تلاش‌های منحصربه‌فرد آقای کارگردان

روز گذشته تصاویر جدیدی از علیرضا شجاع‌نوری در نقش «سلمان فارسی» رونمایی شد. نقش سلمان فارسی را در مجموعه تلویزیونی سلمان فارسی سه بازیگر در سه مقطع کودکی و نوجوانی، جوانی، میانسالی و پیری ایفا می‌کنند که علیرضا شجاع‌نوری در این سریال نقش دوران میانسالی و پیری سلمان فارسی را بازی می‌کند.

​​​​​​​همزمان با آغاز تصویربرداری مجموعه تلویزیونی «سلمان فارسی» به کارگردانی داوود میرباقری در شهرک دفاع مقدس، از تصویر علیرضا شجاع‌نوری بازیگر نقش «سلمان فارسی» رونمایی شد. نقش سلمان فارسی را در مجموعه تلویزیونی سلمان فارسی سه بازیگر در سه مقطع کودکی و نوجوانی، جوانی، میانسالی و پیری ایفا می‌کنند که علیرضا شجاع‌نوری در این سریال نقش دوران میانسالی و پیری سلمان فارسی را بازی می‌کند.



​​​​​​​رونمایی از تصویر علیرضا شجاع‌نوری بازیگر نقش سلمان‌ فارسی در پروژه بزرگ «سلمان فارسی» به کارگردانی داوود میرباقری، تمرکز روی این سریال را بیشتر کرد. این کارگردان که از اواسط دهه شصت با ساخت سریال «گرگ‌ها» مورد توجه قرار گرفت، در بیش از سی سال شش سریال تاریخی و دینی ساخته که اغلب آنها پربیننده بوده اند. کارنامه او در سینما و تلویزیون به یک اندازه، اهمیت و درخشش ندارد و وزن و وقار بخش تلویزیونی این کارنامه غنی‌تر است.
به‌ واسطه حضور میرباقری در حوزه سریال‌سازی شاید به او به اندازه یک کارگردان متوسط سینما توجه نشده است، در حالی که تلاش وی در حوزه‌ای که به آن علاقه‌مند بوده به اندازه چندین فیلم سینمایی اهمیت دارد و تجربه‌های خلاقانه او سرمشق نسل بعد بوده است؛ نسلی که در ساخت سریال‌های عظیم تاریخی، به استانداردهای میرباقری نزدیک نشده و او همچنان در این حوزه، تراز محسوب می‌شود. میرباقری سال‌ها رؤیای ساخت سریالی درباره صحابه پیامبراکرم(ص) از جمله سلمان را در سر داشت تا بالاخره با همکاری مدیران سیما این رؤیای بزرگ محقق شد و او در شصت و چند سالگی روی صندلی مجموعه‌ای عظیم نشست که از جنس «امام علی(ع)» و «مختارنامه» است. سریالی پربازیگر و پرلوکیشن که تولید آن چند سال طول خواهد کشید. بسیاری از کارگردان‌هایی که در دهه شصت فعالیتشان را در تلویزیون و سینما شروع کردند، این روزها در بازنشستگی به سر می‌برند و آثارشان کمتر توجه کسی را  برمی‌انگیزاند، اما میرباقری هنوز در مرکز توجه است و حتی مخاطبانی که شیفته تماشای آثار تاریخی و مذهبی نیستند، تمایل دارند چند قسمت از سریال‌های او را ببینند.
وی در روایت قصه‌های آشنای تاریخی (مثل زندگی، خلافت و شهادت حضرت امیرالمؤمنین(ع)) یا واقعه کربلا، قیام مختار و... علاوه بر وفاداری به مستندات شیعی، هنر و خلاقیتی دارد که در نمونه‌های مشابه دیگر، کمتر می‌توان سراغ گرفت. روایت پرتعلیق و جذاب او از دوران خلافت علی‌ابن‌ابیطالب(ع) که در دهه هفتاد از تلویزیون پخش شد، در حوزه سریال‌سازی تاریخی و دینی یک اتفاق محسوب می‌شد. این سریال بارها به شکل‌ها و قالب‌های مختلف از تلویزیون پخش شده و همچنان دیدنی است. میرباقری که در دیالوگ‌نویسی و شخصیت‌پردازی مهارتی منحصربه‌فرد دارد در «مختارنامه» تمام تجربه‌های قبلی را به بهترین شکل به کار برد. «مختارنامه» در روایت، صحنه‌پردازی و دیالوگ‌نویسی، پخته‌ترین تجربه میرباقری و به اندازه چندین فیلم سینمایی، باارزش و دیدنی است. 
«سلمان فارسی» ششمین سریال او از این منظر برای ما ایرانیان اهمیت دارد که سلمان، ایرانی است و رابطه او با پیامبراکرم(ص) به‌عنوان صحابی خاص، در تاریخ مورد توجه بوده است. این روزها که از سریال‌های تلویزیونی کمتر استقبال می‌شود و جامعه نسبت به تماشای سریال‌ها سرد و بی‌تفاوت است، «سلمان فارسی» با توجه به سابقه کارگردان، موضوع و ترکیب بازیگرانش یک اتفاق خوب برای تلویزیون محسوب می‌شود.
 «سلمان فارسی» حتی اگر به اندازه «امام علی(ع)» یا «مختارنامه» باشکوه و حیرت‌انگیز نباشد، به اندازه «معصومیت از دست رفته» تماشایی است. میرباقری در «مختارنامه» نشان داد در اوج پختگی است. کارگردانی هنرمندانه، صحنه‌های شلوغ جنگی و روایتی یکدست و جذاب از داستانی پرشخصیت، تماشای این سریال را به تجربه‌ای دلنشین تبدیل کرده بود؛ اتفاقی که احتمالاً با «سلمان فارسی» تکرار خواهد شد.
​​​​​​​