تأثیر سوابق تحصیلی چالش جدید کنکور

فصل آزمون‌های سراسری فرا رسید و از روز چهارشنبه هفته آینده 8 تیرماه رقابت دانش‌آموزان برای ورود به دانشگاه‌ها با رقابت داوطلبان رشته‌های هنر آغاز می‌شود و تا روز شنبه به‌مدت ۴ روز ادامه دارد. عبدالرسول پورعباس، رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در نشست خبری روز گذشته که برای تشریح نحوه برگزاری کنکور ۱۴۰1برگزار شد...
گروه اجتماعی/ فصل آزمون‌های سراسری فرا رسید و از روز چهارشنبه هفته آینده 8 تیرماه رقابت دانش‌آموزان برای ورود به دانشگاه‌ها با رقابت داوطلبان رشته‌های هنر آغاز می‌شود و تا روز شنبه به‌مدت ۴ روز ادامه دارد.
عبدالرسول پورعباس رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در نشست خبری روز گذشته که برای تشریح نحوه برگزاری کنکور ۱۴۰1برگزار شد، با اشاره به طراحی یک نرم‌افزار جهت کشف تقلب در آزمون توضیح داد: نرم افزارهایی برای بعد از آزمون سراسری طراحی شده که اگر تقلب روی داده را در زمان آزمون کشف نکنیم، بعد از آن می‌توانیم متوجه تقلب صورت گرفته شویم؛ البته این روش‌های تقلب که می‌گویم در ۲ سال شیوع کرونا و به‌دلیل حذف بازرسی‌های بدنی بیشتر شد.
پورعباس همچنین در پاسخ به سؤالی درمورد امکان تقلب در آزمون سراسری اظهار داشت: بعضی از داوطلبان در برخی شبکه‌های اجتماعی یا کانال‌هایی عضو هستند که مدعی می‌شوند، امکان تقلب در کنکور سراسری را دارند. از این داوطلبان می‌خواهیم پیش از آزمون از این شبکه‌ها خارج شوند، اگر داوطلبان یا حتی والدین آنها در این شبکه‌ها عضو باشند بعد از آزمون دچار مشکل می‌شوند.


در عین حالی که طی دو سال گذشته صحبت از بالا رفتن تقلب در کنکور سراسری بود اما پورعباس گفت: عده‌ای از متخلفان سعی می‌کنند به سؤالات کنکور دسترسی پیدا کنند در حالی که یکی از سخت‌ترین قرنطینه‌های ممکن در بخش سؤال‌ها انجام می‌شود و ما دفترچه‌ها و پاسخنامه‌ها را به هم پیوند کرده و در یک نایلون پلمب می‌کنیم و این دفترچه‌های شخصی‌سازی شده توسط خود داوطلبان باز می‌شوند. تلاش برای دسترسی به سؤالات از سوی متخلفان زمانی آغاز می‌شود که دفترچه توسط داوطلب باز می‌شود و ممکن است افرادی خود داوطلبانه بخواهند با دوربین‌های پیشرفته نظیر انگشتر، کراوات یا دگمه دوربین‌دار عکس بگیرند و تقلب کنند اما ما این افراد حرفه‌ای را شناسایی کردیم و در جلسه آزمون نیز شناسایی این افراد ادامه دارد و مجازات‌های سنگینی برای آنها در نظر گرفته شده است. به طوری که اگر این تخلف توسط داوطلب اتفاق بیفتد محرومیت ۱۰ ساله و اگر توسط غیرداوطلب صورت بگیرد تا ۵ سال زندان برای آنها در نظر گرفته خواهد شد.
موضوع تقلب آنقدر پیچیده و در عین حال در سال گذشته جدی مطرح شد که رئیس سازمان سنجش یکی از دلایل افزایش تعداد دفترچه‌ها را از بین بردن این امکان مطرح کرد و گفت: ما برای این که با تخلف در آزمون مقابله کنیم اقدامات زیادی انجام داده‌ایم مثلاً حدود ۳۰ دقیقه طول می‌کشد که داوطلب بتواند از دفترچه سؤالات عکس بگیرد و به بیرون از جلسه آزمون ارسال کند و ۳۰ دقیقه هم طول می‌کشد کلید ساخته شود و ۳۰ دقیقه هم زمان می‌برد این کلید به دست داوطلب برسد. به همین جهت ما دفترچه‌ها را به ۳ دفترچه تقسیم کردیم و داوطلب بعد از پاسخ به هر دفترچه موظف است آن را تحویل دهد. به همین جهت فرصت تقلب از بین می‌رود. در حالی که در سال‌های گذشته پاسخنامه‌ها و دفترچه‌ها ۴ ساعت و ۴۵ دقیقه در اختیار داوطلبان بود و فرصت تقلب بسیار بود و امنیت کاهش پیدا می‌کرد.         
رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در مورد اسکنرهای خواندن پاسخنامه‌ها توضیح داد: پنج دستگاه اسکنر هم اکنون وجود دارد که ۲ دستگاه اسکنر آن فوق پیشرفته است و در مجموع با توجه به افزایش تعداد پاسخنامه‌ها به حدود پنج میلیون پاسخنامه، امیدواریم با سرعت پاسخنامه‌ها خوانده شود.
