حضور 14 هزار شرکت صوری در مناطق آزاد

 
دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور گفت: ‌از 24 هزار شرکتی که در مناطق آزاد و ویژه ثبت شده‌اند 14 هزار شرکت به شکل صوری ثبت شده است.
سعید محمد در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس در زمینه مزیت سرمایه‌گذاری مشترک در مناطق آزاد تاکید کرد: سرمایه‌گذاری مشترک در مناطق آزاد در شرایط تحریم اقدام بسیار مناسبی برای خنثی‌‌سازی تحریم است.
او ادامه داد: اگر ما با کشورهای همسایه مانند عراق منطقه آزاد احداث و سرمایه‌گذاری کنیم، می‌توانیم تولید و صادرات به کشورهای همسایه داشته باشیم و بخشی از تحریم‌ها را بی‌اثر کنیم و در واقع تحریم‌شکنی صورت می‌گیرد.


دبیر شورای عالی مناطق آزاد افزود: در این زمینه مذاکراتی با اقلیم کردستان عراق انجام شد و با کشورهای قطر، عمان، ارمنستان و عراق تفاهم‌نامه امضا شده و برای سوریه هم پیش‌نویسی آماده‌ کرده‌ایم. در سفر اخیر مشاور رئیس‌جمهور روسیه هم قرار شد در مناطق آزاد مشترک با این کشور به صورت مشترک سرمایه‌گذاری‌هایی انجام دهند. همچنین در زمینه مناطق آزاد با چین هم در حال مذاکره هستیم.
محمد با بیان اینکه یکی از معضلات فعالان اقتصادی در مناطق آزاد تعدیل نیروی انسانی و کاهش مقدار تولید است، ادامه داد: در جلسه سران قوا هم این مسئله بررسی و قرار شد متوقف شود و باید قوانین در خود مناطق آزاد سیر خود را طی کند. 
او درباره وفور شرکت‌های صوری در مناطق آزاد تصریح کرد: در حال حاضر 24 هزار شرکت در مناطق آزاد فعالیت دارند که 14 هزار شرکت، فعالیت صوری داشته و فقط نام آنها در منطقه ثبت شده است. بسیاری از آنها در تهران و شهرهای دیگر فعالیت دارند. تفاهم‌نامه‌ای با سازمان ثبت اسناد امضا شد که شرکت‌های صوری در منطقه آزاد شناسایی شود و توقف فعالیت آنها داده شود. در یکی از برج‌های منطقه آزاد کیش در طبقه سوم بیش از 3500 شرکت به یک آدرس ثبت شده بودند که باید فعالیت این شرکت‌ها متوقف شود و این به همکاری مشترک بین منطقه آزاد و سازمان ثبت اسناد صورت گرفت.
دبیر شورای عالی مناطق آزاد درباره خودروهایی که در منطقه آزاد تردد می‌کنند، گفت: خودروهایی که در منطقه آزاد تردد می‌کنند امکان حضور در سرزمین اصلی ندارند. از سال 97 به بعد واردات خودرو ممنوع شد و بسیاری از خودروها از منطقه آزاد خارج شدند. در خوزستان یک مصوبه گذرانده شد که این خودروها بتوانند در سطح استان تردد کنند و تا شعاع 80 کیلومتری خارج از استان هم می‌توانند سالی یک تا دو بار تردد داشته باشند.
محمد افزود: در کیش که منطقه آزاد گردشگری است و با خودروهای خارجی معروف شده، از سال 97 واردات خودرو انجام نشده و هم‌اکنون با مشکل حمل‌ونقل مواجه هستیم. مجوز وارداتی که صادر شده برای خودروهای برقی است. البته برای جام جهانی فوتبال 2022 نیاز به خودروهای نو است که اگر گردشگران خارجی و تماشاگران به منطقه آزاد کیش بیایند امکانات فراهم باشد.