زلزله 6 ریشتری جان 5 تن را گرفت زلزله مرگبار در هرمزگان

زمین لرزه ۶.۱ ریشتری که در استان هرمزگان رخ داد، منجر به مرگ پنج تن و مصدومیت ۸۴ تن دیگر شده است.
محمدحسن نامی، رییس سازمان مدیریت بحران کشور، در گفت‌وگو با ایسنا، دراین‌باره گفت: برابر اعلام موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران زلزله‌ای به بزرگی۶.۱ ریشتر در ساعت ۲:۰۲ بامداد امروز حوالی بندر خمیر در مرز خلیج فارس و هرمزگان را لرزاند. این زمین لرزه در عمق ۱۰ کیلومتری از سطح زمین رخ داده است.
وی با بیان اینکه کانون این زلزله در۳۴ کیلومتری بندر خمیر بوده است، گفت: همچنین کانون زلزله۴۱ کیلومتر تا شهرستان کنگ و۴۸ کیلومتر تا بندر لنگه فاصله دارد و در نقاط مختلفی از احساس شده است. همچین این محل ۱۰۷ کیلومتر با بندرعباس فاصله دارد.
نامی ادامه داد: درپی وقوع این زلزله تمامی دستگاه‌های امدادی و خدماتی به حالت آماده باش درآمده و تیم‌های ارزیاب از سازمان امدادونجات جمعیت هلال احمر، بخشداری‌ها و فرمانداری‌ها و ... نیز به مناطق متاثر از حادثه اعزام شده‌اند و گزارش بررسی‌های آنان به زودی اعلام خواهد شد.


رئیس جمعیت هلال احمر با اشاره به مصدومیت ۴۹ و جان باختن ۵ نفر در زمین لرزه ۶.۱ ریشتری استان هرمزگان گفت: فکر می‌کنم که با سازمان مدیریت بحران و بنیاد مدیریت مسکن هماهنگی‌های لازم انجام شده که اگر بتوانند، امکاناتی مثل کانکس برای هموطنان فراهم شود چرا که هفته بعد در منطقه احتمال بارش باران وجود دارد.
به گزارش ایسنا، پیرحسین کولیوند با اشاره به ارسال چادر به استان هرمزگان که حوالی دو بامداد روز جاری زلزله ای به قدرت ۶.۱ ریشتر در آن محدوده رخ داد اظهار کرد:‌ چادرها تحویل هموطنان شده است اما با توجه به شرایط آب و هوایی، چادرهای «راب هال» که چادر هایی بزرگ و گروهی است را نیز ارسال کردیم. این چادر ها در منطقه نصب و راه اندازی خواهد شد تا شرایط از نظر آب و هوا مناسب‌تر شود.
وی ادامه داد: در کنار هموطنان خود هستیم تا شرایطشان به حالت پایدارتری برسد، اما فکر می‌کنم که باگروه های دیگر، سازمان مدیریت بحران و بنیاد مسکن هماهنگی‌های لازم انجام شده که اگر بتوانند، امکاناتی مثل کانکس برای هموطنان فراهم شود چرا که هفته بعد در منطقه احتمال بارش باران وجود دارد.
رئیس جمعیت هلال احمر درخصوص چادرهای گروهی «راب‌هال» گفت:‌ «راب هال» چادر گروهی بزرگی است که هر چادر حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ نفر ظرفیت دارد. این چادرها امکانات تهویه‌ای، سرمایش و گرمایش بهتری دارند. اما به دلیل ظرفیت بالایشان باید به صورت گروهی از آن استفاده شود اما در هر حال یکی از راهکار هایی است که می‌توان از آن استفاده کرد.
وی ادامه داد: الان دو چادر «راب‌هال» ارسال کردیم. بالگردها نیز آن جا هستند و با توجه به حضور دبیر کل،تیم‌های حاضر در محل و ارزیابی های انجام شده از منطقه هر آنچه که نیاز باشد را ارسال خواهیم کرد و اجازه نمی‌دهیم که مردم مشکلی را حس کنند.
