دردت را به من بگو

مرضیه موسوی- شهروند آنلاین؛ این دوازدهمین بار است که دکتر «بهزاد غفوری»، پزشک داوطلب  فوق‌تخصص ریه، با کاروان‌های حج و زیارت همراه می‌شود تا مراسم حج تمتع را با خدمات درمانی خود پوشش دهد. کاروان‌های پزشکی حج و زیارت را با همه کاروان‌های پزشکی‌ای که تاکنون در آن حضور داشته متفاوت می‌بیند؛ ویزیت رایگان و ارائه خدمات داوطلبانه به افرادی که برای زیارت خانه خدا به مکه آمده‌اند این تفاوت را برای او می‌سازد.

دکتر غفوری امسال هم در مراکز درمانی حج و زیارت هلال‌احمر مستقر است. او می‌گوید: «پررنگ‌ترین خاطره‌ای که از مراسم حج در ذهن من مانده است، خاطره حج سال 94 است؛ همان سالی که فاجعه منا رخ داد و تعداد زیادی از حجاج جان خود را از دست دادند.»



گرچه حادثه تلخی را پشت سر گذاشته بود، اما همین که حضورش به عنوان یک پزشک در میان حادثه‌دیدگان کارآمد بود را به فال‌نیک می‌گیرد. او می‌گوید: «روز فاجعه منا، من و چند نفر از همکاران پزشک در محل حادثه حضور داشتیم.

البته حضورمان اتفاقی بود و چون در آن محل بودیم به سراغ افرادی که آسیب دیده بودند، می‌رفتیم. تعدادی از افراد را دیدیم که به طرز غریبانه‌ای گرفتار شده بودند. گرمای شدیدی بود و روز بسیار سختی. من و چند همکار دیگرم به سمت این افراد رفتیم.

در میان آنها که روی زمین افتاده و احتمالا جان خود را از دست داده بودند، چند نفری هم بودند که بیهوش شده و در حالت کما بودند. آنها را شناسایی کردیم و اقدامات اولیه را برایشان انجام دادیم. خوشبختانه توانستیم جان چندنفر را نجات دهیم. بعد از انجام اقدامات اولیه، وقتی مدارک شناسایی همراه یکی از بیماران را دیدیم، متوجه شدیم که از هموطنان ایرانی ماست. نجات جان این افراد و به‌خصوص هموطنان‌مان در فاجعه منا، باعث شد تا بتوانیم در این روز سخت دوام بیاوریم.»

علاوه بر مراجعات سرپایی، افرادی هم در طول سفر حج برای پیگیری دردهای مزمن به پزشکان متخصص مراجعه می‌کردند؛ نمونه‌اش مردی که چند سال پیش با درد زیاد به مرکز درمانی مراجعه کرده و متوجه شدند لخته خونی در بدنش ایجاد شده است.

دکتر غفوری که هرسال از همدان خودش را به مراسم حج می‌رساند می‌گوید: «پیرمرد 75 ساله‌ای با شکایت از دردی که بدنش را در بر گرفته بود به ما مراجعه کرد. آخرین روزی بود که در سفر حضور داشتیم و به‌زودی باید به ایران برمی‌گشتیم. با این‌حال وقتی متوجه وجود لخته خون شدیم سریع این فرد را جراحی کرده و لخته خون را خارج کردیم. ممکن بود تشخیص اشتباه یا رسیدگی دیرهنگام، باعث بروز سکته در این فرد و از دست دادن جانش شود.»

 

 یک ساعت وقت زیارت

حضور 5 ساله «محمد سنچولی» در کاروان پزشکان داوطلب حج و زیارت، به او یاد داده که فرصت چندانی برای زیارت و انجام اعمال مذهبی نخواهد داشت؛ ماموریت مهم او در این سفر همراهی با زائران بیمار است تا بتوانند مراسم حج را به سلامت به پایان برسانند.

این پرستار اهل زاهدان می‌گوید: «حجاجی که توانایی جسمانی برای انجام اعمال احرام را نداشته باشند همراهی می‌کنیم تا بتوانند این اعمال را انجام دهند. گرچه کار بسیار سختی است اما انجام آن حال خوبی به ما پرستارها می‌دهد. چندین سال است که برای خدمات پرستاری به حج می‌آیم و می‌دانم هیچ فرصتی برای زیارت ندارم. تنها ساعتی که وقتم در اختیار خودم است ساعت 9 تا 10 و30 شب است. بقیه زمان‌ها را در بیمارستان و مرکز درمانی سر می‌کنیم.»

او توصیه‌ای به زائران حج در این روزها دارد: «گرمای هوای عربستان در این وقت از سال نه فقط برای سالمندان و بیماران، بلکه برای جوانان هم غیرقابل‌تحمل است. برای همین از زائران می‌خواهیم که تنها برای انجام اعمال ضروری اقدام کنند و تا جای ممکن در فضاهای غیرمسقف و گرم تردد نکنند. به خصوص گردش در بازار را از برنامه خود حذف کنند. گرمازدگی یکی از شایع‌ترین دلایل مراجعه زائران به مراکز درمانی و ممکن است آنها را برای چندروز از ادامه مراسم باز بدارد.»

 

اعزام پزشکان باتجربه

اغلب پزشکانی که برای خدمات‌رسانی به زائران ایرانی راهی حج می‌شوند، از پزشکان باتجربه‌ای هستند که پیش از این نیز سابقه همراهی با کاروان‌های حج را در کارنامه خود دارند. به‌خصوص امسال با کم شدن ظرفیت حجاج ایرانی از طرف عربستان سعودی، تعداد پزشکان نیز از یک پزشک به ازای 300 نفر، به یک پزشک در ازای 400 نفر کاهش پیدا کرده است.

«سیدعلی مرعشی» رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر می‌گوید: «با توجه به اینکه امسال ظرفیت حجاج ایرانی از سوی مقامات سعودی کم شده طبعا تعداد کادر درمان نیز کاهش یافته، به همین دلیل از کادر درمان باتجربه استفاده شده است. تمامی کادر اعزامی به سرزمین وحی در سال‌های گذشته مشرف به انجام اعمال شده و در حال حاضر دغدغه خدمت به سلامت زائران را داشته و به همین منظور درگیر اعمال نخواهند شد.»

گرمای امسال هم به مشکلات جسمی و سختی اعمال حج اضافه کرده و گرمازدگی، یکی از مهم‌ترین دلیل مراجعه حجاج به مراکز درمانی است. رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت توصیه می‌کند: «هوای این روزها در مکه و مدینه بسیار گرم است به همین دلیل زائران از بازارگردی جدا خودداری و با مصرف مایعات از گرمازدگی خود جلوگیری کنند.»

//انتهای پیام

مرهمی بر زخم ناسور کرونا