گرچه عبدالرسول پور‌عباس رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در این نشست درباره مصوبه جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی و حاشیه‌هایش صحبتی نکرد اما دو روز پیش در یک برنامه تلویزیونی در پاسخ به اینکه تأثیر قطعی سوابق تحصیلی دانش‌آموزان در پذیرش آنها از سوی دانشگاه‌ها موجب تشدید تبعیض بین دانش‌آموزان مناطق برخوردار با مناطق محروم و مدارس خصوصی با سطح علمی بالا و مدارس دور‌افتاده می‌شود، گفت: سطح آموزش در کشور متفاوت است، در جاهای دوردست ممکن است معلمان با سطح دانش معلمانی که در مناطق و مدارس برخوردار فعالیت می‌کنند وجود نداشته نباشند و امکانات آموزشی و کمک آموزشی نیز برابر نیست و تأثیر قطعی سوابق تحصیلی در کنکور نیز یک چالش بزرگ دیگر است که آموزش و پرورش باید برای حل آن اقدام کند.
 رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در پاسخ به این سؤال که بعضی شرکت‌کنندگان در کنکور دیپلم نظام قدیم هستند یا عنوان دیپلم آنها با رشته‌ای که مایلند در دانشگاه بخوانند، مطابقت ندارد (مثلاً دیپلم ریاضی هستند اما در گروه پزشکی شرکت می‌کنند یا دیپلم تجربی در رشته حقوق و…) و این تأثیر قطعی سوابق تحصیلی به زیان آنها تمام می‌شود، توضیح داد: در مصوبه جدید کنکوری، ماده ۹ وجود دارد که شورای سنجش و پذیرش را به رسمیت شناخته و اختیارات کامل درباره تطبیق دروس و سوابق تحصیلی و میزان تأثیر آن را به این شورا داده است، یعنی وقتی این سوابق تحصیلی موجود نیست شورای سنجش و پذیرش تصمیم گیرنده است که چه میزان سوابق تحصیلی و چه میزان آزمون سراسری برای داوطلب لحاظ شود. یعنی به میزانی که این سوابق تحصیلی وجود ندارد چه درصد کنکور و چه درصد سوابق تحصیلی برای داوطلب لحاظ شود.
 معاون فنی و آماری سازمان سنجش آموزش کشور نیز گفت: تأثیر سوابق تحصیلی داوطلبان در کنکور امسال در مقایسه با سال گذشته ۱۰ درصد بیشتر شده است و این تأثیر به‌صورت ۴۰درصد مثبت اعمال خواهد شد.
وی درخصوص وضعیت داوطلبانی که سوابق تحصیلی ندارند نیز گفت: بر اساس مصوبه‌ای که به ما ابلاغ شده ذکر شده است که تأثیر سوابق تحصیلی حداکثر ۴۰ درصد باشد و این سوابق در رشته‌های با آزمون اعمال شود اما اگر داوطلبان به‌صورت کامل سوابق تحصیلی داشته باشند این تأثیر به‌صورت ۴۰ درصد سوابق و ۶۰ درصد آزمون خواهد بود و اما اگر هر بخشی از داوطلبان سوابق تحصیلی لازم را نداشته باشند آن بخش از سوابق تحصیلی به نمره کنکور انتقال پیدا می‌کند و داوطلبانی نظیر فنی‌حرفه‌ای، کاردانش یا هنر که سوابق تحصیلی ندارند ملاک عمل نمره کل کنکور خواهد بود و ۱۰۰ درصد سؤالات کنکور تأثیرگذار خواهد بود.
معاون فنی و آماری سازمان سنجش آموزش کشور نیز در این نشست گفت: ما در کنکور امسال شاهد روند افزایشی در بین داوطلبان گروه علوم انسانی هستیم و تعداد داوطلبان گروه ریاضی طی سال‌های قبل یا ثابت بوده یا تغییراتی در جهت کاهش تعداد داوطلبان اتفاق افتاده و آمار نزولی داشتیم. متأسفانه این وضعیت آسیب‌های جدی در رشته‌های علوم پایه در سنوات اخیر وارد می‌کند و عمده ظرفیت‌های خالی ما در گروه ریاضی است و ظرفیت ما تقریباً تا ۲.۵ برابر بیشتر از تعداد داوطلب این رشته است و رقابتی که در گروه ریاضی شاهد هستیم فقط برای رشته محل‌های پرطرفدار و در دانشگاه‌های خاص صورت می‌گیرد در صورتی که در گروه علوم تجربی عکس این اتفاق روی می‌دهد.
همچنین بنا به آماری که در این نشست اعلام شد امسال دو داوطلب ۸۱ ساله، ۱ نفر ۷۸ ساله، ۲ نفر ۷۵ ساله و ۳ نفر ۷۴ ساله و همچنین یک نفر نیز ۷۳ ساله به‌عنوان داوطلب کنکور شرکت می‌کنند و ۴ داوطلب نیز ۱۳ ساله هستند. همچنین بردن موبایل در سر جلسه آزمون تا ۵ سال محرومیت همراه دارد و اگر موبایل روشن در درب ورودی آزمون تحویل داده شود تقلب محسوب می‌شود. چرا که ما به کمک ابزارهایی که از سوی شرکت‌های دانش بنیان ساخته شده است می‌توانیم داوطلبانی را که این موارد را رعایت نمی‌کنند شناسایی کنیم.
​​​​​​​