دور زدن ۷ میلیارد دلاری تحریم

گروه سیاسی/ تفاهمنامه توسعه یکپارچه میدان مشترک نفتی آزادگان بین شرکت ملی نفت ایران، بانک‌ها و شرکت‌های اکتشاف و تولید با حضور رئیس جمهور به ارزش 7 میلیارد دلار و از طریق ویدئوکنفرانس امضا شد. میدان نفتی آزادگان بزرگ‌ترین میدان نفتی کشور است که در دولت گذشته طرحی برای توسعه آن اجرا نشد، اما دولت سیزدهم اقدامات مهمی برای توسعه آن انجام داده که در بخش کوتاه‌مدت، تاکنون افزایش۶۰ درصدی ناوگان حفاری و به تولید رساندن ۲۰ چاه از چاه‌های حفاری‌شده قبلی انجام شده است.  در اجرای این طرح برای اولین بار به صورت همزمان از ظرفیت بانک‌های دولتی و خصوصی (بانک‌های ملی، سپه، ملت، پارسیان، تجارت، شهر ) و  صندوق توسعه ملی و شرکت‌های اکتشاف و تولید داخلی (ستاد اجرایی، بنیاد مستضعفان، قرارگاه خاتم، مپنا و پتروپارس) استفاده خواهد شد. 
افزایش سرمایه در خدمت رشد 
8 درصدی
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، آیت‌الله رئیسی در مراسم امضای «تفاهمنامه توسعه یکپارچه میدان مشترک نفتی آزادگان» بین شرکت ملی نفت ایران، بانک‌ها و شرکت‌های اکتشاف و تولید، جذب سرمایه و سرمایه‌گذاری در زمینه رونق تولید و ایجاد اشتغال را از مهم‌ترین ضرورت‌های امروز کشور دانست و گفت: یکی از اهداف و دلایل اجرای اصلاحات اقتصادی فراهم کردن زمینه برای جذب سرمایه در عرصه تولید است. رئیس جمهور تحقق هدف رشد اقتصادی ۸ درصدی را نیز در گرو افزایش سرمایه‌گذاری دانست و افزود: کاری که امروز در نتیجه هم‌افزایی و کنار هم قرار گرفتن شرکت‌های بزرگ اقتصادی به عنوان پیشرانان اقتصاد برای اجرای طرح توسعه یکپارچه میدان مشترک نفتی آزادگان انجام شده، گام اول در ایجاد زمینه‌های جذب سرمایه در مسیر تولید و رشد اقتصادی است. آیت‌الله رئیسی گام دوم این حرکت را به میدان آمدن بانک‌ها دانست و اظهارکرد: صاحبنظران اقتصادی اتفاق نظر دارند که خلق نقدینگی وقتی مایه نگرانی است که به سمت تولید هدایت نشود، ولی اگر افزایش نقدینگی صرف رونق و تقویت بسترهای تولید شود، نگرانی ایجاد نخواهد کرد.


نفت و پتروشیمی، مهمترین بخش برای جذب سرمایه
رئیس جمهور یکی از مهمترین بخش‌ها برای جذب سرمایه‌گذاری و رونق تولید را بخش نفت و پتروشیمی معرفی و تصریح کرد: اتفاق امروز در انعقاد تفاهمنامه مشارکت بانک‌ها و شرکت‌های بزرگ اقتصادی و فنی، برای اجرای یک طرح بزرگ نفتی، علاوه بر تأمین منابع اجرای یک پروژه بزرگ، مصداق بسیج توان داخلی بوده و زمینه ارتقای اعتماد سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و مردم برای مشارکت در چنین طرح‌های بزرگی را نیز فراهم می‌کند. رئیسی با تأکید بر اینکه ارتقای بهره‌وری نیز باید توأمان با جذب سرمایه مورد توجه قرار گیرد، اضافه کرد: افزایش سرمایه‌گذاری و بهره‌وری باعث رشد اقتصادی خواهد شد.
