خرید تضمینی گندم از ۴ میلیون تن گذشت

  رئیس ‌بنیاد ملی گندم‌کاران اعلام کرد: میزان خرید گندم از مرز چهار میلیون تن فراتر رفته و ۷۰ درصد مطالبات گندم‌کاران پرداخت شده است.
عطاءالله‌ هاشمی در گفت‌و‌گو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: بنابر آمار از ابتدای فصل برداشت تا روز گذشته بیش از چهار میلیون تن گندم با ارزش بالغ بر ۴۸ هزار میلیارد تومان از گندم‌کاران خریداری شده که نسبت به سال قبل ۲۸ درصد رشد داشته و ضمن اینکه تاکنون ۷۰ درصد مطالبات گندم‌کاران معادل ۳۲ هزار میلیارد تومان پرداخت شده است.
رئیس ‌بنیاد ملی گندم‌کاران ادامه داد: برآوردها حاکی از آن است که میزان خرید گندم به بالای شش میلیون تن و میزان تولید به حدود ۱۰ میلیون تن برسد که در صورت تحقق این میزان، تولید ۱۵ تا ۲۰ درصد رشد خواهد داشت. هاشمی یادآور شد: با توجه به آنکه آخرین‌ پرداخت‌ها مربوط به ۱۵ خردادماه است از بازرگانی دولتی و سازمان برنامه و بودجه انتظار می‌رود که به‌صورت جهادی طلب کشاورزان را پرداخت کنند تا از هدررفت گندم تولیدی و ورود دلالان به چرخه خرید جلوگیری شود.
براساس آمار، سال گذشته چهار میلیون و ۵۲۰ هزار


تن گندم‌ خریداری شد که امسال در صورت تحقق شش میلیون تن خرید، بنیاد ملی گندم‌کاران پیش‌بینی کرده که میزان واردات ۵۰ درصد نسبت به سال قبل کاهش یابد.
گفتنی است به اعتقاد کارشناسان، کشورمان با اینکه در یک اقلیم کم‌آب قرار دارد، اما با همین امکانات موجود و از طریق افزایش بازدهی تولید، می‌تواند حجم تولیدات کشاورزی از جمله را بسیار بیشتر از مقادیر فعلی کند. این موضوع در شرایط فعلی که دنیا با بحران مواد غذایی به‌ویژه گندم رو‌به‌رو است، اهمیت دوچندان پیدا کرده است.
برنامه‌های خوبی در کشور برای گسترش تولیدات کشاورزی متناسب با منابع موجود کشور در سال‌های اخیر، علی‌رغم کارشکنی‌های جریان حامی واردات و مخالف خودکفایی، در دستورکار قرار گرفته است. یکی از این اقدامات، افزایش نرخ خرید تضمینی گندم است.
در حالی‌ که در شهریورماه سال گذشته دولت قیمت خرید تضمینی گندم را مبلغ ۷۵۰۰ تومان برای سال ۱۴۰۱ اعلام کرده بود و مجلس شورای اسلامی نیز در اسفندماه گذشته این مبلغ را به ۹۵۰۰ تومان افزایش داد، با توجه ‌به شرایط جهانی و افزایش هزینه‌های دستمزد و نهاده‌ها، دولت به این نتیجه رسید که قیمت گندم را به مبلغ ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان افزایش دهد و برای کشاورزانی که گندم خودشان را به دولت تحویل می‌دهند، هزار تومان نیز به‌عنوان جایزه در نظر گرفته است. به ‌این ‌ترتیب در زمانی که شعله بحران گندم هنوز اینچنین زبانه نکشیده بود، دولت با اعلام نرخ 11 هزار و 500 تومانی خرید تضمینی انگیزه کشاورزان داخلی را برای تولید دوچندان کرد.
علاوه‌بر این، به‌تازگی از اساسنامه صندوق حمایت از توسعه زراعت برای حمایت از دیم‌زارها در سطح پنج میلیون و 200 هزار هکتار رونمایی شده است. وزیر جهاد‌ کشاورزی معتقد است با اجرای طرح جهش تولید در دیم‌زارها میزان تولید گندم فقط از اراضی دیم به هشت میلیون تن افزایش می‌یابد که نشان از افزایش دوبرابری گندم دیم خواهد داشت.