طغیان زمین در «سایه‌خوش» نیمه‌شب

گروه حوادث/ دوهفته پس از وقوع زمین‌لرزه‌های پی در پی استان هرمزگان که جز ترس و اضطراب برای مردم خسارات چندانی به دنبال نداشت، سرانجام حدود ساعت 2 بامداد شنبه زلزله‌ای شدید به بزرگی 1/6 ریشتر منطقه بندر خمیر این استان را چنان لرزاند که باعث تخریب صد درصدی برخی روستاهای منطقه ، مرگ 5 نفر و مجروح شدن 85 نفر دیگر شد.

​​​​​​​به گزارش مرکز لرزه‌نگاری دانشگاه تهران، این زلزله شدید  ساعت ۲ و ۲ دقیقه و ۷ ثانیه بامداد در عمق ۱۰ کیلومتری زمین به وقوع پیوست.
همچنین زلزله دیگری به بزرگی ۴,۶ دهم ریشترساعت ۲ و ۱۷ دقیقه و ۵۲ ثانیه بامداد بندر خمیر را لرزاند. در ادامه دو زمین‌لرزه ۵,۹ و ۶,۱ ریشتری در ساعات ۳:۵۴ و ۳:۵۵ مناطقی از استان هرمزگان را لرزاند.  در مجموع تا ظهر شنبه بیش از 30 بار استان هرمزگان لرزید که منجر به وحشت مردم و ساکنان منطقه شد و بسیاری از مردم استان تا صبح در خیابان‌ها و پارک‌ها بسر بردند. مرکز زلزله‌ها حوالی کنگ، بندر خمیر و جزیره قشم بوده و با بندرعباس حدود ۱۱۰ کیلومتر فاصله داشته است. شدت زلزله به حدی بود که مردم برخی از شهرهای امارات از جمله دوبی آن را احساس کردند.