جلب اعتماد مردم به طرح‌های بزرگ
رئیس جمهور با بیان اینکه انعقاد این تفاهمنامه را باید در راستای هم‌افزایی منابع و توانمند‌ی‌های داخلی به فال نیک گرفت، گفت: وقتی بانک‌های بزرگ و مورد اعتماد مردم در اجرای چنین طرح‌هایی پای کار بیایند، اعتماد مردم و بخش خصوصی نیز به چنین طرح‌هایی جلب شده و سرمایه‌های خرد و کلان سرگردان در جامعه نیز در مسیر توسعه پایدار کشور به این طرح‌ها جذب می‌شود. آیت‌الله رئیسی اجرای چنین طرح‌هایی را مصداق تلاش برای تحقق شعار سال «تولید،دانش‌بنیان،اشتغال آفرین» دانست و افزود: جذب سرمایه‌های کلان و منابع بانک‌ها و شرکت‌های بزرگ اقتصادی برای توسعه و پیشرفت کشور، برای مردم اعتماد آفرین و برای دشمنان ناامیدکننده است.
دولت منتظر خارجی‌ها   نماند
رئیس جمهور اظهارکرد: در سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های اساسی کشور اعم از ریل و برق و امثال آن، بخصوص نفت و انرژی، آنچنان که باید انجام نشد، ولی در دولت مردمی منتظر خارجی‌ها نماندیم و لذا مردم نتایج امیدبخش و غرورآفرین این سرمایه‌گذاری‌ها را بزودی مشاهده خواهند کرد.
نیاز به 160 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری
جواد اوجی وزیر نفت نیز در این مراسم با اشاره به اهمیت سرمایه‌گذاری در صنعت نفت گفت: یکی از اولین اقدامات وزارت نفت دولت مردمی تدوین برنامه‌ای در زمینه سرمایه‌گذاری بود که بر اساس آن مشخص شد در طول ۸ سال نیاز به حداقل ۱۶۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در صنعت نفت داریم.
وزیر نفت همچنین با اشاره به برگزاری جلسات متعدد برای تعیین اولویت‌های سرمایه‌گذاری در صنعت نفت، از مدیریت معاون اول  در این زمینه نیز قدردانی کرد و افزود: تأمین سرمایه گلوگاه توسعه صنعت نفت بود که با دستورات رئیس جمهور و تلاش‌های دکتر مخبر توانستیم توان هلدینگ‌ها و شرکت‌های بزرگ اقتصادی را در کنار بانک‌ها به میدان بیاوریم تا با تکیه بر اعتبار آنها، بستر جذب سرمایه‌های مردم و بخش خصوصی در این طرح‌ها نیز مهیا شود. اوجی اظهارکرد: در گام اول اجرای پنج پروژه بزرگ برنامه‌ریزی شده است که هر هفته اجرای یکی از آنها آغاز خواهد شد.
مراسم اختتامیه جشنواره بین‌المللی فارابی  با حضور رئیس‌جمهور
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، آیت‌الله رئیسی در مراسم اختتامیه سیزدهمین جشنواره بین‌المللی فارابی،  با تأکید بر ضرورت آسیب شناسی در حوزه علوم انسانی، افزود: علوم انسانی اسلامی، مغزافزار حاکمیت و مدیریت و نیز قوه محرکه پیشرفت در نظامی است که مبتنی بر دین بوده و درونمایه آن علم و دانش است.  رئیسی افزود: به نظر می‌رسد برای نیل به علوم انسانی تراز انقلاب اسلامی، در آنچه که باید اتفاق می‌افتاد، عقب‌ماندگی‌هایی وجود دارد و این عقب‌ماندگی باید به دست پژوهشگران این حوزه جبران شود. 
باید تقلید از غرب را کنار گذاشت
رئیس‌جمهور تصریح کرد: برای بالندگی و رشد در حوزه علوم انسانی، باید تقلید از غرب در این حوزه کنار گذاشته شده و مبتنی بر مبانی غنی اسلامی، کار اجتهادی و نوآورانه انجام گیرد. در گام بعدی اجتهاد و نوآوری در این حوزه باید در مجامع علمی و حوزوی و دانشگاهی مورد استقبال قرار گیرد و نخبگان و عالمان و دانشگاهیان ما با دید باز اما نگاهی نقادانه به سراغ نظریه‌های جدید بروند و آنها را با ابزار نقد، مورد پالایش قرار دهند.
