بازگشایی مرز زمینی عراق برای زائران انفرادی

به مناسبت روز عرفه امکان پذیر شد
بازگشایی مرز زمینی عراق برای زائران انفرادی

گروه اجتماعی/ محمد صدارت، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی مهران خبر داد: عبور انفرادی از مرز عراق به مناسبت روز عرفه فقط تا روز یکشنبه مجاز است و زائران می‌توانند به صورت زمینی از مرز عبور کنند، یعنی تا روز عید قربان ورود زمینی امکان پذیر بوده و پس از آن ممنوع است، این در حالی است که برگشت مشکلی ندارد.


به گفته صدارت، در چند روز عرفه نیازی به ثبت در سامانه سماح وجود ندارد و بعد از عید قربان در قالب کاروان‌های حج و زیارت همانند قبل بدون ویزا می‌توان از مرز عبور کرد. وی درباره خروج انفرادی بیان کرد: بابت تردد انفرادی، ویزا برداشته شده و باید گذرنامه معتبر با 6 ماه اعتبار به همراه باشد، علاوه بر آن مبلغ 15 هزار تومان بابت عوارض خروج از کشور بوسیله سامانه سداد پرداخت شود، البته بهتر است که زائران این پرداختی را در شهر محل سکونت خود از طریق سامانه داشته باشند، چون در مرز، حدود نیم تا یک‌ساعت معطلی دارد و گرمای هوا آزاردهنده است. به همراه داشتن کارت واکسن کرونا با دو دوز تزریق نیز الزامی است، از طریق لینک salamat.gov.ir کارت واکسن بین‌المللی خود را می توانید دریافت کنید. چنانچه کارت واکسن ندارید، کشور عراق pcr هم قبول می‌کند.
او در ادامه اضافه کرد: زائران توجه داشته باشند که در زمان عرفه موکب‌ها محدود هستند و مانند اربعین زیاد نیستند، بهتر است از قبل برنامه‌ریزی‌های لازم را داشته باشید.
این در حالی است که سفارت جمهوری اسلامی ایران در بغداد نیز به طور رسمی اعلام کرد که مرز زمینی عراق برای شرکت زائران مشتاق در مراسم عرفه باز شده و این امر از روز دوشنبه قابل اجرا است. محمد کاظم آل صادق، سفیر ایران در عراق با اعلام این خبر اضافه کرد که سقف حضور زائران ایرانی برای مشارکت در زیارت عتبات عالیات در روز عرفه و شرکت در این مراسم دینی ۵۰ هزار نفر است. پیش از شیوع کرونا، میزان ورود زائران برای شرکت در مراسم عرفه و زیارت عتبات عالیات ۲۵ هزار نفر بوده است. سفارت ایران در عراق با پیگیری‌های مجدانه توانسته است دو برابر ورودی زائران در سال‌های قبل را میسر کند. زائران مشتاق می‌توانند برای شرکت در زیارت عتبات عالیات در روز عرفه با گذرنامه و کارت واکسن معتبر به مرزهای شلمچه و مهران مراجعه کنند.