با همه سختی‌ها پای عهدمان برای تحقق عدالت ایستاده‌ایم

تیرماه گرم که به هفتمین روز خود رسید، وقت حضور بر سر یک قرار ویژه آمده بود. حضور در مراسم دیدار
رهبر انقلاب و مسئولان و کارکنان دستگاه قضا به مناسبت هفته قوه قضائیه.
وقتی وارد حسینیه امام خمینی(ره) شدم حدود دو ساعتی تا شروع مراسم مانده بود و هنوز مهمانان نیامده بودند. فضای حسینیه ساکت و آرام بود. سکوتی که انسان را با خود به روزها و شب هایی می‌برد که این حسینیه ساده و حتی محوطه بیرونی و خیابان های اطراف، لبریز از مردم و جوانان مشتاقی بود که به مناسبت‌های مختلف فاطمیه، محرم، یا دیدارهای مردمی از نقاط مختلف کشور خود را به مرکز پایتخت می‌رساندند تا دیداری با رهبر خود تازه کنند. اما بیش از دو سال است که بنا بر محدودیت‌های سراسری ناشی از بیماری کرونا این بزم عاشقانه به تاخیر افتاده است، حالا که به لطف خدا شرایط بیماری بهبود یافته و کنترل شده است، خیلی‌ها برای تکرار آن تجربه‌های شیرین لحظه شماری می‌کنند.
صندلی‌های داخل حسینیه هم گویا فهمیده‌اند امروز مهمان دارند چون خیلی مرتب و منظم در کنار هم ردیف شده اند و انتظار می‌کشند. کم کم مهمانان با چهره های بشاش از در وارد می‌شوند و به محض ورود مشغول محاسبه ای ذهنی برای انتخاب بهترین نقطه نشستن می‌شوند تا بهتر و نزدیک تر جمال رهبر را ببینند. در این میان بازار


گپ و گفت‌ها و خوش و بش کردن ها گرم شده است، انگار برخی مهمانان مدت هاست یکدیگر را ندیده‌اند و اکنون فرصت را غنیمت شمرده اند برای تجدید دیدارها و خاطره‌ها.
در فرصتی که تا شروع مراسم مانده است و مهمانان همچنان در حال ورود هستند به سراغ برخی از آنها می‌روم تا در این لحظات انتظار که چشم دوخته‌اند برای ورود رهبر، از حس و حالشان بشنوم.
سرباز ولایت هستیم
به سراغ مرد میانسالی می‌روم که آرام نشسته است. می‌گوید قاضی است و از جنوب کشور به این مراسم آمده. وقتی از احساسش پرسیدم گفت: خیلی خوشحالم برای توفیق و سعادت زیارت آقا و بهره مند شدن از تذکرات و ارشادات ارزشمند ایشان. ما رهبرمان را از صمیم قلب دوست داریم و به عنوان سرباز ولایت آماده هستیم هر چه داریم حتی جان خود را فدای آقا کنیم.
از او درباره اینکه فکر می‌کند خواسته رهبری از کارکنان دستگاه قضا چه چیزی باشد سوال کردم؛ این قاضی جنوبی پاسخ داد: خواسته آقا برآورده کردن خواسته مردم و برخورد با روی گشاده و عادلانه با آنها و انجام دقیق وظایف است.
دغدغه‌های قاضی جوان که مطالبه رهبری هم بود
در گوشه ای دیگر جوانی توجهم را به خود جلب کرد. فکر نمی‌کردم با این سن و سال دارای منصب قضاوت باشد. اما او نیز یک قاضی جوان با کلی دغدغه های اجتماعی بود.
او هم مهم‌ترین خواسته رهبری از خود و همکارانش را رسیدگی عادلانه و برخورد و پاسخ دهی مناسب به مردم می‌داند.
