جنگ اوکراین، افزایش نجومی قیمت گاز و زمستان سختی که در انتظار اروپاست

  سرویس خارجی-
4 ماه از جنگ اوکراین می‌گذرد. از تحولات میدانی نشان می‌دهد تمرکز جنگ همچنان بر شرق اوکراین است و روس‌ها روز به روز حلقه محاصره را در این منطقه تنگ‌تر می‌کنند. ستاد کل ارتش اوکراین هم در جدیدترین گزارش خود اعلام کرده نیروهای روس دو شهر در جنوب «لیسیچانسک» و «سورودوینسک» در شرق این کشور را به کنترل خود درآورده‌اند. اما در بخش اقتصادی و به ویژه انرژی جنگ، روسیه همچنان با توجه به موقعیت مسلط خود پای خود را بیشتر بر گلوی اروپا فشار می‌دهد و روز به روز نیز نگرانی‌ها در قاره سبز درباره آینده وضعیت انرژی این اتحادیه بیشتر و بیشتر می‌شود.
گزارش خبرگزاری آناتولی ترکیه از کاهش جریان گاز روسیه به کشورهای اروپایی و همچنین پایین آمدن عرضه گاز در سطح جهانی خبر می‌دهد که «موجب افزایش 60درصدی قیمت گاز در اروپا شده است.» طبق آخرین گزارش‌ها حاکی است قیمت گاز در هر مگاوات ساعت به بیش از 127یورو افزایش یافته که این رقم طی دو هفته گذشته تقریباً 80یورو در هر مگاوات ساعت بوده است.کارشناسان انرژی در بازارهای جهانی می‌گویند کاهش جریان گاز از روسیه به اروپا و بسته شدن ترمینال‌های گاز مایع در تگزاس آمریکا به دلیل آتش سوزی دلیل اصلی افزایش قیمت گاز در اروپاست. روسیه علاوه‌بر کاهش مقدار گاز ارسالی به اروپا، انتقال گاز به کشورهای لهستان، بلغارستان، دانمارک، فنلاند و هلند را به خاطر عدم پرداخت بهای گاز به روبل، کاملا متوقف کرده است.
هشدار جوزپ بورل


اما در حالی که قیمت گاز در اروپا بیش از 60 درصد افزایش پیدا کرده مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در حاشیه اجلاس سران کشورهای عضو اتحادیه که در بروکسل جریان دارد، نسبت به احتمال استفاده روسیه از گاز به عنوان اهرم فشار در فصل زمستان هشدار داده است. به گزارش ایرنا، او روز پنجشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران عنوان کرده که روسیه به تدریج در حال کاهش صادرات گاز به اروپاست... انتقال گاز روسیه به برخی کشورها
۱۰۰ درصد قطع شده و برخی دیگر هم تا ۵۰ درصد کاهش یافته است. مسئول سیاست خارجی اتحادیه با بیان اینکه «گاز در فصل تابستان به عنوان یک سلاح استراتژیک بشمار نمی‌رود» بعید دانست که روسیه در این مقطع صادرات آن را قطع کند. وی با این حال هشدار داد: «اما زمستان ممکن است اوضاع دشوار شود و باید آماده‌باشیم که روسیه از گاز به عنوان سلاح استفاده کند...»
زمستان سخت آلمان
وزیر اقتصاد آلمان نیز به دنبال اظهارات روز پنج شنبه خود که گفته بود کشورش از کمبود گاز رنج می‌برد، بار دیگر با هشدار نسبت به پیامدهای ناشی از کمبود منابع انرژی تصریح کردکه به دلیل این کمبود، زمستان امسال در آلمان شرایط سخت خواهد بود. ایرنا نوشته که آلمان روز پنج شنبه وضعیت هشدار خود را پس از قطع گاز توسط روسیه افزایش داد؛ وزیر اقتصاد آلمان روز پنجشنبه گفته بود این کشور تمام اقدام‌های سیاسی لازم را برای اطمینان‌یابی
از بدست آوردن مقادیر کافی گاز انجام خواهد داد. «رابرت‌هابک» که از گاز در آلمان به عنوان انرژی کمیاب در کشور نام برده در گفت‌و‌گو با اشپیگل هشدار داد که نمی‌توان همه پیامدهای ناشی از کمبود گاز در آلمان را پاسخ داد.او در عین حالی که گفته امکان ارائه کمک‌های بیشتر به مردم و شرکت‌های آسیب دیده از کمبود گاز در این کشور وجود دارد، اما نسبت به تعطیلی برخی صنایع هم هشدار داده است. یکی از نمایندگان پارلمان آلمان نیز در مجلس این کشور هشدار داد:«بدون روسیه، آلمان و اروپا آینده‌ای نخواهد داشت.»
