هزار کشته در زلزله افغانستان

زلزله ۶/۱ ریشتری بامداد روز چهارشنبه در جنوب‌شرقی افغانستان بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ کشته و زخمی برجای گذاشت. بامداد روز چهارشنبه یکم تیرماه، زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۱/۶ ریشتر در ۴۴ کیلومتری شهر «خوست» واقع در جنوب‌شرقی افغانستان رخ داد. این زمین‌لرزه بسیاری از شهر‌های افغانستان را لرزاند، اما در ولایت پکتیکا و خوست تلفات بالایی داشت. زلزله در کشور‌های پاکستان و هند نیز که در محدوده ۵۰۰ کیلومتری کانون این زمین لرزه قرار دارند، احساس شد.
بعد از وقوع این حادثه، هرچند نیرو‌های امدادی افغانستان، آمبولانس، تیم‌های نجات، نیرو‌های امنیتی و مردمی محلی و نیرو‌های هوایی بلافاصله به محل اعزام شدند، اما مقامات محلی به خبرگزاری دولتی «باختر» اعلام کردند اگر دولت مرکزی کمک‌های اضطراری ارائه نکند با افزایش تلفات روبه‌رو خواهند شد، چراکه خسارات ناشی از این زلزله در مناطق دورافتاده و فقیرنشین به‌طور ویژه شدیدتر بوده و خانه‌های گلی مردم ویران شده است. در برخی مناطق نیز خانه‌های مردم در حاشیه کو‌ه‌ها بر اثر ریزش کوه تخریب شده است.
به گفته مقامات طالبان، شمار جانباختگان زلزله تا عصر دیروز به دست‌کم هزار نفر افزایش یافته است و در این حادثه هزار و ۵۰۰ نفر زخمی شده‌اند.
ولایت پکتیکا از جمله ولایات فقیر افغانستان است و در مناطق دورافتاده آن، مردم در خانه‌های گلی زندگی می‌کنند، به همین دلیل احتمال تخریب گسترده ناشی از زلزله وجود دارد.


از سوی دیگر مسئولان محلی در جنوب‌شرق افغانستان از کمبود شدید امکانات برای نجات زیرآوارماندگان زمین‌لرزه در استان‌های خوست و پکتیکا ابراز نگرانی کرده‌اند.
ارسال ۲ هواپیمای حاوی کمک‌های اولیه به افغانستان
در پی زلزله مرگبار افغانستان، به گفته سفارت ایران در کابل دو فروند هواپیما حاوی کمک‌های اولیه به قربانیان این حادثه از ایران به افغانستان ارسال شده است.
سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز با ابراز مراتب تأسف و اندوه دولت و مردم جمهوری اسلامی ایران به ملت دوست و برادر افغانستان از آمادگی این کشور برای هرگونه کمک به زلزله‌زدگان خبر داد.
همچنین محمدرضا رضایی، مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی از آمادگی نیرو‌های هلال احمر خراسان جنوبی خبر داد و گفت: «تمامی تیم‌های عملیاتی ستاد و شعب مرزی جمعیت هلال احمر استان، به همراه تیم واکنش سریع هلال احمر برای کمک به زلزله‌زدگان افغانستان در حالت آماده‌باش کامل قرار گرفته‌اند.»
سازمان پزشکی قانونی جمهوری اسلامی ایران نیز در پی وقوع این حادثه، بعد از ابراز همدردی با مردم افغانستان، برای کمک به مردم و پزشکی قانونی این کشور اعلام آمادگی کرد.
تلاش برای آواربرداری و نجات افراد گرفتار شده و بیرون کشیدن اجساد باقیمانده در زیر آوار از سوی نیرو‌های امدادی افغانستان در حالی ادامه دارد که مسئولان این کشور به خاطر عمق فاجعه و کمبود امکانات از کشور‌های دیگر درخواست کمک کرده‌اند.