وی با بیان اینکه این زمین لرزه ۴۹ مصدوم و ۵ جانباخته داشته است، گفت:‌ به وضعیت ۲۲ نفر از مصدومان به صورت سرپایی رسیدگی شد که مرخص شدند و حالا در کنار خانواده خود هستند.
کولیوند اظهار کرد: کل روستای سایه خوش ۲۵۰ خانوار دارد که ۵۰ درصد آن آسیب‌دیده است؛ اما با توجه به اینکه هموطنان از وقوع پس لرزه‌ها نگرانی دارند چادرهای هر خانواری را به آن‌ها تحویل می دهیم. در حال حاضر ۶۰۰ چادر را ارسال کردیم که به بالغ بر ۸۰ درصد آن‌ها تحویل داده شده است. چادرها برپا شده و امدادرسانی تغذیه ای نیز برای هموطنان آسیب دیده در حال انجام است.
توضیحات نماینده بندرعباس درباره میزان خسارات وارده در پی زلزله بامداد شنبه
نماینده مردم بندرعباس، قشم، ابوموسی، حاجی آباد و خمیر در مجلس شورای اسلامی گفت: در پی حادثه زلزله ۶.۱ ریشتری بامداد شنبه در مناطق مرزی شهرستان‌های بندر خمیر و بندر لنگه، روستای ۴۰۰ خانواری سایه‌خوش از توابع بخش مرکزی شهرستان بندر لنگه بصورت ۱۰۰ درصد تخریب شده است.
احمد مرادی در گفت‌وگو با ایسنا به ارائه توضیحاتی درباره میزان خسارات وارده درپی زلزله ۶.۱ ریشتری که ساعت ۲:۰۲ بامداد امروز شنبه در مناطق مرزی شهرستان‌های بندرخمیر و بندر لنگه به وقوع پیوست، پرداخت و گفت: در پی این حادثه، روستای ۴۰۰ خانواری سایه‌خوش از توابع بخش مرکزی شهرستان بندر لنگه بصورت ۱۰۰ درصد تخریب شده و از این حادثه تاکنون ۵ فوتی و بیش از ۴۰ مصدوم به جای مانده است. بر اساس بازدید میدانی که انجام دادیم، در روستاهای مجاور نیز میران تخریب زیاد است.
وی با اشاره به حضور دستگاه‌های امدادی در این روستا خاطرنشان کرد: تمام دستگاه‌های حمایتی در این روستا مستقر شده‌اند؛ همچنین استاندار و نمایندگان هرمزگان و مدیران استانی با حضور در روستای سایه‌خوش و روستاهای اطراف در تلاشند تا مشکلات ایجاد شده را برطرف نماییم.
نماینده مردم بندرعباس، قشم، ابوموسی، حاجی آباد و خمیر در مجلس اظهار کرد: در پی وقوع زلزله برق بخش‌هایی از مناطق زلزله زده قطع شده و آنتن‌دهی خطوط تلفن‌همراه با مشکلاتی مواجه شده است.
تماس تلفنی رئیس مجلس با وزیر کشور و رئیس جمعیت هلال احمر
نماینده مردم بندرلنگه، بستک و پارسیان از تماس تلفنی رئیس مجلس با وزیر کشور و نیز رئیس جمعیت هلال احمر برای پیگیری آخرین وضعیت کمک ها به مردم در مناطق زلزله زده استان هرمزگان خبرداد.
به گزارش ایسنا، احمد جباری با اشاره به زلزله‌های شدید در استان هرمزگان گفت: در اولین دقایق دکتر قالیباف در تماس تلفنی که با من داشت، پیگیر وضعیت مردم این منطقه و نیازهای اساسی این مناطق شد.
وی افزود: در این تماس تلفنی رئیس مجلس از من خواست تا پیگیری های لازم انجام شود که در اسرع وقت همه دستگاههای خدمت رسان که در منطقه حضور دارند، بتوانند خدمات مورد نیاز مردم را به آن ها ارائه کنند.
نماینده مردم بندرلنگه، بستک و پارسیان اضافه کرد: رئیس مجلس همچنین در تماس های جداگانه با وزیر کشور و نیز رئیس جمعیت هلال احمر تاکیدات لازم برای تسریع در انجام اقدامات مربوط به اسکان اضطراری و موقت زلزله زدگان را انجام داد.
