نقش تحریم‌های ایران در آشفتگی بازار انرژی جهان

به گزارش خبرگزاری فارس، جواد اوجی در صفحه توییتر خود با اشاره به بحران انرژی در دنیا نوشت: آشفتگی موجود در بازار انرژی جهان، سبب به مخاطره افتادن امنیت انرژی و زمینه‌ساز پیامدهای نگران‌کننده برای واردکنندگان به‌خصوص در زمستان پیش‌رو است. بی‌تردید یکی از دلایل اصلی ایجاد چنین شرایطی، تحریم‌های ظالمانه ‌ایران، به‌عنوان دارنده بیشترین ذخایر نفت و گاز جهان است.
گفتنی است وضعیت انرژی در جهان و تورمی که از ناحیه افزایش قیمت حامل‌های انرژی بر اقتصادها تحمیل شده بیش از آستانه تحمل بسیاری از کشورها است. یکی از مهم‌ترین عوامل بروز این شرایط، تحریم‌های ظالمانه غرب به رهبری آمریکا و همراهی اروپا است. همین موضوع باعث شده سران کشورهای اروپایی ضمن اذعان به این واقعیت، خواستار کاهش تحریم‌های نفتی باشند.
روز یکشنبه خبرگزاری فارس به نقل از خبرگزاری فرانسه گزارش داد که دفتر ریاست‌جمهوری این کشور خواستار بازگشت نفت ایران و ونزوئلا به بازار برای جلوگیری از افزایش قیمت است.
همچنین خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت که یک مقام ریاست‌جمهوری فرانسه گفت که پاریس خواهان بازگشت دو کشور تحریم شده ایران و ونزوئلا به بازارهای نفت است تا فشار روسیه در عرضه انرژی را کاهش دهد که باعث افزایش قیمت‌ها شده است.


در پی اعمال تحریم‌های غرب بر بخش انرژی برخی کشورها از جمله ایران، قیمت نفت و بنزین در کشورهای غربی به‌خصوص اروپایی که وابستگی زیادی به انرژی دارند، به‌شدت افزایش یافته و این کشورها را برای تأمین منابع انرژی با مشکل مواجه کرده و این مشکلات با افزوده شدن تحریم نفت روسیه دوچندان شده است.
به همین خاطر یکی از محورهای گفت و گوی هفت کشور بزرگ اقتصادی جهان موسوم به گروه هفت طی روزهای گذشته در خصوص برنامه هسته‌ای ایران و همچنین صادرات نفت جمهوری اسلامی بوده است. روزنامه «تایمز هند» گزارش داد یکی از مقام‌های دولت فرانسه اعلام کرد که مذاکرات چهارجانبه در حاشیه نشست‌های گروه هفت در خصوص طیفی از موضوعات و همچنین «موضوع نفت» و «تمایل برای توقف اشاعه» است، اما جزئیات بیشتری ارائه نکرد.
بر اساس این گزارش، ایران یکی از چند کشوری است که بزرگ‌ترین ذخایر نفت جهان را در اختیار دارند اما در پی تحریم‌های یک‌جانبه ایالات متحده، در مسیر فروش نفت خام ایران مانع‌ ایجاد شده است؛ اقدامی که حالا خود تحریم‌کنندگان را دچار مشکل کرده است.
روزنامه نیویورک تایمز در نیمه اسفندماه 1400 در گزارشی نوشت که یک هیئت آمریکایی برای دیدار با نمایندگان نیکلاس مادورو؛ رئیس‌جمهور ونزوئلا راهی این کشور شده است. این هیئت آمریکایی که روز گذشته به ونزوئلا سفر کرده شامل نمایندگان بلندپایه وزارت خارجه و کاخ سفید است که طی سال‌های اخیر بی‌سابقه بوده است. آنها در این سفر از مادورو خواستند که نفت ونزوئلا را روانه بازار کند.