لجبازی سیاسی امریکا با ورزشکاران ایرانی

گروه ورزشی/ کاراته‌کاهای تیم ملی به خاطر عدم صدور ویزا بازی‌های جهانی امریکا را از دست دادند. در حالی که قرار بود سجاد گنج‌زاده، ذبیح‌الله پورشیب، بهمن عسگری، سارا بهمنیار و حمیده عباسعلی 5 ورزشکار دعوت شده به این مسابقات از 17 تیرماه روی تاتامی بروند، کارشکنی امریکایی‌ها باعث عدم حضور تیم ملی در این بازی‌ها شد. اعضای تیم ملی برای پیگیری ویزا 2 خرداد به سفارت امریکا در ارمنستان مراجعه کردند اما با گذشت 40 روز و تنها 2 روز مانده به این مسابقات، خبری از ویزا نشد و فدراسیون جهانی هم نام ورزشکاران ایرانی را از لیست مسابقات حذف کرده تا عملاً کاراته‌کاهای کشورمان از این رقابت‌ها بازبمانند.
سیدحسن طباطبایی، رئیس فدراسیون کاراته در این باره گفت: «تنها 2 روز تا شروع بازی‌های جهانی کاراته در بیرمنگام امریکا فرصت داریم اما سفارت امریکا کارشکنی کرده و روادید تیم ملی کاراته ایران را صادر نکرد. این اتفاق در حالی افتاد که اعضای تیم ملی در زمان مشخص شده با تمام مدارک در کشور ارمنستان و در سفارت امریکا حضور پیدا کردند. در واقع هیچ بهانه‌ای برای عدم صدور روادید وجود نداشت اما حالا در آستانه مسابقات، ملی‌پوشان کشورمان شانس حضور در این مسابقات را به خاطر عدم صدور روادید از دست دادند.» او اقدام امریکا در این زمینه را برخلاف شعارهای این کشور می‌‌داند: «کاراته ایران از قدرت‌های اصلی این رشته در دنیا است و حضور در این مسابقات حق مسلم ورزشکاران کشورمان بود، اما کارشکنی امریکا این فرصت را از ملی‌پوشان ما گرفت. متأسفانه امریکا فقط ادعا می‌‌کند که نباید سیاست در ورزش دخیل شود، اما حالا می‌‌بینیم که رسماً آنها برخلاف شعارهای پوچ و توخالی‌شان عمل کردند.»
رئیس فدراسیون کاراته معتقد است، عدم حضور تیم ایران به اعتبار این مسابقات  لطمه می‌‌زند: «تیم ملی کاراته ایران در این مدت اردوهای منظمی برگزار کرد و در همین راستا برای حضور در این مسابقات به شکل قانونی اقدام کرده و با فدراسیون رایزنی‌هایی کردیم اما به اعتقاد من امریکا فرصت بزرگی را از دست داد، چرا که حضور قهرمانان نامدار ایران در این مسابقات به برگزاری این رویداد اعتبار می‌بخشید. این رفتار خلاف چیزی است که آنها همیشه از اخلاق در ورزش صحبت می‌کنند. برگزاری بازی‌های جهانی کاراته بدون حضور قهرمانان ایران به اعتبار این مسابقات لطمه می‌زند. ما سجاد گنج‌زاده، قهرمان المپیک و جهان را داریم. ذبیح‌الله پورشیب، عنوان‌دار جهان و گرندوینر سال 2021 است. بهمن عسگری، حمیده عباسعلی و سارا بهمنیار این نفرات از قهرمانان جهان و نامدار ایران هستند.» ذبیح‌الله پورشیب، کاپیتان تیم ملی کاراته که از طرف فدراسیون جهانی به این مسابقات دعوت شده بود، درخصوص این اتفاقات گفت: «امریکا قبل از این برای تیم‌های مختلف ازجمله کشتی روادید سفر به این کشور را صادر نکرد که این نشان می‌‌دهد امریکایی‌ها مسائل غیرورزشی و سیاسی را در ورزش دخیل کرده و به دنبال تلافی هستند. فدراسیون کاراته همه تلاش خود را برای حل این مشکل به کار گرفت اما فدراسیون جهانی باید به میزبان فشار می‌آورد تا جلوی این اقدام امریکا را بگیرد که متأسفانه این کار انجام نشد. قطعاً میزبان مسابقات باید پاسخگوی این رفتار غیرورزشی خود باشد. در مسابقاتی که خیلی از رشته‌های رزمی حضور دارند، شیطنت و عدم همکاری امریکا باعث شد تا تیم کاراته ایران فرصت حضور در این رقابت‌ها را از دست بدهد.»