تحریم، ترور و تناقض‌های امریکا

جمهوری اسلامی ایران در حیات ۴۰‌ساله خود انواع سیاست‌های خصمانه ایالات متحده امریکا را تجربه کرده که بسیاری از آن‌ها با مبانی و موازین حقوق بشر در تعارض و تناقض بوده است. در حالی که امریکا خود از مهم‌ترین ناقضان حقوق بشر در جهان است، اما هرساله ادعا‌هایی را در زمینه نقض حقوق زندانیان سیاسی، کشتار در زندان‌ها، ممانعت از هرگونه آزادی بیان، آزادی‌های آکادمیک و مراسم فرهنگی، حقوق زنان، محدودیت در فعالیت انجمن‌های صلح و آزادی و...
به ایران نسبت می‌دهد. رفتار خصمانه امریکا با دخالت در امور کشور ایران و تحکیم پایه‌های حکومت استبدادی شاه کلید خورد.
تشکیل ساواک، قرارداد کاپیتولاسیون و تحقیر ملت ایران، تبعید امام خمینی (ره) به ترکیه، طراحی حکومت نظامی ۱۷ شهریور ۱۳۵۷ و صحنه‌های فجیع و مصیبت بار از جمله مصادیق روشنی است که سیاست‌های مداخله‌جویانه مقامات امریکایی را قبل از انقلاب به نمایش می‌گذارد. تیرماه در تاریخ کشور ما تاریخ خاطرات تلخ و عداوت‌های واشنگتن علیه ایران است که باعث شده است نامگذاری
۶ الی ۱۲ تیرماه به هفته بازخوانی و افشای حقوق بشر امریکایی اختصاص پیدا کند. تحر یم


از بارزترین مصادیق جنایات امریکا علیه ایران موضوع تحریم‌هاست. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق امریکا بیشترین تحریم‌ها را علیه سایر کشور‌ها به خصوص ایران وضع کرد. در برخی موارد - مانند تحریم‌های جامع علیه عراق در دهه ۱۹۹۰ و تحریم‌های فعلی علیه ونزوئلا - پیامد‌های شناخته‌شده این تحریم‌ها برای غیرنظامیان ویرانگر بوده است. بر‌اساس برآوردها، مرگ بیش از نیم میلیون کودک عراقی با تحریم‌های عراق در دهه ۱۹۹۰ مرتبط بوده است. گزارش‌های اخیر در خصوص ونزوئلا نیز حاکی از آن است که در دو سال گذشته بیش از ۴۰ هزار غیرنظامی در این کشور در نتیجه تحریم‌های یکجانبه امریکا جان خود را از دست داده‌اند. صرف‌نظر از حقوق سلب‌شده انسانی در ابعاد اجتماعی و حق توسعه زندگی، تلفات عمدتاً غیرنظامیان در این کشورها، خود سندی بر پوچ بودن ادعای امریکا مبنی بر «انسانی» بودن این ابزار فشار است. امریکا در دو سال اخیر و در اوج همه‌گیری کرونا نیز با افزایش فشار‌های تحریمی خود در حوزه‌های سلامت و دسترسی به امکانات پزشکی از این ابزار غیر‌انسانی به طرق مختلف استفاده و حق زندگی انسان‌های بسیاری را از آن‌ها سلب کرده است.
جمهوری اسلامی ایران از قربانیان تحریم‌های ظالمانه و غیر‌انسانی امریکاست. طیف اقدامات امریکا در قبال ایران از تحریم دارو تا تحریم‌های به ظاهر اقتصادی مانند محدود و مسدود ساختن تعاملات و تبادلات بانکی، تماماً به طور مستقیم حقوق اولیه انسانی مانند حق زندگی، حق امنیت و توسعه اجتماعی را مورد هدف قرار داده‌اند. مقامات امریکایی عملاً سیستم بانکی سراسر جهان را برای اجرای یک سیاست خارجی تنبیهی به خدمت گرفته‌اند. منابع مختلفی تأیید کرده‌اند که تحریم‌ها باعث کمبود دارو و تجهیزات پزشکی در ایران، از جمله برای بیماران سرطانی شده و آن‌ها را دچار مشکلات فراوانی کرده است.