این قاضی جوان اهل تهران از مهمترین دغدغه هایی که در خلال کار خود با آن روبه‌روست هم گفت. از جمله اثرات و نتایج منفی بی سرو سامانی فضای مجازی. می‌گفت امیدوارم رهبری مطالبه جدی تری در این خصوص از مسئولان فضای مجازی داشته باشند. البته وقتی در ادامه رهبر انقلاب در بخشی از صحبت هایشان به بحث امنیت روانی مردم به عنوان حقوق عامه و لزوم برخورد با شایعه‌سازی و دروغ پردازی‌های در فضای مجازی که این امنیت روانی جامعه را به خطر می‌اندازند صحبت کردند معلوم شد دغدغه‌های قاضی جوان در بخشی از تذکرات رهبر انقلاب به مسئولان لحاظ شده است.
وقتی از این قاضی جوان دغدغه‌مند درباره سختی ها و مشکلات کارکنان دستگاه قضا و قضات پرسیدم گفت: در نامه حضرت امیر(ع) به مالک اشتر که در واقع میثاق نامه ما قضات است به شرایطی که باید برای قاضی تامین شود اشاره و سفارش شده است که اهمیت ماجرا را می‌رساند اما با وجود کمبودها و مشکلاتی که یک قاضی یا پرسنل دستگاه قضا با آن دست به گریبان هستند اگر تعهد عالی کاری نبود کار خیلی دشوار می‌شد. ما از مجموعه انتظار پاسخگویی و رسیدگی بیشتری داریم اما با وجود همه این سختی‌ها و مشکلات پاسخگوی مردم هستیم چون شغل قضاوت متفاوت از هر شغلی و از شئون انبیا و در جایگاه راهنمایی مردم است.
هر بار دیدار، حال و هوای ویژه ای دارد
مرد نسبتاً میان سالی آن طرف تر نشسته است، به نظرم آمد او هم قاضی باشد، اما وقتی به او سلام کردم و صحبتمان شروع شد متوجه شدم که از مدیران ستادی دستگاه قضاست. می‌گوید بار اول نیست که به دیدار آقا می‌آیم اما هر بار شوق و حال و هوایم تازه تر می‌شود و هر دیدار متفاوت است با دیدارهای قبلی.
پرسیدم اگر در این جلسه فرصتی داشته باشی برای صحبت با رهبر انقلاب چه می‌گویی؟ پاسخ داد: من فقط می‌خواهم «امید» و حس «ما می‌توانیم» در دل مردم متبلور شود و البته به عنوان پدر یک خانواده مذهبی امیدوارم فکری به حال مشکلات اجتماعی مثل بد حجابی و بی‌توجهی به امر به معروف و نهی از منکر شود.
این مدیر ستادی قوه قضائیه مهم‌ترین خواسته
رهبر انقلاب از دستگاه قضا را تحقق عدالت می‌داند.
وی از مسئولین هم تقاضا دارد حداقل ها را برای کارکنان قوه قضائیه تامین کنند. می‌گوید وقتی مثلا وکلا درآمدهای میلیاردی دارند اما کارکنان قوه قضائیه از مشکلات و نبود معیشت ایده‌آل رنج می‌برند کار مشکل می‌شود اما باز هم ما از عمل به وظیفه کم نمی‌گذاریم.
آقا هم نظر طلبه جوان را تایید کرد
به سراغ روحانی جوانی می‌روم که آرام بر روی صندلی نشسته و چشم به جایگاه دوخته تا لحظه دیدار برسد. نامش میثم است و اهل تهران. جالب آنکه او هم قاضی است، معلوم است با همه کمبودهای نیروی انسانی در دستگاه قضا که چند سالی است همواره مطرح بوده، کار جوانگرایی و جذب
چهره های با انگیزه و با انرژی در حال انجام است و البته باید بیشتر و سریع‌تر انجام شود.
