رواج تخلف در بزرگترین ماراتن علمی کشور

آرمان‌ملی- منیره چگینی: بزرگترین رویداد علمی کشور از روز چهارشنبه در سراسر ایران و با حضور حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار داوطلب برای ورود به دانشگاه‌ها آغاز شد و رقابت‌ این جوانان برای کسب صندلی‌های دانشگاه‌ها و مراکز آموزش‌عالی در سراسر کشور (1401 - 1402) تا امروز (شنبه) ادامه خواهد داشت. اما موضوع نگران‌کننده در این رابطه افزایش موارد تقلب و سوال‌فروشی در امتحانات کنکور است، امری که با افزایش آن در امسال و در تداوم سال‌های گذشته، سبب شد که دولت با قطع اینترنت موبایل از بروز تقلب جلوگیری کند. این مساله که با واکنش مردم روبه‌رو و مشاور وزیر ارتباطات ناچار به عذرخواهی شد. آن‌طور که مهدي سالم، معاون وزير ارتباطات گفته است: «محدوديت اينترنتي در مناطقي که حوزه‌هاي امتحاني آزمون سراسري است، اجرا شده و از اين بابت از مردم عذرخواهي مي‌کنم.» او در توئيتي اعلام کرد:«به‌درخواست وزارت علوم و تاييد مراجع ذي‌ربط پنجشنبه و جمعه در حوزه‌هاي برگزاري آزمون کنکور دسترسي به اينترنت محدود خواهد بود.»‌ همزمان با اين اتفاق، مسئولان از فروش سوالات کنکور و دستگيري متخلفان خبر دادند. در شرايطي که از سال 94، فروش سوالات کنکور در فضاي‌مجازي افزايش داشته و مسئولان اين اتفاق را ناشي از نفوذ تلفن‌همراه به داخل سالن‌هاي برگزاري جلسات مي‌دانستند، امسال نيز محمدحسين حاجيلو، رئيس شوراي حفاظت آزمون سراسري در روز پنجشنبه اعلام کرد: «با تلاش عوامل امنيتي، انتظامي و قضايي تعدادي از عوامل گروه‌هايي که اقدام به فروش سوالات جعلي کنکور يا وسايل الکترونيکي ارتباطي براي تقلب کرده بودند، بازداشت شدند.» به گفته او همه سوالات فروخته شده کاملا جعلي و غيرواقعي هستند و داوطلبان و والدين گرامي آنها اطمينان داشته باشند آزمون سراسري با حفاظت و امنيت کامل و در شرايط مطلوب در حال برگزاري است. مسئولان سازمان سنجش نيز اعلام کردند که در آزمون‌هاي اخير 70 متخلف کنکور در حوزه‌هاي امتحاني شناسايي شدند.
پولشويي با کنکور؟
روزگذشته نيز فرمانده انتظامي شرق استان تهران از دستگيري اعضاي باند 4 نفره فروش سوالات کنکور و مدارک جعلي در شهرستان پاکدشت خبرداد. سردار کيومرث عزيزي اظهارکرد: «با توجه به برگزاري کنکور سال 1401 و رصد و پايش فضاي‌مجازي توسط کارشناسان پليس فتا استان و شهرستان پاکدشت، فردي که سوالات کنکور سراسري را با مدارک جعلي در شبکه اجتماعي مي‌فروخت، شناسايي شد.» آن‌طور که گفته مي‌شود «اعضاي اين باند با شيوه و شگرد متقلبانه ابتدا اعتماد مالباختگان را جلب و سپس اقدام به دريافت مبالغ هنگفت از هر قرباني حدود چهارصد ميليون ريال مي‌کردند و از شيوه‌اي جديد براي پولشويي و پاک‌کردن ردپاي خود استفاده کرده‌اند. متهمان دستگيرشده با درج آگهي کاريابي و استخدام نسبت به جذب افراد کم‌اطلاع در اين حوزه اقدام و به آنها عنوان کرده‌اند که براي کسب درآمد و استخدام اقدام به ايجاد حساب ارز ديجيتال کرده و با واريز مستقيم مبالغي که از شهروندان کلاهبرداري کرده به حساب افراد جوياي کار، به آنها اعلام مي‌شد که در ازاي دريافت درصدي از وجه واريزي اقدام به خريد ارزهاي ديجيتال و انتقال آن به ولت(کيف پول ديجيتالي) متهمان اصلي کنند که با اين شيوه رد و اثري جهت شناسايي از خود باقي نگذارند که تا اين لحظه 30 نفر از شکات شناسايي شده و تلاش براي شناسايي ساير شکات ادامه دارد.