ایجاد کرسی‌های نقد
وی با تأکید بر لزوم ایجاد کرسی‌های نقد و نقدپذیری، اضافه کرد: همان طور که رهبری حکیم و فرزانه انقلاب فرمودند نباید باکی از نقد نظریات وجود داشته باشد و باید مجال بحث و طرح نقد فراهم شود.  آیت‌الله رئیسی در ادامه تکریم، تشویق و حمایت از اساتید، محققان و پژوهشگران در ایجاد این تحول را ضروری و مؤثر دانست و افزود: گاهی برخی اساتید و بزرگان علوم انسانی گلایه دارند که شرایط علوم دیگر بر علوم انسانی هم تحمیل می‌شود در صورتی که علوم انسانی باید با شرایط و مقتضیات خود تبیین و تشریح شود. رئیس جمهور در ادامه با بیان اینکه پیام این نشست و رویداد باید این باشد که تا چه میزان نظام مسائل کشور مبتنی بر علوم انسانی پاسخ گرفته، افزود: همواره یکی از دغدغه‌های بنده اجرای عدالت در همه عرصه‌ها بویژه در پرداخت دستمزد‌ها بوده است که در این زمینه از اساتید دانشگاهی برای تبیین و تنظیم یک شیوه علمی عادلانه برای پایان دادن به نظام ناعادلانه پرداخت‌ها دعوت شده است.

بــــرش
آیت‌الله رئیسی در نشست شورای عالی انقلاب فرهنگی تأکید کرد
ضرورت اقدام بازدارنده مقابل ترویج فساد

​​​​​​​رئیس جمهور عصر دیروز  در جلسه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی ضمن گرامیداشت روز قلم، ابراز امیدواری کرد که صاحبان قلم و اندیشه در مسیر حفظ ارزش‌های انقلاب و جامعه اسلامی به وظیفه خطیر خود عمل کنند. آیت‌الله رئیسی همچنین با توجه به دستور کار این جلسه شورا درباره موضوع حجاب و عفاف، دبیرخانه آن را موظف کرد با همکاری همه دستگاه‌ها و نهادهای فرهنگی و اجرایی نسبت به اجرای قانون مصوب مجلس شورای اسلامی و قانون سال ۱۳۸۴ شورای‌عالی انقلاب فرهنگی اهتمام لازم را داشته باشند. رئیس جمهور ترویج فساد در جامعه اسلامی و انقلابی را اقدامی سازمان یافته و برنامه ریزی شده دانست که با هدف تضعیف و تخریب پایگاه معنوی و ارزش‌های دینی با سرمایه گذاری کلان استکبار و دشمنان ملت ایران صورت می‌گیرد. دکتر رئیسی با اشاره به اینکه دشمنان ایران و اسلام با استفاده از شبکه‌های گسترده و متعدد ماهواره‌ای و مجازی با ترویج فساد؛ استقامت فرهنگی و مبانی ارزشی و دینی جامعه را هدف گرفته‌اند، تصریح کرد: باید در مقابل این تهاجم سازمان یافته و گسترده اقدامات لازم و بازدارنده صورت گیرد و نهادهای مسئول در این زمینه اقدامات نظام‌مند و منسجمی به عمل آورند.

​​​​​​​ گروه اقتصادی / تفاهم‌نامه توسعه میدان مشترک آزادگان با تأمین مالی داخلی ۷ میلیارد دلاری روز گذشته امضا شد و به این ترتیب، طرح ‎توسعه یکپارچه ‎میدان نفتی مشترک آزادگان کلید خورد تا تولید از این میدان به 570 هزار بشکه در روز برسد. به این معنا که تولید از مخزن نفتی آزادگان (هم در بخش شمالی و هم در بخش جنوبی) بیش از 350 هزار بشکه در روز افزایش می‌‌یابد. وزیر نفت در این باره می‌‌گوید: «با این همکاری، برای نخستین بار در تاریخ صنعت نفت ایران، طرح ‎توسعه یکپارچه ‎میدان نفتی مشترک آزادگان، با تأمین مالی ۷ میلیارد دلاری بانک‌های دولتی و خصوصی، هلدینگ‌های اقتصادی و صندوق توسعه ملی و با هدف افزایش تولید این میدان به ۵۷۰ هزار بشکه در روز، عملیاتی خواهد شد.»
