پیشنهاد جدید رئیس جمهوری برای کاهش تورم هر تولیدکننده راهکار کاهش قیمت را پیدا کند!

گروه سیاسی - تورم و گرانی‌های عجیب و غریب ماه‌های گذشته، آنقدر انتقاد متوجه دولت سیزدهم کرده است که سید ابراهیم رئیسی را وادار کرد در آخرین گفتگوی تلویزیونی، عددی از تورم در ابتدای دولتش ارائه دهد که اکنون به مناقشه تازه‌ای بدل شده است. رییسی درحالی از تورم ۶۰ درصدی در پایان دولت روحانی حرف زد که گزارش مرکز آمار حاکی از آن است که نرخ تورم نقطه‌ای شهریور ۱۴۰۰ نسبت به ماه مشابه سال قبل ۴۳.۷ بود. نرخ تورم ماهانه شهریور ۱۴۰۰ نیز به ۳.۹ درصد رسید.
در همین رابطه سیدابراهیم رئیسی در سخنرانی خود به مناسبت روز ملی صنعت و معدن رئیس جمهوری با تاکید بر اهمیت افزایش کیفیت و بهره‌وری تولیدات داخلی گفت: هر تولیدکننده باید با بازتعریف مساله افزایش بهره‌وری در عین حال راهکارهای کاهش قیمت تولید را نیز پیدا کند.
او همچنین در ادامه مساله خام‌فروشی را از جمله دیگر موانع پیش‌روی صنعت و تجارت کشور عنوان کرد و گفت: باید نسبت به مساله خام‌فروشی شدیداً حساس باشیم چرا که ایجاد ارزش افزوده و اشتغال در پرتو جلوگیری از خام‌فروشی میسر خواهد شد.
رئیس جمهوری در همچنین حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان را مورد تاکید جدی قرار داد و تصریح کرد: حتما تولیدکننده نباید ضرر کند، اما در حق مصرف‌کننده نیز نباید اجحافی صورت بگیرد و در میدان تولید باید از مصرف‌کنندگان حمایت شود.


رئیس جمهوری مبارزه با فساد را نیز یکی دیگر از مسائل بسیار مهم در رشد و پیشرفت اقتصادی دانست و گفت: پیشرفت و رشد اقتصادی در گرو مبارزه با مفاسد اقتصادی و ارتشا است. ساختارهای فسادزا باید به گونه‌ای اصلاح شوند که حتی اگر فردی قصد فساد داشت، زمینه برای او مهیا نباشد.
خروج دولت از اقتصاد؛ حرف تا عمل
رئیسی همچنین در بخش دیگری از صحبت های خود به درستی به اقتصاد غیر دولتی و نیز قوانین خلق الساعه مخل کسب و کار و تولید نیز اشاره کرد؛ مواردی که سال هاست از سوی کارشناسان و مسئولان بر روی آنها تاکید شده اما همچنان در حالت حرف و وعده باقی مانده و در طول این سال ها شاهد بوده ایم که دائماً بر میزان تصدی گری دولت در امور اقتصادی افزوده می شود. در واقع در حالی که اکثریت ناظران معتقدند که دولت باید نظارت کند نه تصدی‌گری، رئیسی تنقیح قوانین و پرهیز از تصمیمات خلق‌الساعه را از جمله اقدامات برای هموار شدن مسیر تولید عنوان و اظهار کرد: آینده باید برای فعالان اقتصادی و صنعتی قابل پیش‌بینی باشد تا بتوانند برای آن برنامه‌ریزی کنند و ضرورت این پیش‌بینی پذیری پرهیز از اتخاذ تصمیمات خلق‌الساعه است. رئیسی در ادامه با بیان اینکه قویا مدافع و موافق نظریه دولت چابک هستم، تصریح کرد: دولت باید تصدی‌گری‌های خود را در اقتصاد رها کرده و در جایگاه هدایت، حمایت و نظارت قرار گیرد. البته آقای فاطمی‌امین تشخیص اولویت‌ها را نیز از مسئولیت‌های دولت عنوان کردند که نکته صحیحی است. رئیس جمهوری خاطرنشان کرد: میدان فعالیت باید به بخش خصوصی واگذار شود و دولت از تصدی‌گری‌های خود کاسته و وزن نظارتی و حمایتی خود را افزایش دهد. چابک‌سازی دولت و جلوگیری از فربه شدن و افزایش هزینه‌های دولت باید مدنظر همه نهادها و دستگاه‌ها به ویژه دولت و مجلس شورای اسلامی باشد.
وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: دشمن برای عقب ‌نگاه داشتن کشور و ضعیف کردن مولفه‌های خلق قدرت که تولید جزو مهمترین آنهاست، تلاش می‌کند روند تولید را مختل و ضعیف کند. وظیفه ما در برابر این تلاش‌ها حمایت از تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی به عنوان افسران این میدان است.
رئیس جمهوری نظارت جدی بر تمامی فرایندهای اخذ مجوزها و تسهیل سرمایه‌گذاری و تولید را از دیگر مصادیق مبارزه با فساد برشمرد و تصریح کرد: دولت هوشمند یکی از زمینه‌های مهم مبارزه با فساد است و این مساله باید به صورت جدی مورد توجه قرار بگیرد چرا که سامانه‌ها نقش بسیار مهمی در شفافیت و افشاگری فساد دارند.
اشتیاق خارجی ها برای خرید کالای ایرانی
رئیسی در ادامه بر ضرورت رعایت مسائل زیست محیطی در فعالیت‌های اقتصادی تاکید کرد و گفت: باید فعالان اقتصادی، تولیدکنندگان و صنعتگران مراقب باشند تا آلاینده‌ها به محیط زیست و مردم آسیب نزنند. رئیس جمهوری توجه به رشد تولید و رونق اقتصاد و تجارت را مصداق امر به معروف دانست و اظهار کرد: شما تولیدکنندگان و صنعتگران تردید نکنید که تلاش شما برای تولید قدرت در کشور یک معروف بزرگ است و هر حرکتی در مسیر استقلال و تولید کشور تیری بر قلب دشمن است که مردم را امیدوار و دشمن را ناامید می‌کند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به سیاست تعامل با همسایگان در دولت سیزدهم اشاره کرد و گفت: در سفرهای خارجی و ملاقات با سران کشورهای همسایه شاهد اشتیاق به تولیدات و محصولات ایرانی هستم. زمینه کار بسیار فراهم است و امیدواریم بتوانیم با دست توانای شما و حمایت دولت، بخشی از مشکل اقتصاد و اشتغال کشور را برطرف کنیم.
گفتنی است رئیسی در این مراسم ضمن تاکید بر اینکه دولت باید تصدی گری خود در اقتصاد را رها کند، از تهیه پیش‌نویس سند جامع صنعت کشور از سوی دولت پس از تاکید مقام معظم رهبری خبر داد و گفت: با مشورت کارشناسان پیش‌نویس خوبی در این زمینه تهیه شده و در حال طی مراحل نهایی شدن است.