فساد به حوزه علم رسيده


اما يک استاد دانشگاه و عضو سابق هيات علمي دانشگاه معتقد است زماني‌که فساد از حد نرمال خود عبور مي‌کند، به‌عرصه علم هم مي‌رسد. محمد عطايي‌منش در گفت‌وگو با «آرمان‌ملي» با اشاره به اينکه برکسي پوشيده نيست که عرصه‌هاي اقتصادي، اجتماعي، سياسي، فرهنگي، علمي به‌هم پيوسته‌ هستند و نظارتي جدي صورت نمي‌گيرد و انواع اقسام مافياها، در کشور و ميان مردم به کسب سود مي‌پردازند، مي‌گويد: خروجي اين اتفاق به عرصه علمي کشيده مي‌شود. وقتي سال‌هاست که روبه‌روي دانشگاه‌ها پايان‌نامه، رساله دکتري، مقاله و... به فروش مي‌رسد، فروش سوالات کنکور در روزهاي برگزاري بزرگترين ماراتن علمي جاي تعجب ندارد. فروش سال‌هاي کنکور سال‌هاست که تکرار مي‌شود و در انتها منجر به بازداشت چند نفر مي‌شود، اما با سرشاخه‌هاي آنها نيز برخوردي صورت مي‌گيرد؟وي در ادامه صحبت‌هايش، موضوع فساد در علم را بسيار مخرب مي‌داند و مي‌افزايد: زماني‌که نهادهاي نظارتي به اين موضوع کم ‌توجه هستند و وقتي که تقلب و کم‌فروشي در برخي عرصه‌هاي زندگي نمود پيدا مي‌کند در عرصه‌هاي مختلف فساد رشد خواهد کرد. افرادي که يک‌سال به‌طور شبانه‌روز زحمت کشيدند و نخبه و استعداد برتر هستند، ولي اين ماراتن را به متقلبان پولدار و بي‌سواد واگذار مي‌کنند و نمي‌توانند وارد بهترين دانشگاه‌ها شوند. ‌ در اين ميان شاهد نظارت کم به بزرگترين آزمون علمي کشور هستيم، در حالي‌که نهادهاي امنيتي و اطلاعاتي بايد جلوي فساد را بگيرند که جوانان با احساس امنيت ثمره يک‌سال زحمتش را برداشت کنند، نه اينکه فردي که با پول زياد، سوالات را خريده رشته‌هاي بهتري که با جان و مال و معيشت مردم سرکار دارد، از آن خود کند و «عبدالباقي‌»‌هاي بسياري وارد فضاي کشور شوند که نمي‌توانند يک ساختمان بسازند و زمينه ساز فاجعه‌اي مي‌شوند که چندين خانواده را داغدار مي‌کنند. در اين شرايط به‌جاي اينکه افراد مستعد واقعي، وارد دانشگاه شوند و صندلي کلاس‌هاي دانشگاه، در اختيار کساني باشد که توانمندي علمي بيشتري دارند، دانشگاه محل جولان افرادي مي‌شود که با خريد سوال و جعل و تقلب به اين نهاد علمي و آينده‌ساز قدم گذاشته‌اند و مصيبت بزرگتري را براي دانشگاه به‌وجود مي‌آورند، چون دانشگاه‌ها با يک مشت افراد بي‌سواد روبه‌رو خواهند بود. اين استاد دانشگاه براين باور است که «متاسفانه اين افراد بعداز اينکه وارد دانشگاه مي‌شوند، به‌شکل‌هاي مختلف تقلب را ادامه مي‌دهند، درحالي‌که فلسفه وجود کنکور کشف بالاترين استعدادها در کشور و گزينش بهترين‌ها براي ورود به دانشگاه‌هاست، اما زماني‌که تقلب و فساد به علم کشيده و فراگير مي‌شود، طبيعتا آنهايي که وارد دانشگاه مي‌شوند، افراد عالم و توانمند علمي نخواهند بود.»