این روحانی جوان که دیدار با رهبر انقلاب را در قالب این جلسه برای اولین بار تجربه می‌کند می‌گوید احساسی معنوی و ویژه دارم برای استفاده از بیانات آقا و معتقدم این بیانات روحیه و انرژی می‌دهد به کارکنان قضایی و چراغ راه است.
می‌گویم اگر فرصت پیدا می‌کردی برای صحبت در این دیدار، چه می‌گفتی؟ پاسخ داد: با توجه به اینکه کار سختی داریم و ممکن است در معرض آسیب‌ها و اشتباهات و حق الناس قرار بگیریم آرزو دارم آقا به طور ویژه ما را دعا کنند که در کارمان موفق باشیم.
جالب اینکه رهبر انقلاب نیز در ادامه و در بخشی از صحبت‌هایشان در این جلسه به سختی ویژه کار قضات که این روحانی جوان به آن اشاره داشت اذعان کردند و فرمودند که من از ابتدای انقلاب همواره با وجود تجربه انواع کارهای اجرایی از پذیرفتن کارهای قضایی ترس و پرهیز داشته‌ام.
آقا میثم ادامه می‌دهد: ما ایشان را نایب بر حق
امام زمان(عج) و خواسته ایشان را خواسته آن حضرت می‌دانیم. فکر می‌کنم خواسته رهبری از قضات، اول خودسازی و پرداختن به اخلاق و عرفان است چون‌که روایت است قاضی باید پاکیزه‌ترین و متقی‌ترین فرد منطقه خودش باشد. همچنین قاضی باید برای اینکه عملکرد بهتری داشته باشد با استقلال، رای صادر کند و با مطالعه و تدبیر عمل کند.
او هم به مشکلات معیشتی و کمبودهای درون قوه قضائیه اشاره ای می‌کند و می‌گوید: توجه به قضات سفارش و تاکید حضرت امیر(ع) و معصومین است. انتظار می‌رود با توجه به اهمیت و حساسیت کار کارکنان قضایی که مرتبط با جان و مال مردم است حمایت مادی و معنوی بیشتری از قاضی شود. البته ما با همه مشکلات و سختی ها با توکل به خدا و توسل،خالصانه وظایفمان را انجام می‌دهیم.
وقتی از این قاضی جوان خواستم درباره مهم‌ترین مشکل اجتماعی که در تجربه کاری خود و پرونده های مختلف به آنها برخورده است بگوید، پاسخ داد: شاید نهاد خانواده امروز از همه شئون مختلف کمتر دیده می‌شود. نسبت به امر ازدواج و تربیت فرزندان غفلت هایی وجود دارد، حتی قوانینی مثل قانون جوانی جمعیت درست اجرا نشده است که باید این مسایل برای پیشگیری از بسیاری مشکلات مورد توجه بیشتری قرار گیرد.
یک چهره آشنا
لحظاتی از گفت و گوی من با قضات جوان نگذشته بود که یک چهره آشنا و از قضات باتجربه یعنی قاضی ابوالقاسم صلواتی وارد شد. به سمت وی حرکت کردم. با چهره خندان و مهربانی روبرو شدم که هیچ شباهتی به آن مرد جدی و قاطع جلسات دادگاه که بارها و بارها تصویرش را در هنگام محاکمه مفسدان بزرگ اقتصادی دیده بودم نداشت. وقتی احساس قاضی صلواتی از دیدار با رهبری را جویا شدم ابتدا خدا را به خاطر رفع مشکل کرونا و فراهم شدن شرایط برگزاری این دیدار شکر کرد و گفت: بعد از دو سال، حضور در این دیدار باعث شادی و رفع خستگی و تجدید روحیه ما می‌شود.
قاضی صلواتی با اشاره به موضوع استجازه از رهبری برای برخورد ویژه با مفاسد اقتصادی، گفت: این استجازه ادامه دارد و ما برای تحقق دستور ایشان تلاش کردیم.