هشدار مشابه از سوی بلژیک
به دنبال هشدارهای مقام‌های آلمانی، بلژیک نیز در پی کاهش جریان گاز وارداتی کشورهای اروپایی از روسیه که بسیاری از این کشورها را وا داشته تا به دنبال جایگزین‌های ممکن برای تامین گاز خود باشند، نسبت به مواجهه کشورهای عضو اتحادیه اروپا با بحران زمستانی هشدار داد. به گزارش ایرنا، «الکساندر دی‌کر » نخست‌وزیر بلژیک نوشت: کشورهای اتحادیه اروپا برای جلوگیری از «بحران زمستانی» باید به صورت جمعی اقدام به خرید انرژی کنند.
بازنده جنگ تحریم
در ادامه هشدارها درباره وضعیت نگران‌کننده انرژی اروپا یکی از دستیاران ارشد نخست‌وزیر مجارستان نیز گفت که اتحادیه اروپا باید تحریم‌ها علیه روسیه را متوقف کند و به جای آن بر روی مسئله آتش‌بس و آغاز مذاکرات صلح متمرکز شود. به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، «بالاز اوربان»، دستیار ارشد «ویکتور اوربان»، نخست‌وزیر مجارستان که صرفا تشابه فامیلی دارند، در حاشیه نشست رهبران اتحادیه اروپا که طی آن وضعیت نامزدی به اوکراین اعطا شد، گفت: «هر چقدر تحریم‌ها علیه روسیه بیشتر شود، اتحادیه اروپا به خودش بیشتر ضربه می‌زند و این درحالی‌است که روسیه زنده می‌ماند»وی افزود: «در نهایت به دلیل مشکلات اقتصادی، اروپا بازنده این جنگ خواهد بود. پیشنهاد ما این است که تحریم‌ها علیه روسیه متوقف شود. در حال حاضر چیزی که ما تجربه می‌کنیم این است که هر چقدر بیشتر تحریم اعمال می‌کنیم، خودمان در وضعیت بدتری قرار می‌گیریم. روس‌ها چطور؟ بله ما با این کار به آنها ضربه می‌زنیم اما در نهایت آنها نجات پیدا می‌کنند و زنده می‌مانند و بدتر این است که آنها (روسیه) به پیشروی خود در اوکراین ادامه می‌دهند.». در بین کشورهای اروپایی مجارستان بیشترین وابستگی را به گاز روسیه دارد.
مرگ مشکوک حمل‌کننده چمدان اتمی روسیه
و دست آخر این که یک رسانه انگلیسی مدعی شده حمل‌کننده کدهای هسته‌ای رئیس‌جمهور روسیه در منزلش در نزدیکی مسکو ترور شده است. به گزارش فارس، رسانه انگلیسی «دیلی‌میرور »مدعی شده «وادیم زیمین»، یک سرهنگ بازنشسته روسیه‌ای که وظیفه حمل کدهای هسته‌ای ولادیمیر پوتین را به عهده داشته در منزلش ترور شده است. بر اساس گزارش این رسانه انگلیسی«زیمین» دوشنبه هفته گذشته در آشپزخانه منزلش در نزدیکی مسکو با جراحت ناشی از شلیک گلوله به سر پیدا شده و در حال حاضر در بیمارستان تحت مراقبت‌های ویژه قرار دارد. با وجود این، رسانه‌های روسیه گزارش داده‌اند که «وادیم زیمین» قصد خودکشی داشته و برادرش او را «غرق در خون» پیدا کرده است. این اتفاق در شرایطی رخ داده که زیمین قرار بود در دادگاه به جرم گرفتن رشوه محاکمه شود.رسانه‌های غربی از زمان آغاز جنگ در اوکراین، جنگ روانی علیه روسیه را در دستور کار قرار داده‌اند. پایگاه میرور به همراه برخی دیگر از رسانه‌های انگلیس چندی پیش هم شایعاتی درباره ابتلای پوتین به انواع مختلفی از بیماری‌ها از جمله سرطان، تومور مغزی و ضعف بینایی منتشر کرده بودند.