ایالات متحده با خروج از توافق هسته‌ای، تعهدات خود را که پیش‌تر چندان به آن عمل نمی‌کرد، زیر پا گذاشت و به‌رغم پایبندی جمهوری اسلامی ایران به اقدامات خود، فشار حداکثری را علیه ایران اعمال کرد. تحریم‌های مالی مانع مشارکت ایران در برنامه کواکس (برنامه جهانی واکسن کرونا) شد و به عبارت بهتر خریداری اقلام پزشکی مرتبط با واکسیناسیون کرونا را دشوار کرد و ایران نتوانست به منابع مالی خود در کشورهایی، چون آلمان و کره جنوبی برای خرید واکسن کرونا دسترسی پیدا کند. مشکل دیگری نیز که در این میان وجود دارد این است که علاوه بر مسائل مالی مربوط به استفاده از ذخایر ارزی ایران، این موضوع هم که شرکت‌های امریکاییِ همکار سازمان جهانی بهداشت و برنامه‌های ساخت واکسن، خود را در صورت معامله با ایران در خطر مجازات و جریمه می‌دیدند، مشکلات انتقال واکسن به ایران را بیشتر کرد.
امریکا حتی با شیوع ویروس کرونا سلامت، امنیت روانی و جسمی مردم ایران اعم از بیماران و کادر درمان را مورد تهدید جدی قرار داد و هیچ‌گونه اقدامی در زمینه لغو یا کاهش تحریم‌های ایران به عمل نیاورد و حتی در برخی موارد تحریم‌های ظالمانه خود علیه ایران را افزایش داد و مانع از پرداخت وام ۵ میلیارد دلاری صندوق بین‌المللی پول در راستای حمایت صندوق از کشور‌های درگیر بحران کرونا شد. گفتنی است مقامات امریکایی بار‌ها مدعی شده‌اند تحریم‌های امریکا علیه ایران شامل غذا، دارو و تجهیزات پزشکی نمی‌شود، در‌حالی‌که مایک پمپئو زمانی تأکید کرده بود: «اگر مقامات ایران می‌خواهند مردم این کشور، غذا برای خوردن داشته باشند، به ایالات متحده گوش بسپارند و همراه شوند.» ترور سردار سلیمانی
یکی از برجسته‌ترین سیاست‌های ضد بشری امریکا در قبال ایران در سال ۱۳۹۸ مربوط به اقدام این کشور در به شهادت رساندن سردار قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس جمهوری اسلامی ایران است. ماهیت تروریستی شهادت سردار، آن را در زمره مهم‌ترین جنایات ضد بشری امریکا در برابر ایران قرار می‌دهد.
چند روز پس از این اقدام تروریستی، تهدید بی‌سابقه رئیس‌جمهور امریکا مبنی‌بر نابود کردن ۵۲ نقطه از مهم‌ترین اماکن مهم فرهنگی ایران از دیگر شواهدی بود که نشان می‌داد دولت امریکا در اجرای سیاست‌های خصمانه خود علیه ایران از مبادرت به هرگونه جنایت و اقدام ضدانسانی دریغ نخواهد کرد. بسیاری از رسانه‌ها و تحلیلگران این تهدید ترامپ را از نظر ماهیت ضد بشری آن با اقدام‌های گروه‌های تروریستی همچون داعش مقایسه کردند. گفتنی است دولت امریکا با اقدام تروریستی خود در به شهادت رساندن سردار سلیمانی زمینه امنیتی شدن فضا و احتمال بروز یک منازعه نظامی جدید در منطقه را تقویت کرد. تصمیم نابخردانه رئیس‌جمهور امریکا تنش و بی‌ثباتی را افزایش داد و شرایط حاد امنیتی و وضعیت اضطراری در منطقه پدید آورد. بدون تردید اگر جنایت تروریستی فرودگاه بغداد ازسوی امریکا رخ نمی‌داد زمینه برای وقوع حوادث بعدی و ازجمله سقوط هواپیمای اوکراینی نیز فراهم نمی‌شد.