میدان آزادگان مهم‌ترین بخش میادین نفتخیز جنوب و بزرگترین میدان مشترک کشور است که از دو بخش شمالی و جنوبی تشکیل می‌‌شود. این میدان در جنوب غربی استان خوزستان واقع شده است و حالا دولت برای توسعه هر چه سریع‌تر و البته یکپارچه کردن این میدان، آستین بالا زده است. در این رابطه جلسات متعددی برگزار شده و با شناسایی موانع طرح توسعه قبلی، راهکارهای جدیدی اتخاذ شده است تا هرچه سریع‌تر تولید صیانتی از این میدان افزایش یابد. این درحالی است که طی سال‌های گذشته اقدامات توسعه‌ای مؤثری در این میدان رقم نخورده و چاه تولیدی حفر نشده بود.در همین مدت اندک از شروع به کار دولت سیزدهم، اقدامات متعددی در جهت این هدف انجام شده که ملزومات افزایش تولید از این میدان فراهم شود، برای مثال، ناوگان حفاری 60 درصد افزایش داشته و تقویت شده و 20 حلقه چاه از چاه‌های حفاری شده قبلی تولیدی شده است. طرح توسعه یکپارچه کردن این میدان نیز در همین راستا تعریف می‌‌شود.
توسعه یکپارچه آزادگان، از سطح تا مخزن
تولید 570 هزار بشکه‌ای که در این طرح هدفگذاری شده، قرار است با حفر بیش از 420 حلقه چاه تولیدی و تزریقی و احداث بیش از 430 کیلومتر خط لوله جمع‌آوری و انتقال نفت و آب محقق شود. منظور از توسعه یکپارچه میدان آزادگان، توسعه همزمان فاز دوم آزادگان شمالی و فاز دوم آزادگان جنوبی با کارفرمایی واحد و مدیریت یکپارچه مهندسی مخزن است.
نکته مهمی که در این طرح وجود دارد، بحث شیوه تأمین مالی است که از افزایش ظرفیت بانک‌های دولتی و خصوصی مطرح، صندوق توسعه ملی و شرکت‌های اکتشاف و تولید (E&P) صاحبنام کشور رقم خواهد خورد. قرار است که 7 میلیارد دلار از این محل تأمین مالی صورت بگیرد.
در این طرح، بانک‌ها به عنوان سرمایه‌گذار دیده شده‌اند که در ریسک نیز شریک هستند، به عبارتی دیگر در این پروژه بانک به عنوان نهاد تسهیلات دهنده ریسک ناپذیر نخواهد بود.
ازدیاد برداشت نفت در آزادگان
علاوه بر مدیریت یکپارچه مهندسی مخزن و هم افزایی داخلی برای تأمین مالی طرح، از دیگر ویژگی‌های این طرح می‌‌توان به اجرای عملیات ازدیاد برداشت به صورت گسترده اشاره کرد. قرار است این اقدام با روش تزریق آب انجام شود.
چندی پیش، فریدون کردزنگنه، مدیر سرمایه‌گذاری و کسب‌ و کار شرکت ملی نفت ایران در این باره به «ایران» گفته بود: «برنامه افزایش ضریب بازیافت نفت خام یعنی افزایش برداشت نفت از این میدان در گام نخست برای رسیدن به رقم ۱۰ درصد تعریف شده است، یعنی از ۵ درصد کنونی به ۱۰ درصد خواهیم رسید و این کار با استفاده از روش‌های مطلوب ازدیاد برداشت در این میدان انجام خواهد شد. افزایش ضریب بازیافت موضوعی جدی است که ثروت کشور را افزایش می‌دهد. در غرب کارون حدود ۶۷ میلیارد بشکه نفت خام درجا وجود دارد که افزایش این ضریب بازیافت می‌تواند بشکه‌های نفت بیشتری را از این میدان مشترک در اختیار کشور قرار دهد.»
