تداوم وضعيت فعلي و گذشت زمان به نفع ايران نيست

حزب اتحاد ملت ايران اسلامي در بيانيه‌اي پيرامون وضعيت پرونده هسته‌اي ايران خواستار تسريع در روند احياي برجام شد و ادامه روند موجود را موجب تداوم و افزايش خسارات و فشار فزاينده بر اقتصاد كشور و معيشت و رنج روزافزون مردم اعلام كرد. 
در اين بيانيه با اشاره به روند پرونده هسته‌اي در طول دو دهه گذشته آمده است: «اخبار موضوع هسته‌اي، به بخشي دايمي از دغدغه و زندگي ما ايرانيان تبديل شده است. توافق بر سر برنامه جامع اقدام مشترك در سال 94 كه بيشتر به صورت خلاصه و با عنوان برجام شناخته مي‌شود، نويدبخش پايان منازعه ايران و قدرت‌هاي بزرگ جهان بر سر برنامه هسته‌اي بود. اما خروج يكجانبه ايالات متحده به وسيله ترامپ از اين توافق در ماه‌هاي آغازين سال 97، بازهم پرونده هسته‌اي ايران را به موضوع روز بدل كرد. آثار خروج امريكا از برجام و بازگشت تحريم‌ها رفته‌رفته، به صورت جدي به خصوص در حوزه اقتصاد نمايان شد. 
در ادامه اين بيانيه به وضعيت فعلي كشور اشاره شده و آمده است: «طبيعي است در شرايطي كه كشور تحت فشار شديد خارجي قرار دارد، مسوولان، درمقام بيان، اثرات تحريم‌ها را كمتر از حد واقعي آن نشان دهند، اما اين مساله نبايد منجر به كتمان حقيقت و كم‌كاري براي حل ريشه‌اي مشكلات كنوني شود. در زمان زمامداري ترامپ و با توجه به روحيه قلدرمآبانه و غيرقابل پيش‌بيني او، شايد بتوان ادعا كرد امكان احياي برجام وجود نداشت و ايران به ناچار مجبور به كاهش تعهدات برجامي خود شد، ولي با شكست ترامپ در انتخابات سال 2020 و قرار گرفتن جو بايدن در كرسي رياست‌جمهوري ايالات متحده امريكا، اميدها براي حل عزتمندانه مساله افزايش يافت.» 
بيانيه حزب اتحاد ملت به تاثير منفي رقابت‌هاي داخلي در ناتمام ماندن مذاكرات احياي برجام در دولت قبل اشاره كرده و مي‌گويد: «جرياني به دلايل رقابت‌هاي سياسي داخلي و براي آنكه مبادا دولت دوازدهم، دوره خود را با توفيقي در اين زمينه به پايان برساند، از هر اقدامي در راستاي سنگ‌اندازي در مسير احياي برجام فروگذار نكردند. براي هشدارهاي مدوام دلسوزان در آن مقطع-كه وضعيت هميشه ثابت نخواهد ماند و گذر زمان، به نفع ما نيست- نيز گوش شنوايي وجود نداشت. به همين دليل، توافقي كه در دسترس به نظر مي‌رسيد، به سرانجام نرسيد و مذاكرات نيز براي چندين ماه متوقف شد. با تشكيل دولت جديد و تيم مذاكره‌كننده جديد كه از حمايت تمامي حاكميت برخوردار بود، مذاكرات از سر گرفته شد. با اين حال با گذشت ماه‌ها و تاكيد دايمي همه طرف‌ها بر در دسترس بودن توافق، متاسفانه تا به امروز اين مهم، تحقق نيافته است و چشم‌انداز روشني نيز براي آن ديده نمي‌شود. بايد توجه داشت كه در سياست خارجي و تعاملات بين‌المللي، حيثيتي كردن موضوعات، خطايي اساسي است و مي‌تواند بانيان آن را در بن‌بست قرار دهد. تجربه‌هاي پيشين به خوبي مويد اين موضوع است؛ در حقيقت، اصل و اساس، بايد منافع ملي و ايجاد بستري براي زيست عزت‌مندانه شهروندان باشد و مسائل ديگر، در خدمت اين هدف به كار گرفته شوند. نه آنكه با اصل قرار دادن مسائل ديگر، منافع ملي را در معرض خطر قرار داد.» 
 در پايان اين بيانيه نيز تاكيد شده است: «در چنين شرايطي و با علم به وضعيت بين‌المللي و محدوديت‌ها و مشكلات پيش رو، فرصت احياي برجام روز به روز كمتر خواهد شد و گذشت زمان با توجه به فرصت محدود به نفع ايران نخواهد بود. حزب اتحاد ملت ايران اسلامي، اعتقاد دارد كه بايد مسوولان امر با ديپلماسي كارآمد و باورمند به ضرورت احياي برجام و استفاده از ديپلمات‌هاي توانمند و مجرب هرچه سريع‌تر شرايط بازگشت به اين توافق را فراهم سازند كه تاخير در اين امر باعث تداوم و افزايش خسارات و فشار فزاينده بر اقتصاد كشور و معيشت و رنج روزافزون مردم خواهد شد. اگر فرصت احياي برجام از دست برود، معلوم نيست كه بتوان در آينده با تداوم اين رويكرد در سياست خارجي، با مشابه اين توافق يا چند برجام ديگر از اين تحريم‌هاي ظالمانه عبور كرد؟»