وقتی از این چهره با سابقه امر قضا درباره مشکلاتی که درباره امکانات و کمبودهای دستگاه قضا مطرح می‌شود سوال کردم، پاسخ داد: مشکلات البته همیشه بوده است و با توجه به جلسات سران قوا امیدواریم حل بشود اما هدف ما بزرگ‌تر است و نباید اجازه بدهیم مشکلات مانع انجام وظایف شود.
انتظار سر آمد
بالاخره انتظار سرآمد و پرده کنار رفت، چشم حضار پس از انتظاری شیرین به جمال رهبرشان روشن شد و جمعیت حاضر با صلوات های مکرر به استقبال میزبان رفتند.
استاد احمد ابوالقاسمی‌ قاری این مراسم با لحنی زیبا آیاتی از سوره مائده و مرتبط با عدالت و لزوم پایداری اهل تقوا برای تحقق عدالت را قرائت کرد. این آیات الهام بخش در کنار حدیث نقل شده در کتیبه بزرگ پشت جایگاه از پیامبر اسلام(ص) با این عبارت که «عدالت ترازوی خدا در زمین است»، حال و هوایی خاص به فضای حسینیه بخشیده بود.
پس از گزارش رئیس قوه قضائیه که هم شامل خبرهای امیدوارکننده از پیشرفت ها و موفقیت ها بود و هم اشاره ای به کمبودها و مشکلات دستگاه قضا، رهبر انقلاب سخنان خود را با تبیین شیوه تحقق سنت های الهی آغاز کردند و در ادامه مطالب و تذکراتی راهگشا که مثل همیشه دقیق و کاربردی بود را خطاب به مسئولان و کارکنان دستگاه قضا بیان فرمودند.
پایان زنگ عدالت
با اتمام صحبت های رهبری، مراسم به پایان رسید و مهمانان در حالی که می‌شد مرور ذهنی دستورات و تذکرات آقا به آنها را متوجه شد، در حال خروج از حسینیه بودند.
وقتی از یکی از آنها که قاضی خوش سیما و تقریباً جوانی بود درباره اینکه کدام بخش از صحبت های امروز رهبری بیشتر ذهن شما را درگیر کرد پرسیدم؟ پاسخ داد: مواردی مثل لزوم به نتیجه رساندن پرونده های مفتوح و نیمه رها شده، لزوم ارتقای سطح علمی ‌قضات و اهمیت مبارزه با فساد از درون دستگاه قضا برای من خیلی جالب بود.
این قاضی معتقد بود وقتی آقا به صراحت از مبارزه با فساد درون قوه صحبت می‌کنند دیگر نباید این موضوع دچار تفسیر و سوء برداشت شود بلکه باید قاطع و البته بدون تندروی یا تسامح عمل شود.
یک حسن ختام دوست داشتنی
وقتی آماده خروج از حسینیه بودم با چهره آرام بخش و صمیمی آیت‌الله کاظم صدیقی امام جمعه موقت تهران که خود نیز تجربه سال ها حضور در دستگاه قضا را دارد روبه‌رو شدم. وقتی از ایشان در خصوص مهمترین بخش صحبت های رهبر انقلاب پرسیدم پاسخ داد: فرمایشات حضرت آقا همه مهم و ضروری است.
وقتی از حاج آقای صدیقی در مورد مهم‌ترین خواسته رهبری از دستگاه قضا سوال کردم گفت: ایجاد باور در مردم در مبارزه با فساد خیلی مهم است. اخلاق خوب و اکرام مردم و احترام به آنها در مراجعه به دستگاه قضا هم خیلی مهم است ولو اینکه فرد متخلف باشد. حتی اگر رای بر علیه
مراجعه‌کننده هم باشد با رفتار خوب متقاعد می‌شود.
صحبت‌های آرام، لحن صمیمی و برخورد متواضع
آیت‌الله کاظم صدیقی و دعای خیری دلنشین از طرف ایشان حسن ختام توفیق حضور من در این مراسم بود.