در این طرح توسعه، بخش قابل توجهی از ظرفیت خالی سازندگان داخلی کالا و تجهیزات و سایر پیمانکاران  EPC (مهندسی، تأمین تجهیزات، اجرا) و EPD (خدمات مهندسی، خرید، تأمین تدارکات و حفاری) به کار گرفته خواهد شد و اشتغالزایی مستقیم و غیرمستقیم در کشور و منطقه به همراه خواهد داشت؛ به ویژه در بخش‌های مرتبط با این صنعت از جمله ساخت پمپ و لوله و شیرهای سرچاهی.
تولید آزادگان در پایان سال جاری
میدان آزادگان از شمال در مجاورت میدان مجنون عراق قرار دارد و جزو میادین مشترک ایران است. از این رو لازم است تولید در این میدان به حداکثر برسد و به همین خاطر در اولویت‌های توسعه قرار گرفته است.
مدیر برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران، می‌‌گوید: « تا پایان سال مرحله نخست توسعه این میدان تکمیل می‌‌شود و سطح تولید به ۲۲۰ هزار بشکه در روز می‌‌رسد.» کریم زبیدی درخصوص مرحله دوم،  بیان می‌‌کند: «در مرحله دوم، توسعه این میدان به شکل یکپارچه دنبال خواهد شد، به این ترتیب آزادگان شمالی و جنوبی را به شکل یکپارچه توسعه می‌‌دهیم و تولید از این میدان به ۵۷۰ هزار بشکه در روز می‌‌رسد.» 

نگاه
امضای تفاهمنامه توسعه یکپارچه میدان مشترک نفتی آزادگان
میدان مشترک آزادگان با مساحت 1500 کیلومترمربع در 80 کیلومتری غرب شهر اهواز واقع شده است و میزان نفت درجای آن حدود 32 میلیارد بشکه نفت برآورد می‌شود. ظرفیت تولید این میدان در حال حاضر ۱۹۰ هزار بشکه در روز است و تا پایان سال این رقم به 220 هزار بشکه در روز خواهد رسید. روز گذشته تفاهمنامه توسعه یکپارچه این میدان مشترک نفتی امضا شد و زمینه‌ها و بسترها برای افزایش مشارکت بانک‌ها و شرکت‌های ایرانی در این میدان به منظور افزایش تولید نفت تا 570 هزار بشکه تسهیل شد.
حجم سرمایه‌گذاری در طرح توسعه یکپارچه ۷ میلیارد دلار است که بانک‌های مهم کشور و شرکت‌های اکتشاف و تولید در این طرح سهامدار می‌شوند و بخشی از سهام این طرح نیز به مردم واگذار خواهد شد. ذی‌نفعان مهم این طرح علاوه‌بر شرکت‌های اکتشاف و تولید منتخب عبارتند از: شرکت‌های سرمایه‌گذار، بانک‌ها و پتروشیمی‌ها شامل دیگر مجموعه‌ها از جمله شرکت مشاور مادر به‌عنوان مسئول پیوستگی مطالعات و تهیه برنامه جامع توسعه میدان، تأمین‌کنندگان دکل‌های حفاری، سازندگان داخلی کالاها و تجهیزات و شرکت‌های فن‌ آور برای انجام مطالعات فناورانه و دانش‌بنیان مورد نیاز انجام طرح‌های فناورانه مانند افزایش ضریب بازیافت.
پیش‌بینی می‌شود ظرف دو سال پروژه به بهره‌برداری اولیه و آغاز بازگشت سرمایه برسد؛ پروژه‌ای که ظرفیت تولید نفت ایران را از حدود 4 میلیون بشکه کنونی به بیش از 4.3 میلیون بشکه در روز خواهد رساند.