقت حتی در تأمین زمین تمرین نیز با مشکلات بزرگی مواجه بودند و با انتقال اطلاعات نادرست نسبت به محیط تمرین تیم، او را با چالش‌های فکری بسیاری مواجه کردند. بدون شک ایجاد یک محیط پر از صداقت می‌تواند به پیشبرد اهداف کمک کند و نباید اینگونه باشد که درباره سخت‌افزار باشگاه استقلال داده‌های نادرست به این مربی داده شود.
اگر چنین فضایی در استقلال حاکم شود، ساپینتو با همین مقدار دانش و توانایی می‌تواند استقلال را به سمت موفقیت دوباره سوق دهد اما اگر مدیران باشگاه استقلال حتی یک اشتباه جزئی نیز مرتکب شوند ممکن است تمام رشته‌های آنها پنبه شود و استقلال از کورس باز بماند.