قدرت تجارت دریایی ایران بیشتر از فرانسه، کانادا و ایتالیا است

  آنکتاد اعلام کرد ایران با دارا بودن ۲۵۴ کشتی تجاری و ظرفیت حمل بار بیش از ۱۹ میلیون تنی به عنوان بیست‌و دومین قدرت تجارت دریایی جهان در سال ۲۰۲۱ شناخته شده است.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل (آنکتاد) در گزارشی از وضعیت صنعت حمل‌ونقل دریایی جهان، کل تعداد کشتی‌های تجاری اعم از نفتکش‌ها، کشتی‌های کانتینری و کشتی‌های فله بر در پایان سال 2021 را 99 هزار و 800 فروند اعلام کرد.
ظرفیت حمل بار این کشتی‌ها بالغ بر 2 میلیارد و 134 میلیون و 640 هزار تن برآورد شده است که این رقم نسبت به سال قبل رشد 3 درصدی داشته است. در سال پیش از آن ظرفیت حمل بار ناوگان کشتیرانی دنیا 2 میلیارد و 71 میلیون و 638 هزار تن برآورد شده بود.
آنکتاد در بخش دیگری از گزارش خود کل کشتی‌های ایران را 254 فروند اعلام کرد. در سال 2021 تعداد 8 فروند کشتی جدید به ناوگان تجارت دریایی ایران افزوده شده است. در سال پیش از آن تعداد کشتی‌های ایران 246 فروند اعلام شده بود.


به همین ترتیب ظرفیت حمل بار ناوگان کشتیرانی ایران در سال 2021 حدود 5.5 درصد افزایش یافته است و به 19 میلیون
و 251 هزار تن رسیده است. در سال 2020 ظرفیت حمل بار کشتی‌های ایران 18 میلیون و 245 هزار تن محاسبه شده
بود.
مقایسه ایران با سایر کشورها نشان می‌دهد این کشور از نظر ظرفیت حمل بار دریایی در رتبه 22 جهان قرار دارد. رتبه ایران نسبت به سال قبل تغییری نداشته است. ظرفیت ناوگان کشتیرانی ایران حتی از سه عضو گروه هفت کشور صنعتی یعنی فرانسه، ایتالیا و کانادا بیشتر است. کشورهایی مثل هلند، عربستان، برزیل، سوئد، ویتنام، عمان، مالزی، قطر و نیجریه نیز ناوگان کشتیرانی کوچک‌تری نسبت به ایران دارند.
برخورداری از یک ناوگان دریایی بزرگ و متنوع یکی از نقاط قوت ایران در مقابله با تحریم‌های آمریکا بوده است و ایران با بهره‌گیری از این ناوگان بزرگ توانسته است تحریم‌های اقتصادی علیه خود را تا حد زیادی خنثی کند.
دو برابر شدن حمل نفت و فرآورده‌های نفتی طی ۷ ماه
مدیرعامل شرکت ملی نفتکش ایران گفت: دستاورد دو برابر شدن حمل نفت و فرآورده‌های نفتی در ۷ ماه گذشته از افتخارات شرکت ملی نفتکش ایران است.
به گزارش شرکت ملی نفتکش ایران، حسین شیوا با بیان اینکه در زمینه منابع انسانی و حل چالش‌های فراروی دریانوردان، طی چند ماه گذشته اقدامات مهمی انجام شده است، این حرکت را رو به جلو توصیف و عنوان کرد اقدامات دیگری نیز برای بهبود وضعیت کارکنان و دریانوردان شرکت، اتخاذ خواهد شد.
تعمیر ارزان کشتی‌ها در ایران
مقام مسئول شرکت تعمیرات کشتی با بیان «با دلار تعرفه‌ای کشتی‌ها را تعمیر می‌کنیم» گفت: تعمیرات کشتی در یاردهای داخلی ۲۵ درصد ارزان‌تر از امارات است.
عباس بشارتی در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، اظهار کرد: داک (حوضچه) 240 متری در سایت پرشیا هرمز داریم و عمدتا کشتی‌های کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران را با سقف متراژ 240 متر وارد این داک می‌کنیم.
وی در پاسخ به این‌ پرسش که آیا کشتی‌های خارجی نیز برای انجام تعمیرات به یارد پرشیا هرمز می‌آیند،‌ گفت: با توجه به این‌که ظرفیت ما برای کشتی‌های ایرانی تکمیل است جایی برای تعمیر کشتی‌های خارجی نداریم. الان تمام داک‌های ما حدود 6 ماه آینده درگیر کارهای تعمیراتی هستند.
مدیر گروه تولید شرکت تعمیرات کشتی اضافه کرد: در زمان حاضر با ظرفیت در حال فعالیت هستیم. سالانه حدود 15 کشتی از ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران را در یارد پرشیا هرمز تعمیر می‌کنیم. در واقع 60 درصد از ناوگان کشتیرانی می‌توانند برای کارهای تعمیراتی به یارد پرشیا هرمز بیایند.
بشارتی درباره هزینه تعمیراتی گفت: هزینه‌ها بر اساس عرف بین‌المللی است،‌ البته قیمت‌ها در این‌جا کمتر است و در مقایسه با امارات 25 درصد ارزان‌تر تمام می‌شود.
وی با یادآوری این‌که در این‌جا 10 درصد تخفیف حجمی اعمال می‌شود، بیان کرد: این کار بیشتر به نفع شرکت کشتیرانی است. اگر کشتی در یاردهای خارجی تعمیر شود، مثلا 500 هزار دلار هزینه آن خواهد شد. اما در این‌جا دلار ما دلار تعرفه‌ای و حدود 23 هزار تومان است که به سود شرکت‌های کشتیرانی است.
وی تاکید کرد: ما به نسبت به امارات و عمان در بحث تعمیرات کشتی‌ها حرف‌هایی برای گفتن داریم.