به دنبال این زمین‌لرزه بلافاصله امدادگران هلال احمر و اورژانس به همراه تیم‌های ارزیاب در محل حاضر شده و عملیات امداد و نجات آغاز شد.
 دستور معاون اول رئیس‌جمهور
همزمان با وقوع این زلزله شدید، معاون اول رئیس‌جمهور بر آماده‌باش کامل نیروهای امدادی استان هرمزگان تأکید کرد و به استاندار دستور داد تمام امکانات و ظرفیت‌های استان را برای کمک به زلزله‌زدگان به‌کار‌ گیرد.
محمد مخبر، در نخستین ساعات پس از وقوع زلزله در تماس تلفنی با استاندار هرمزگان، در جریان آخرین وضعیت پس از وقوع زلزله و اعزام تیم‌های ارزیاب قرار گرفت و با تأکید بر رسیدگی فوری به زلزله‌زدگان، از استاندار هرمزگان خواست حداکثر توان و سرعت خود را برای آواربرداری و امدادرسانی به مردم زلزله‌زده به‌کار گیرند.
 حضور وزیر کشور در منطقه
احمد وحیدی، وزیر کشور ‌صبح شنبه برای بررسی وضعیت زلزله‌زدگان و تسریع در امدادرسانی به حادثه‌دیدگان این زمین لرزه، وارد بندر لنگه از توابع استان هرمزگان شد.
وزیر کشور در این سفر، از نزدیک بر روند امدادرسانی به حادثه‌دیدگان نظارت خواهد داشت و دستور لازم را برای سرعت بخشیدن به رسیدگی به وضعیت آسیب‌دیدگان که از دقایق نخست این زمین‌لرزه آغاز شده است، صادر خواهد کرد.
 تخریب 100 درصدی یک روستا
احمد مرادی نماینده مردم بندرعباس، قشم، ابوموسی، حاجی‌آباد و خمیر در مجلس شورای اسلامی گفت: درپی حادثه زلزله ۶,۱ ریشتری بامداد شنبه در مناطق مرزی شهرستان‌های بندر خمیر و بندر لنگه، روستای ۴۰۰ خانواری سایه‌خوش از توابع بخش مرکزی شهرستان بندر لنگه به صورت ۱۰۰ درصد تخریب شده است.
مختار سلحشور، مدیرعامل جمعیت هلال احمر هرمزگان  که در محل وقوع زلزله روستای سایه‌خوش بندر خمیر حضور داشت، گفت: پس از وقوع زلزله، نیروهای امدادی در محل برای امدادرسانی حضور پیدا کردند که پس از پایان عملیات جست‌وجو و نجات، کار توزیع اقلام زیستی بین زلزله‌زدگان آغاز شد. کار نصب چادر و اسکان موقت زلزله‌زدگان روستای سایه‌خوش بندر خمیر آغاز شده و ضمن اسکان خانواده‌ها در چادرهای امدادی، اقلام زیستی بویژه مواد اولیه وغذا بین آنان توزیع شد.
مهدی ولیپور رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال ‌احمر، اظهار کرد: تیم‌های امدادی این جمعیت برای امدادرسانی در مناطق زلزله‌زده آماده‌باش هستند. ۲۰ روستا و 3منطقه شهری ارزیابی شده است و برخی از منازل روستایی نزدیک به کانون زمین‌لرزه در روستای سایه‌خوش، دژکا و کوشک کامل تخریب شدند. دو تیم سگ‌های زنده‌یاب از استان‌های فارس و دو تیم آنست استان هرمزگان نیز به محل اعزام شدند.
 دستور رئیس دستگاه قضا
حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای رئیس دستگاه قضا طی تماسی با رئیس کل دادگستری استان هرمزگان بر همکاری و مساعدت با سایر دستگاه‌ها در راستای بسیج امکانات و تأمین امنیت و کمک به رفع گرفتاری و کاهش مشکلات حادثه‌دیدگان تأکید کرد. مجتبی قهرمانی رئیس کل دادگستری استان هرمزگان نیز بلافاصله به همراه هیأتی از مسئولان قضایی این استان از مناطق زلزله‌زده غرب هرمزگان بازدید به عمل آورد و پس از بررسی میزان خسارات در روستای زلزله‌زده سایه‌خوش، بر لزوم تسریع در روند امدادرسانی، اسکان مردم و آواربرداری منازل، مدارس و زیرساخت‌های خسارت‌دیده تأکید کرد.
مهدی دوستی، استاندار هرمزگان با اشاره به اینکه رفتار گسل‌های هرمزگان غیرطبیعی شده است، اظهار کرد: از ساعت 5صبح از بابت نبود افراد در زیر آوار اطمینان پیدا کردیم با این حال عملیات امدادرسانی ادامه یافت و امکان اسکان درون کمپ‌ها در بندرعباس ایجاد شده همچنین  با توجه به گرمای شدید هوا، چادرهای سالنی بزرگ از استان‌های دیگر از جمله فارس به‌همراه کولرهای بزرگ ارسال شده است. دفتر ریاست‌جمهوری و وزیر کشور از دقایق و ساعت‌های اولیه وقوع این حوادث طبیعی موضوع را پیگیری کرده‌اند و دنبال می‌کنند تا شرایط مناسبی برای مردم ایجاد کنند.
در ادامه مهرداد حسن‌زاده، مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان  نیز درخصوص وضعیت مناطق زلزله‌زده اظهار داشت: کانون اصلی زلزله در سایه‌خوش بندر خمیر بوده و در این مدت قطعی آب و برق در این مناطق، تمام امکانات از جمله آمبولانس، چادر و مواد غذایی برای امدادرسانی به این مناطق گسیل شده است. آب شرب هم تأمین شده و اکنون مسأله اصلی این است که به علت گرمای بالا و شرجی شدید نمی‌توان در چادر سکنی گزید.
 دستور وزیر بهداشت برای رسیدگی به آسیب‌دیدگان
بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با صدور دستور رسیدگی فوری به آسیب‌دیدگان زلزله در هرمزگان از رئیس سازمان اورژانس کشور خواست برای پیگیری وضعیت مصدومین زلزله به این استان سفر کند.
وی  در تماس تلفنی با  رئیس اورژانس کشور و رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، خواستار رسیدگی فوری و آمادگی مراکز درمانی بیمارستان‌های این استان و بسیج همه امکانات برای پذیرش مصدومان حادثه زلزله شب گذشته هرمزگان شد.
اسامی قربانیان زلزله
تیم بحران سازمان پزشکی قانونی هرمزگان برای شناسایی و رسیدگی به اجساد این حادثه به محل وقوع زلزله اعزام شد. با توجه به نقش پزشکی‌قانونی در شناسایی و تعیین هویت قربانیان حوادث دسته جمعی، به رغم تعداد محدود فوتی‌های این زلزله، تیم بحران پزشکی‌قانونی هرمزگان صبح شنبه به بندر خمیر اعزام شدند تا نسبت به شناسایی و صدور جواز دفن پیکرهای کشف شده در این حادثه اقدام کنند.
بر اساس این گزارش تعداد تلفات زلزله بندرخمیر تا لحظه تنظیم این گزارش 5نفر اعلام شده که مراحل معاینه و صدور جواز دفن آنها توسط تیم بحران پزشکی‌قانونی هرمزگان انجام و پیکرها تحویل بستگان شد.
پزشکی‌قانونی اسامی قربانیان این حادثه را به این شرح اعلام کرده است: مریم دهنوکوشکی، امیر محمدی، صابر رحیمی، عبدالله صحراگرد و آسیه بشوش.
ارزیابی خسارات در منطقه
یعقوب سلیمانی که به همراه مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر هرمزگان وارد مناطق زلزله‌زده شده است، در تشریح اقدامات جمعیت در زلزله استان اظهار کرد: ۲۳ منطقه روستایی و شهری تاکنون ارزیابی شده و براساس گزارش تیم‌های ارزیاب، روستاهای سایه خوش، دژکان و کوشک به ترتیب بیشترین میزان آسیب را از زلزله دیده‌اند.
در حال حاضر کمپ اسکان اضطراری در ورزشگاه خلیج فارس در شهرستان بندرعباس برپا شده و اقلام امدادی از استان‌های معین در حال ارسال به منطقه است.
به گفته دبیرکل هلال‌احمر، در مجموع با حضور تیم‌های عملیاتی از استان‌های هرمزگان، فارس و بوشهر به مناطق زلزله‌زده، ۲۷ تیم عملیاتی شامل ۱۰۵ امدادگر و نجاتگر در منطقه زلزله‌زده هرمزگان حضور دارند. علاوه بر این، ۲۵ خودروی عملیاتی، ۳ فروند بالگرد و ۴ تیم سگ‌های زنده‌یاب برای عملیات جست‌وجو و نجات و همچنین امدادرسانی به حادثه‌دیدگان در منطقه حضور دارند.
براساس گزارش پایگاه خبری جمعیت هلال احمر، وی با اشاره به اینکه ۶۰۰ دستگاه چادر در منطقه نصب شده و حدود ۷۰ درصد خانواده‌های آسیب‌دیده، چادر امدادی دریافت‌ کرده‌اند، افزود: 4 هزار تخته موکت و 5 هزار تخته پتو نیز در منطقه توزیع شده و یکهزار بسته غذایی نیز وارد منطقه و بین زلزله‌زدگان توزیع شد.