ذخایر استراتژیک نفت آمریکا به پایین‌ترین سطح خود در 36 سال اخیر رسید

  سرویس خارجی-
کمبود منابع انرژی در جهان به دلیل محدودیت در صادرات نفت روسیه، آمریکا را به استفاده از ذخایر استراتژیک نفتی اش واداشته تا شاید بتواند روند رو به افزایش قیمت را کنترل کند. همین امر باعث شده تا وزارت انرژی این کشور اعلام کند ذخایر نفت خام در ذخایر استراتژیک نفت این کشور به پایین‌ترین سطح از سال ۱۹۸۶ رسیده است. به گزارش رویترز و بر اساس داده‌های وزارت انرژی آمریکا، ذخایر نفت خام این کشور در ذخایر استراتژیک نفت (SPR) در هفته منتهی به ۲۴ ژوئن (3 تیر) ۶.۹ میلیون بشکه کاهش یافته است که کمترین میزان از‌آوریل ۱۹۸۶ (اردیبهشت ۱۳۶۵) است. این وزارتخانه همچنین اعلام کرده حدود یک میلیون بشکه نفت خام شیرین و ۶ میلیون بشکه نفت خام ترش از ذخایر وارد بازار شده است. گفتنی است آمریکا برای توقف فرآیند افزایش قیمت نفت و سوخت حتی، دست به دامان دشمنان خود یعنی ونزوئلا هم شده و به اَشکال مختلف خواستار وارد کردن نفت ایران به بازارها نیز شده است!
انگلیس هم شاید گازش به اروپا را قطع کند
روزنامه فایننشال‌تایمز چاپ لندن نیز طی در گزارشی با اشاره به فراگیر شدن بحران گاز در اروپا بعد از تیرگی روابط با مسکو نوشته: «در صورت تشدید بحران گاز، انگلیس اتصالات خطوط لوله گاز با اتحادیه اروپا را قطع خواهد کرد.» تا بدین ترتیب نشان دهد، وقتی اوضاع بحرانی است، دوست و متحد نمی‌شناسند! این روزنامه انگلیسی همچنین نوشته، انگلیس تصمیم گرفته اگر لازم شد، عرضه گاز به اروپا را قطع کند. در مقابل شرکت‌های گاز اروپایی از انگلیس خواسته‌اند تا با اتحادیه اروپا همکاری کند و هشدار داده‌اند که در صورت بروز کمبود طولانی‌مدت، قطع کردن اتصالات می‌تواند نتیجه معکوس داشته باشد. چرا که انگلیس در اوج زمستان حجم زیادی گاز از این قاره وارد می‌کند.در شرایطی که اروپا دنبال یک سپر بلا در مقابل قطع گاز روسیه می‌گردد، از ماه مارس(فروردین)، دو خط لوله دریایی که خط لوله گاز انگلیس را به بلژیک و هلند وصل می‌کند با بالاترین ظرفیت فعالیت و ۷۵ میلیون مترمکعب گاز را در روز به قاره سبز منتقل کردند. به گزارش ایرنا در تابستان که تقاضا برای گاز در انگلیس پایین است، لندن به خاطر نداشتن ظرفیت ذخیره آن، اضافه گاز وارداتی به ویژه گاز مایع را به اروپا صادر می‌کند اما در طول دوره‌های زمستانی بسیار سرد، مانند توفان سال ۲۰۱۸، این کشور ۲۰ تا ۲۵ درصد گاز خود را از طریق اتصالات خط لوله دوطرفه خود با کشورهای اتحادیه اروپا دریافت کرده است.


خطر بیکاری بیخ گوش شش میلیون آلمانی
یک روزنامه آلمانی نیز با اشاره به قطع گاز روسیه هشدار داده ادامه این وضع باعث خواهد شد که چند میلیون آلمانی شغل خود را از دست بدهند. بنابر اعلام روزنامه «بیلد»، قطع ناگهانی گاز روسیه موجب خواهد شد پنج میلیون و ششصد هزار کارمند کار خود را از دست بدهند. افزون بر آن، تولید داخلی آلمان بیش از 12درصد کاهش خواهد یافت. آلمان در طرح فوق‌العاده خود در زمینه گاز به سبب کاهش انتقال گاز روسیه، سطح آماده‌باش را افزایش داده است. در همین زمینه، «پیتر سیارتو» وزیر خارجه مجارستان نیز گفته برای مذاکره درخصوص ممنوع اعلام کردن واردات گاز از روسیه آمادگی ندارد، زیرا چنین کاری اقتصاد این کشور را نابود خواهد کرد.
همسایگی ناتو با روسیه!