جباری تصریح کرد: با توجه به گرمای شدید و شرجی بودن هوا در منطقه، مردم زلزله زده که محل زندگی شان تخریب شده باید هرچه سریع تر در کانکس های مجهز اسکان داده شوند و چادر که اسکان اضطراری است به هیچ وجه در این شرایط آب و هوایی مناسب نیست.
وی با بیان این که هم اکنون دستگاه های مختلف خدمت رسان در مناطق زلزله زده مشغول ارائه خدمات مورد نیاز مردم منطقه هستند، تاکید کرد: در این زمینه رئیس مجلس تاکیدات لازم را به وزیر کشور و رئیس جمعیت هلال احمر انجام داده و بنده و سایر نمایندگان استان نیز پیگیر این مسئله هستیم تا نیازهای مردم در سریع ترین زمان ممکن برطرف شود.
نماینده مردم بندرلنگه، بستک و پارسیان همچنین گفت: آقای قالیباف از کمیسیون عمران مجلس نیز خواسته در سریع ترین زمان ممکن با حضور در منطقه و بازدید از مناطق زلزله زده و نظارت میدانی بر اقدامات انجام شده توسط دستگاه های خدمت رسان، گزارش فنی و نظارتی خود را صحن مجلس ارائه کند.
جباری اضافه کرد: رئیس مجلس از وزیر کشور و رئیس جمعیت هلال احمر کشور خواسته اقدامات لازم برای تهیه تعداد معتنابهی کانکس و دپو در مناطق مختلف کشور را انجام دهند تا در شرایط بحرانی، در سریع ترین زمان ممکن این کانکس ها به مناطقی که دچار حوادث غیرمترقبه می شوند ارسال شود و تاکید کرد که مجلس نیز آماده است اقدامات لازم را در این زمینه انجام دهد.
دستور وزیر بهداشت برای رسیدگی به آسیب دیدگان زلزله هرمزگان
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با صدور دستور رسیدگی فوری به آسیب دیدگان زلزله در هرمزگان از رئیس سازمان اورژانس کشور خواست جهت پیگیری وضعیت مصدومین زلزله به این استان سفر کند.
به گزارش ایسنا، دکتر بهرام عین اللهی در تماس تلفنی با رئیس اورژانس کشور و رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، خواستار رسیدگی فوری و آمادگی مراکز درمانی بیمارستان‌های این استان و بسیج همه امکانات برای پذیرش مصدومان حادثه زلزله شب گذشته هرمزگان شد.
وی در تماس تلفنی با رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان تاکید کرد: ارائه سریع خدمات درمانی مطلوب به مصدومان حادثه زلزله انجام گیرد.
وزیر بهداشت همچنین به جعفر میعادفر، رییس اورژانس کشور ماموریت داد تا در محل حادثه حاضر شود.
بنابر اعلام وبدا، در این تماس تلفنی همچنین دکتر حسین فرشیدی رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با اشاره به حضور فعال اورژانس پیش بیمارستانی و کادر تخصصی درمان برای ارائه خدمات به مصدومان، گزارشی از اقدامات انجام شده توسط اورژانس، اقدامات تشخیصی و رسیدگی‌های درمانی به آسیب دیدگان زلزله، به وزیر بهداشت ارائه کرد و از آمادگی کامل بیمارستان‌های هرمزگان برای اقدامات درمانی آنان خبر داد.
وی گفت: تیم‌های واکنش سریع و تکنسین‌های فوریت‌های پزشکی به منطقه سایه‌خوش و سایر روستاهای اطراف بندرلنگه اعزام شده‌اند.
رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در این تماس تلفنی با اشاره به آماده باش تمامی نیروهای اورژانس و کادر درمان افزود: تمام بیمارستان‌های استان در آماده‌باش کامل هستند و آمبولانس‌های این دانشگاه به همراه امکانات کامل خدمات اورژانس از بندرعباس به بخش مهران اعزام شده است