گول گدانمایان مجازی را نخورید!

در کنار متکدیانی که در شهر مشغول کاسبی از جیب مردم هستند، عده‌ای از آن‌ها در فضای مجازی با شگرد‌های مختلف از کاربران شبکه‌های اجتماعی پول می‌گیرند. شیوه‌های تکدی‌گری رنگ و لعاب مدرنی به خود گرفته‌است، مثلاً در بسیاری از پست‌های اینستاگرامی پربیننده، کامنت‌های تکدی‌گری زیادی مشاهده می‌شود، اما مشخص نیست چند نفر از این افراد به پول دست یافته‌اند یا در شبکه‌های اجتماعی دیگر مانند واتساپ از طریق ذخیره کردن شماره تلفن‌های مختلف، درخواست کمک مالی می‌کنند و با متنی که برای برانگیختن احساسات کاربران تنظیم شده‌است، سعی در جلب اعتماد آن‌ها می‌کنند.
تعداد زیادی از این متکدیان مجازی به صورت دروغین نیاز مالی خود را با بهانه‌های مختلف مطرح می‌کنند و با سوءاستفاده از احساسات مردم پول‌های کلان به جیب می‌زنند. هشدار‌های زیادی توسط نهاد‌های انتظامی داده‌شده تا افراد گول سودجویان را در پوشش نیازمند نخورند، اما متکدیان فضای مجازی آنقدر به کارشان وارد هستند که با چهره مظلومانه و تهیه متنی فریبنده به هدفی که در سر دارند، می‌رسند.
گدایی مجازی، پدیده‌ای است که جامعه باید نسبت به آن آگاه باشد تا احساسات مردم مورد سوء‌استفاده قرار نگیرد. سرهنگ رامین پاشایی، معاون اجتماعی فرهنگی پلیس فتا در این‌باره به خبرنگار «جوان» می‌گوید: «هر کسی مجاز به تکدی‌گری نیست. آن دسته از افرادی که به صورت موردی نیازشان را مطرح کنند، مرتکب جرم نشده‌اند، اما آن دسته از افرادی که با سوءاستفاده از نام هنرمندان یا ورزشکاران و با اهداف شوم خودشان را نماینده کمک به دیگران معرفی می‌کنند، مجرم هستند.»
او ادامه می‌دهد: «متأسفانه تکدی‌گری در فضای مجازی به این شکل است که افراد با به راه اندازی کمپین‌های مختلف و سوءاستفاده از کاربران شبکه‌های اجتماعی مدعی می‌شوند که فرد یا خانواده‌ای نیاز به کمک دارد، آن‌ها حتی مستندات جعلی را هم در این خصوص ارائه می‌کنند تا نظر کاربران را به خود جلب کنند و در نهایت موفق به دریافت مبالغ هنگفتی می‌شوند، اما این پول‌ها را به دست نیازمندان نمی‌رسانند.»


سرهنگ پاشایی به پرونده‌ای در خصوص تکدی‌گری مجازی اشاره می‌کند و می‌گوید: «در یک پرونده که درباره یک متکدی مجازی داشتیم، فردی برای کودکی که نیاز به ۱۰۰ میلیون تومان پول داشت، اقدام به جمع‌آوری کمک‌های نقدی کرد؛ در نتیجه بیش از ۲ میلیارد تومان پول به حسابش واریز شد، اما در نهایت پول‌های مازاد را برای خودش برداشت و به دست نیازمندان نرساند!»
او ادامه می‌دهد: «توصیه من به هموطنان این است که گول گدا‌نمایان را نخورند و اگر قصد کمک به نیازمندان را دارند، این کار را از طریق خیریه‌های دولتی یا مساجد و سازمان هلال احمر انجام دهند یا سراغ یکسری مؤسسه و نهاد‌هایی بروند که مجوز‌های لازم را دارند و سایتشان فعال است. هموطنان دقت کنند شماره حسابی که به آن پول واریز می‌کنند، شخصی نباشد تا از این طریق میزان سوءاستفاده از افراد در جهت کمک به نیازمندان به حداقل برسد.»