سازمان برنامه عامل اختلاف در ورزش

در روز‌هاي اخير اخبار مربوط به مسائل و مباحث فيمابين رييس فدراسيون كشتي و معاون توسعه ورزش قهرماني و حرفه‌اي وزارت ورزش و جوانان به موضوع اصلي ورزش كشور تبديل و تحليل‌ها و اظهارنظرهاي مختلفي ارايه شد. در اين رابطه ذكر موارد ذيل را لازم مي‌دانم: 
٭   اينكه كشتي افتخارآفرين‌ترين رشته ورزشي كشور است و با فاصله بيشترين سهم از كسب مدال در ادوار المپيك، بازي‌هاي آسيايي و مسابقات جهاني و آسيايي را در بين همه رشته‌هاي ورزشي دارد بر كسي پوشيده نيست و قطعا همه بايد بدانند كه كشتي ورزش اول كشور است و نيازمند نگاه ويژه همه، اعم از دولت به ويژه وزارت ورزش و مجلس و ساير نهادهاست. 
٭  در جداول منابع و مصارف تبصره ۱۴ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ در جدول ۲-۲۴ با موضوع بودجه فعاليت‌هاي فرهنگي، ۶۷ رديف كمك به نهادهاي مرتبط با امور فرهنگي، موسسات و سازمان‌ها و خبرگزاري‌ها و ساير مجموعه‌هاي مرتبط با وزارت ارشاد، سازمان تبليغات، وزارت ميراث فرهنگي، صداوسيما، نهاد رياست‌جمهوري و... جداي از بودجه اصلي وزارتخانه جمعا به مبلغ ۶۶۰۰۰ ميليارد ريال تصويب شده است كه از اين مبلغ بر اساس رديف ۶۵‌ام جدول، مبلغ ۳۱۵۰ ميليارد ريال معادل ۳۱۵ ميليارد تومان براي كمك مضاعف به برخي فدراسيون‌ها از سوي مجلس در نظر گرفته شده كه سهم فدراسيون كشتي كه طبعا نتيجه تلاش‌ها و رايزني مستمر و بدون وقفه عليرضا دبير رييس فدراسيون كشتي بوده‌، ۷۰ ميليارد تومان است. 
٭  در همين جدول ۲۴-۲ بودجه فعاليت‌هاي فرهنگي تبصره ۱۴ قانون، نمايندگان محترم مجلس شوراي اسلامي، جداي از رديف بودجه اصلي كميته ‌ملي المپيك، در رديف ۲۳ و ۲۴ به ترتيب ۸۰۰ و ۴۰۰ ميليارد ريال براي كمك ويژه به كميته‌هاي ملي المپيك و پارالمپيك به منظور اعزام تيم‌ها به بازي‌هاي آسيايي و بازي‌هاي كشور‌هاي اسلامي در نظر گرفته‌اند.


٭ ارقام بودجه وزارت ورزش و جوانان مطابق جدول شماره ۷ بودجه‌ دستگاه‌هاي اصلي مبلغ ۳۵۰۷۱۵۴۴ ميليون ريال معادل ۳۵۰۰ ميليارد تومان است كه از اين مبلغ قطعا بخشي مرتبط با بودجه عمراني و بخش ديگري با موضوع كمك به فدراسيون‌هاي ورزشي تصويب شده است.
٭  اينكه مجلس شوراي اسلامي در جداول تبصره ۱۴ بودجه جداگانه‌اي براي فدراسيون‌ها در نظر گرفته‌ است موضوع جديدي نيست كما اينكه اين قضيه مورد تاييد اميررضا خادم، معاون سابق پارلماني وزارت ورزش و جوانان و تاجگردون، رييس پيشين كميسيون برنامه و بودجه مجلس شوراي اسلامي قرار گرفته است.
٭  به ‌نظر اينجانب اشكال كار كه سبب بروز چنين اختلافي شده در نحوه ابلاغ بودجه از سوي سازمان برنامه ‌و معاونت توسعه منابع و مديريت وزارت ورزش و جوانان به معاونت ورزش قهرماني است. احتمالا مشخصا به معاونت توسعه ورزش قهرماني و حرفه‌اي اعلام نشده كه اين بودجه ابلاغي از كدام رديف است و ايشان نيز با توجه به سروصداي بالايي كه در خصوص رديف ۶۵ جدول تبصره ۱۴ شده است بودجه كشتي را با پيش‌فرض دريافت بودجه ۷۰ ميلياردي اين جدول، صفر منظور كرده‌اند و با واكنش رييس فدراسيون كشتي مواجه شده است.
٭  كشتي كشور در مسير درستي قرار گرفته‌ است دستاوردها و موفقيت‌هاي فني در المپيك و مسابقات جهاني و آسيايي در همه رده‌هاي سني و همچنين بهسازي و توسعه زيرساخت‌هاي عمراني كشتي در چند سال اخير بي‌نظير بوده و ادامه اين روند موفق نيازمند نگاه ويژه مجلس و دولت به خصوص وزارت ورزش و جوانان و كميته ملي المپيك است.
٭  كلام آخر اينكه، ورزش كشور به بودجه فراتر از اين ارقام نياز دارد، با نگاهي گذرا به رديف‌هاي بودجه سالانه كشور در‌مي‌يابيم كه چه بودجه‌هايي كه مي‌تواند صرفه‌جويي و به سهم ورزش اضافه شود، اينكه با تلاش و رايزني رديف جداگانه و اضافه‌تري به ورزش اضافه شده است جاي تقدير دارد و همه بايد در كنار هم كمك كنيم و سبب جهش قابل ملاحظه‌اي در بودجه ورزش كشور شويم. اينكه به خاطر چند ده ميليارد كه هزينه اعزام دو تيم را نيز تامين نمي‌كند يا اندازه قرارداد سه بازيكن فوتبال هم نمي‌شود، اينچنين اتفاقاتي مي‌افتد و نامه‌نگاري‌هاي اعتراضي صورت مي‌گيرد، علاوه بر اينكه مجلس و سازمان برنامه را از اعطاي بودجه بيشتر در سال‌هاي آتي يا تخصيص مناسب در سال جاري منصرف مي‌كند، سبب خنده ساير نهادها و موسساتي مي‌شود كه چندين برابر بودجه را بي‌سروصدا خرج  مي‌كنند .