دولت جواب قانع‌كننده بدهد

آيت‌الله مكارم شيرازي روز گذشته در سخناني به گراني‌هاي افسارگسيخته اعتراض كرد و از دولت خواست جواب قانع‌كننده‌اي براي مردم آماده كند. اين مرجع تقليد با تاكيد بر اينكه «حل مشكلات اقتصادي امروز وظيفه هر سه قوه است»، گفت: «انتظار مردم اين است كه سه قوه باهم در اين خصوص همكاري و تلاش كنند.»
آيت‌الله مكارم شيرازي اين سخنان را در ديدار با مسعود ميركاظمي، معاون رييس‌جمهوري و رييس سازمان برنامه و بودجه بيان كرد. ايشان با اشاره به گلايه‌هاي شديد مردم از گراني‌ها گفت: امروز داد مردم از گراني‌ها بلند است و مي‌گويند كه قيمت‌ها روز به روز افزايش مي‌يابد. وي در ادامه به ضرورت اقناع و تبيين براي مردم نسبت به گراني‌هاي اخير اشاره كرد و افزود: اين گراني‌هاي افسارگسيخته با وجود افزايش درآمدهاي نفتي دولت به عنوان معمايي براي مردم شده كه لازم است دولتمردان جواب قانع‌كننده‌اي براي آن داشته باشند. اين مرجع تقليد همچنين به قاچاق اجناس و كالا به صورت آزادانه و گسترده اشاره و تاكيد كرد: بايد نظارت‌ها و بازديدها در مرزها افزايش يابد كه چرا مواد خوراكي و ارزاق مردم به راحتي از كشور خارج مي‌شود؟ وي از ديگر دلايل گراني‌ها را بي‌انصافي برخي از كسبه دانست و گفت: بايد تعزيرات حكومتي نسبت به اين قضيه ورود پيدا كند. آيت‌الله مكارم شيرازي به گراني مسكن و اجاره‌بها نيز اشاره كرد و گفت: اجاره‌بهاي خانه‌ها غوغا مي‌كند كه بايد براي آن تدبيري انديشيد. وي افزود: در صنعت خودروسازي نيز دست‌هاي پشت پرده‌اي وجود دارد كه از طرفي جلوي واردات صحيح خودرو را گرفته و از طرف ديگر هر قيمتي خواستند براي خودروها تعيين مي‌كنند و هيچ‌كس نيز نمي‌تواند با آنها مقابله كند در حالي كه قيمت مشابه خارجي، بسيار پايين‌تر از خودروي ايراني است. وي همچنين تاكيد كرد: حل اين مشكلات وظيفه هر سه قوه است و نمي‌توان تنها از يك بخش انتظار داشت.
آيت‌الله مكارم شيرازي در پايان اين ديدار، با اشاره به گلايه‌هاي مردم از اينكه چرا مراجع نسبت به گراني‌ها ساكت هستند و صحبت نمي‌كنند، گفت: ما مكرر تذكر داده و مي‌دهيم كه مردم از دولت جديد انتظار دارند كه نسبت به بهبود اوضاع تلاش كند و گراني و تورم را مهار نمايد و مي‌دانيم كه دولت در اين زمينه تلاش و كوشش مي‌كند و اميدوار است و ما هم به اميد جناب رييس‌جمهور اميدواريم، اما اگر آثار و نتايج اين برنامه‌ها در جامعه و زندگي مردم احساس نشود، مي‌تواند سبب بي‌اعتمادي و نااميدي از دولت شود.
اشاره آيت‌الله مكارم شيرازي به گلايه مردم از اينكه چرا مراجع نسبت به گراني‌ها ساكت هستند، به نحوي در سخنان اخير آيت‌الله نوري همداني نيز شنيده شد. آيت‌الله نوري همداني در يازدهم خردادماه سال جاري با تاكيد بر اينكه تذكرات مراجع به دولتمردان شنيده نمي‌شود، در مسجد اعظم قم سخن مي‌گفت و تاكيد كرد: «يكي از وظايف مهم روحانيون و علما حفاظت و پشتيباني از نظام اسلامي است چرا كه نظام، نظام اسلامي است اما اين امر محقق نمي‌شود مگر با خدمت به مردم و رفع مشكلات‌شان.» ايشان در ادامه با اشاره به زحمات امام راحل در پيروزي انقلاب اسلامي خاطرنشان كردند: امام خميني با زحمات فراوان و با حضور پرشور مردم در صحنه‌هاي گوناگون توانستند اين انقلاب را به پيروزي برسانند و دست امريكا و صهيونيست‌ها را از اين مملكت كوتاه كنند از اين رو بايد به مردم رسيدگي كرد تا در آسايش باشند.
آيت‌الله نوري‌همداني در ادامه با توصيف حضور پرشور مردم در صحنه‌هاي گوناگون افزودند: حضرت اميرالمومنين علي(ع) به مالك اشتر مي‌گويد: كه ‌اي مالك! بدان ستون دين و اجتماع مسلمان‌ها و سپر در برابر دشمن همين مردم هستند بنابراين توجهت به مردم باشد و امام راحل و رهبري نيز همواره به مردم اهميت مي‌دهند. اين مردم در هشت سال دفاع مقدس و در لحظه‌هاي حساس از انقلاب و نظام اسلامي جانانه دفاع كردند. ايشان در ادامه با انتقاد از وضعيت معيشتي مردم و گراني گفتند: متاسفانه مردم از نظر معيشت و گراني در مضيقه هستند و انتظار ما از مسوولان رسيدگي به وضعيت موجود است. چرا كه مردم به ما مي‌گويند كه به لحاظ گراني و سختي معيشت در رنج و سختي به سر مي‌برند. ما بايد قدر اين مردم را بدانيم و به فكر اينها باشيم. درد اينها را درك كنيم و به اندازه خودمان سعي كنيم از اين مردم پشتيباني شود. مرجع تقليد شيعيان در ادامه افزودند: ما بايد به مسوولان تذكر بدهيم چرا كه مردم به ما مراجعه مي‌كنند و مي‌گويند چرا درباره وضعيت معيشت و گراني شما حرفي نمي‌زنيد، بايد بگويم ما تذكر مي‌دهيم ولي متاسفانه تذكرات ما پخش نمي‌شود. مردم بدانند كه حوزه علميه قم و ما طلبه‌ها با اين مردم هستيم چون همين مردم هستند كه تا به حال اسلام را حفظ كردند. اما حرف و صداي ما به جايي نمي‌رسد و پخش نمي‌كنند.»