خودکشی سیاسی «بنت» از ترس مرگ! نخست‌وزیر پر حرف اسرائیل خود را بازنشسته می‌کند

  سرویس خارجی-
مدعی استراتژی «زدن سر اختاپوس» و
«هزار ضربه خنجر» تنها چند هفته پس از طرح ادعاهای ضدایرانی خود، سرش را در میدان سیاسی بر باد داد و اکنون دستمال سفیدی را بالا برده تا نشان دهد که تسلیم است و قصد کناره‌گیری از آوردگاه نبردهای سیاسی و بین‌المللی را دارد.
کمتر از یک ماه پیش بود که «نفتالی بنت»، نخست‌وزیر پیشین رژیم صهیونیستی مدعی شد که استراتژی بازدارندگی تل‌آویو در برابر ایران تغییرکرده است و عبارت موهوم «زدن سر اختاپوس» در برابر ایران را مطرح کرد، اما اکنون او خودش تغییر کرده و جایش را به وزیرخارجه اش داده و به نظر می‌رسد که بنت نه فقط از صندلی نخست‌وزیری بلکه به طور کلی از میدان سیاسی تل‌آویو خارج شده است. خروج کامل بنت از سیاست را منابع رسمی رژیم صهیونیستی نیز تأیید کرده‌اند. از جمله تلویزیون «کان»، به عنوان رسانه رسمی رژیم صهیونیستی گزارش داد که نفتالی بنت، چند روز پیش از پایان فعالیت کابینه‎اش، که تنها یک سال به طول انجامید، در نظر دارد از عرصه سیاسی به طور کامل بازنشسته شود. این کانال تلویزیونی می‎گوید «بنت در مورد آینده سیاسی خود و آمادگی برای انتقال قدرت به یائیر لاپید، نخست‌وزیر جایگزین و وزیر خارجه اسرائیل رایزنی‌هایی انجام داده است.»


بر اساس گزارش‎ها، «نفتالی بنت» به دستیاران خود گفته است که به بازنشستگی در روزهای آینده فکر می‌کند و توضیح داده که اگر تصمیم بگیرد سمت نخست‌وزیری جایگزین را در اختیار بگیرد، این تنها  برای کمک به لاپید خواهد بود. در همین حال افرادی که با «بنت» صحبت کرده‎اند به این نتیجه رسیدند که او در انتخابات آینده در اراضی اشغالی شرکت نخواهد کرد.
«یائیر لاپید» در دوره انتقالی سمت نخست‌وزیری رژیم صهیونیستی را بر عهده گرفته است و سرنوشت بنت هم که مشخص است: کناره‌گیری از سیاست.
بنت 50 ساله با همه بدشانسی که عنوان کوتاهترین و بی‌ثبات‌ترین نخست‌وزیر فلسطین اشغالی را کسب کرد، اما یک شانش بزرگ داشت و آن این که خودش را خیلی زود از اوضاع آشفته و درهم تل‌آویو نجات داد. خود نفتالی بنت طی یک ماه گذشته حداقل 4 بار خطر سقوط کامل فلسطین اشغالی و پایان کار دولت یهود را اعلام کرده بود و در آخرین هشدارش هم به احتمال افتادن تل‌آویو در ورطه جنگ داخلی اشاره کرد. با این حال احتمالا بنت وقتی دیده اوضاع به شدت آشفته است، فرار را بر قرار ترجیح داده و کناره‌گیری‌اش را به صورت آبرومندانه یک بازنشستگی سیاسی عنوان کرده‌اند.
رای به انحلال!
همزمان رسانه‌ها انحلال کنست در روز دوشنبه را پیش‌بینی کرده‌اند و با اشاره به بحران سیاسی رژیم صهیونیستی و کناره‌گیری نفتالی بنت از سمت خود، گفته‌اند که احتمالا کنست به انحلال خود رای خواهد داد.
محتمل‌ترین سناریوی پیش رو پس از انحلال کنست، برگزاری انتخابات مجدد است، هرچند که بنیامین نتانیاهو رهبر لیکود تلاش می‌کند تا انحلال کنست را به تاخیر بیندازد تا بتواند خود دولت آینده را تشکیل دهد. تمامی پیش‌بینی‌ها و برآوردها حاکی از آن است که پس از انحلال کنست، انتخابات مجدد برگزار خواهد شد و این رای و نظر اکثر کارشناسان نیز هست.
مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین به نقل از «عصمت منصور»، کارشناس امور رژیم صهیونیستی گفته است که نتانیاهو که این همه فشار وارد کرد تا بتواند حزب یمینا (حزب متبوع بنت) را دچار اختلاف کند و زمینه را برای سرنگونی دولت او فراهم کند، عجله‌ای برای سلب اعتماد از کنست ندارد، چون هدف نتانیاهو این است که فعلا دولت کنونی به کار خود ادامه دهد تا او بتواند ائتلافی جدید از اعضای کنونی کنست برای خود تشکیل دهد و نیازی هم به انحلال آن نباشد.
این کارشناس عرب زبان همچنین اظهار داشت که شانس نتانیاهو برای تشکیل دولت بسیار کم است و احتمالا کنست منحل شده و یائیر لاپید تا زمان برگزاری انتخابات آینده در اوایل نوامبر، دولتی جدید تشکیل دهد.
در عین حال نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که حتی در صورت برگزاری انتخابات جدید، اوضاع تغییر چندانی نخواهد کرد و بحران سیاسی کنونی ادامه خواهد داشت، چون با توجه به اینکه هیچ حزبی در فلسطین اشغالی قادر به کسب اکثریت آرا نیست، هر کابینه‌ای هم که تشکیل شود، چندان پایدار نخواهد بود.
درگیری مسلحانه مبارزان مقاومت با صهیونیست‌ها
با وجود اوضاع آشفته سرزمین‌های اشغالی اما نظامیان صهیونیست همچنان به سرکوب فلسطینی‌ها ادامه می‌دهند. منابع محلی فلسطین روز دوشنبه از درگیری مسلحانه مبارزان مقاومت با نظامیان اسرائیلی در جنین خبر دادند و گفتند: «شمار زیادی از نظامیان ارتش رژیم صهیونیستی به محله‌های مختلف شهر جنین یورش بردند.»
همچنین باشگاه اطلاع‌رسانی اسیران فلسطینی اعلام کرده است که روز یکشنبه حداقل ۲۰ فلسطینی از سوی نیروهای نظامی رژیم صهیونیستی بازداشت شده‌اند. «آیه شریتح»، مسئول بخش اطلاع‌رسانی باشگاه اسرای فلسطینی گفت که نیروهای اسرائیلی بامداد روز یکشنبه فلسطینیان را در مناطق شمال کرانه باختری رود اردن بازداشت کرده‌اند. از سوی دیگر ارتش اسرائیل اعلام کرد که ۱۱ فلسطینی که
«تحت تعقیب»قرار داشتند، در مناطق مختلف کرانه باختری بازداشت شدند.
نظامیان اسرائیل تقریبا هر روز به بهانه تلاش برای بازداشت افراد تحت تعقیب به مناطق مختلف کرانه باختری و قدس اشغالی یورش برده و با فلسطینیان درگیر می‌شوند و این موضوع باعث شده تا گروه‌های مقاومت فلسطینی نسبت به آغاز دور جدیدی از حملات و پاسخ‌های موشکی به رژیم صهیونیستی هشدار دهند. از جمله روز شنبه نیز اسماعیل هنیه در لبنان به موضوع شلیک ده‌ها موشک به سرزمین‌های اشغالی در مدت زمان 5 دقیقه اشاره کرده بود.