اما همان‌طور که می‌دانیم از دلایل اصلی شروع جنگ اوکراین تمایل «کیف» به پیوستن به ائتلاف نظامی ناتو بود. مرشایمر نظریه پرداز برجسته روابط بین‌الملل سال 2014 هشدار داده بود که عضویت اوکراین در ناتو و رسیدن مرزهای ناتو به روسیه منجر به جنگ خواهد شد. سال 2022 این اتفاق افتاد و روسیه برای حفظ امنیت خود و ممانعت از پیوستن اوکراین به ناتو به این کشور لشکر کشید. در ادامه اما ائتلاف ناتو نه تنها از این وضعیت درس عبرتی نگرفته بلکه دو کشور فنلاند و سوئد را نیز تحریک کرد که به ناتو ملحق شوند. این مسئله در اوایل جنگ اوکراین با هشدار جدی روس‌ها مواجه شد و مسکو اعلام کرد در صورتی که این دو کشور به ناتو ملحق شوند به اهداف مشروع روسیه تبدیل خواهند شد. فنلاند بیش از 1200 کیلومتر با روسیه مرز مشترک دارد و در صورت پیوستن این کشور به ناتو عملاً روسیه و ناتو همسایه خواهند شد. سوئد و فنلاند در ۱۸ می‌(چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت) برای پیوستن به ناتو درخواست دادند. انتظار می‌رفت که آنها در اجلاس مادرید دعوت نامه دریافت کنند، اما ترکیه روند الحاق را مسدود کرد. آنکارا از این کشورها خواسته بود که پ ک ک را به عنوان سازمان‌های تروریستی به رسمیت بشناسند و افراد تحت تعقیب ترکیه را به اتهامات تروریستی تحویل دهند. با پذیرش درخواست‌های ترکیه گفته می‌شود که اردوغان دیگر مخالف عضویت این دو کشور در ناتو نیست. به گزارش منابع خبری، سران ترکیه، سوئد و فنلاند به تازگی یادداشتی را برای پیوستن دو کشور شمال اروپا به ناتو امضا کرده‌اند.یک منبع آگاه در این زمینه گفته: «این یک توافق سه جانبه برای الحاق به ناتو است.» اجلاس ناتو از دیروز در مادرید آغاز شده و احتمالاً فرآیند عضویت این دو کشور در ناتو نیز با سرعت شروع خواهد شد مسئله‌ای که روسیه را به شدت عصبانی خواهد کرد. مدودف معاون رئیس‌شورای امنیت ملی روسیه پیش از این هشدار داده بود در صورت پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو روسیه موشک‌های هسته‌ای خود را در مرزهای فنلاند مستقر خواهد کرد.
 لشکر کشی ناتو به شرق اروپا
به گزارش ایرنا به گفته استولتنبرگ، در پی جنگ اوکراین، ناتو با «بزرگ‌ترین چالش» از زمان جنگ جهانی دوم مواجه شده و روسیه تهدیدی مستقیم علیه امنیت این پیمان به شمار می‌رود. وی اجلاس مادرید را «تاریخی و دگرگون‌کننده» دانست و خبر داد که کشورهای عضو با استقرار یگان‌های رزمی بیشتر در شرق اروپا موافقت خواهند کرد.وی در این باره گفت نیروهای نظامی واکنش سریع ناتو از ۴۰ هزار به ۳۰۰ هزار نیرو افزایش خواهد یافت. رئیس‌ناتو در ادامه سخنان خود بار دیگر چین را چالشی علیه ارزش‌ها و منافع ناتو خواند و گفت که این سازمان باید پیامدهای امنیتی سرمایه‌گذاری چین در سلاح‌های دور برد را لحاظ کند.استولتنبرگ روز سه شنبه نیز و پس از اعلام لغو وتوی ترکیه علیه عضویت سوئد و فنلاند، گفته بود: رهبران ناتو روز چهارشنبه فنلاند و سوئد را به طور رسمی دعوت خواهند کرد تا به این ائتلاف بپیوندند. همزمان با اظهارات دبیرکل ناتو مبنی بر افزایش نیروهای نظامی ناتو در اروپا یک شبکه خبری نیز گزارش کرد که رئیس‌جمهور آمریکا قصد دارد افزایش شمار نیروهای آمریکا در لهستان و استقرار احتمالی رزمناو در اسپانیا را اعلام کند.
شبکه خبری «ان‌بی‌سی»روز سه شنبه گزارش داد که انتظار می‌رود «جو بایدن» تمدید استقرارهای نیروی نظامی در لهستان و منطقه بالتیک را اعلام کند..فرمانده‌هان نظامی آمریکا مستقر در اروپا مدت‌ها به دنبال ناوشکن‌های بیشتری در اروپا هستند تا در کنار سایر ماموریت‌ها، زیردریایی‌های روسی را بیشتر تحت نظر داشته باشند.در مجموع، در حال حاضر ۱۰۵۰۰ نظامی آمریکایی در لهستان مشغول به فعالیت هستند، در حالی که قبل از جنگ روسیه و اوکراین که در پنجمین ماه خود قرار دارد، این تعداد حدود ۵ هزار نفر بود.یکی از احتمالات در لهستان استفاده از نیروهای اضافی برای تقویت ناتو به رهبری آمریکا است که تنها در ۵۰ مایلی منطقه نظامی روسیه در «کالینینگراد» عمل می‌کند.طی هفته گذشته، تنش‌ها با روسیه به دلیل ممنوعیت انتقال ریلی کالا از سوی لیتوانی برای برخی  کالاهای روسی به کالینینگراد تشدید شد و مسکو را واداشت تا تهدیدات تلافی جویانه انجام دهد.کالینینگراد  در منطقه بالتیک بین کشورهای لیتوانی و لهستان واقع شده است. کرملین بارها اعلام کرده بود که قصد دارد در کالینینگراد سامانه موشکی اسکندر را مستقر کند تا با سامانه دفاعی موشکی آمریکا و ناتو در اروپای شرقی مقابله کند. این منطقه به دژ  موشکی روسیه نیز شهرت دارد.