ترس و دلهره «زالاوا» در دل مخاطب

سال های 98 و 99 در دوره سی‌وهشتم و سی‌ونهم جشنواره فجر، دو فیلم «پوست» اثر برادران ارک و «زالاوا» ساخته ارسلان امیری به عنوان معدود آثار ترسناک سینمای ایران رونمایی شدند و هر دو فیلم که از نظر موضوع و قصه بی‌ارتباط با یکدیگر نبودند، با واکنش‌های مثبتی مواجه شدند. «پوست» مهر 1400 در سینماها اکران شد و قرار بود «زالاوا» هم دی 1400 نمایش داده شود اما سازندگان آن ضمن اعتراض به ترکیب و چیدمان ناعادلانه اکران، از نمایش فیلم انصراف دادند. اکنون پس از گذشت شش ماه، نوبت به نمایش «زالاوا» رسیده و این فیلم از دیروز روی پرده سینماها رفته است. فیلمی متفاوت و سرگرم‌کننده مهم‌ترین دلیلی که مخاطب را ترغیب به تماشای «زالاوا» می‌کند، تازگی قصه، لوکیشن و فضا برای مخاطب است. داستان فیلم در یکی از روستاهای استان کردستان می‌گذرد. اهالی روستا معتقدند موجودی مانند جن زندگی‌شان را به هم ریخته و جان‌شان در خطر است، آن‌ها می‌خواهند به شیوه خودشان با این مشکل مقابله کنند اما استوار «مسعود احمدی» با بازی نوید پورفرج تلاش می‌کند مردم را آگاه کند و در مقایسه با آن‌ها عقاید متفاوتی دارد. «زالاوا» فضای دلهره‌آور و مخوفی دارد اما جزو ژانر وحشت محسوب نمی‌شود. در واقع فیلم سعی ندارد مخاطب را وحشت‌زده کند. اتفاقاتی که در قصه رخ می‌دهد ترس و دلهره را در دل تماشاگر می‌اندازد و فیلم کاملا موفق می‌شود مخاطب را تحت تاثیر این فضا قرار دهد. «زالاوا» تماشاگر را با عقلانیت و خرافات مواجه می‌کند و انتخاب میان این دو را به او می‌سپارد. مخاطب لحظه‌ای استوار و لحظه‌ای مردم روستا را درک می‌کند و به خوبی با هر دو همراه می‌شود. باورپذیر و غافل گیرکننده فیلم ارسلان امیری با شروع خوبی که دارد مخاطب را با قصه همراه می‌کند، در ادامه با سرعت مناسبی پیش می‌رود، همچنان او را به دنبال خود می‌کشاند و در انتها نیز با پایانی واقعی و منطقی تماشاگر را غافل گیر می‌کند. «زالاوا» سعی نمی‌کند با ابزار و وسایل عجیب و غریب یا گریم‌های ترسناک و خاص کاراکترها مخاطب را بترساند، فضای فیلم و شخصیت‌پردازی کاراکترها و اتفاقات قصه کار خودشان را می‌کنند و تماشاگر را کنجکاو و مشتاق پای تماشای فیلم نگه می‌دارند. ارسلان امیری اهل سنندج است و از خطه‌ای که قصه‌اش را در آن روایت می‌کند به خوبی شناخت دارد، بنابراین می‌توان گفت فیلم اصالت دارد و مخاطب نیز تحت تاثیر همین اصالت، «زالاوا» را باور می‌کند. بازی خوب بازیگران مشهور و جدید جز سه بازیگر اصلی فیلم یعنی نوید پورفرج، هدی زین‌العابدین و پوریا رحیمی سام، بقیه بازیگران که نقش اهالی روستا را ایفا می‌کنند چهره‌های شناخته شده‌ای نیستند اما گروه بازیگران «زالاوا» همگی به خوبی از پس ایفای نقش خود برآمده‌اند. نوید پورفرج که با فیلم «مغزهای کوچک زنگ زده» اثر هومن سیدی شناخته می‌شود، در نقش استوار «مسعود احمدی» موفق می‌شود کاراکتری قاطع و جدی را به نمایش بگذارد. پورفرج در عین حال، حس‌های متضاد استوار مانند شک و ترس را نیز نشان می‌دهد، به این ترتیب افکار و رفتارهایش برای مخاطب قابل درک می‌شود. هدی زین‌العابدین نیز در نقش دکتر روستا بازی خوبی دارد اما چالش مهم، پیش روی پوریا رحیمی سام  قرار دارد. این بازیگر نقش یک جن‌گیر به نام «آمردان» را برعهده دارد. رحیمی سام موفق شده این شخصیت را کاراکتری ترسناک و مرموز جلوه دهد. او با بازی متفاوت و باورپذیر خود ترس را در دل مخاطب می‌اندازد. تمرینات این بازیگر برای یادگیری لهجه و زبان کُردی نیز جواب داده و او در ادای لهجه هم موفق عمل کرده است. افتخارات جشنواره فجر «زالاوا» در سی‌ونهمین جشنواره فجر رونمایی و با استقبال داوران، منتقدان و مخاطبان مواجه شد. اولین ساخته ارسلان امیری که در بخش نگاه نو جشنواره حضور داشت، جایزه بهترین کارگردان اول را نصیب او کرد. جایزه بهترین فیلم نامه، دیپلم افتخار بهترین فیلم برداری و جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل مرد که به پوریا رحیمی سام رسید، دیگر افتخاراتی هستند که این فیلم در جشنواره فجر از آن خود کرد. «زالاوا» در بخش اصلی نیز در جمع نامزدهای بهترین فیلم و کارگردانی حضور داشت.