امریکا به رویکرد «فرسایشی» خود در برجام بازگشت!

در شرایطی که مقامات امریکایی بار‌ها ادعا کرده‌اند زمان برای احیای برجام رو به اتمام است و تا مدت نامحدود نمی‌توانند منتظر بمانند، اما اکنون رنگ عوض کرده‌اند و نماینده ویژه امریکا در امور ایران مدعی است هنوز برای بازگشت به برجام زمان وجود دارد. رابرت مالی باز هم توپ را به زمین ایران انداخت و با اتلاف وقت خواندن مذاکرات اخیر مدعی شد اکنون همه چیز به تهران بستگی دارد که آیا می‌خواهد از خط پایان عبور کند یا نه. به گزارش «جوان» با شروع دور جدید مذاکرات غیرمستقیم بین ایران و امریکا در قطر، امریکا باز هم سیاست یک‌بام‌ودو‌هوای خود را در پیش گرفته است و با چرخش ۱۸۰ درجه‌ای همه دستاورد‌ها در میز مذاکرات را بی‌نتیجه خوانده و فرصت رو به اتمام را به فرصت‌های طولانی‌تر تبدیل کرده است. رابرت مالی، نماینده ویژه امریکا در امور ایران روز سه‌شنبه در مصاحبه با «رادیو عمومی ملی» (ان‌پی‌آر) ادعا کرد که هنوز برای بازگشت به توافق هسته‌ای ایران زمان وجود دارد. وی در آغاز این مصاحبه به جدیدترین دور مذاکرات رفع تحریمی در «دوحه» قطر اشاره کرد و گفت: «اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ‌کننده مذاکرات خواهان یک تلاش دیگر برای ازسرگیری مذاکرات بود و از هر دو هیئت (ایران و امریکا) برای برگزاری نشست در دوحه دعوت کرد به این امید که طرف ایرانی تمایل داشته باشد چیزی را به ما عرضه کند و اراده خود را نشان دهد، اما متأسفانه در این دور نتوانست پاسخی به ما بدهد و به نوعی این دور از مذاکرات اتلاف وقت بود.» مالی بار دیگر توپ را در زمین ایران انداخت و گفت: «ایران زمانی که گفت ما با مواضع خود آمده‌ایم، شفاف‌سازی نکرد. ما به نقطه‌ای رسیده‌ایم که برای بازگشت به برجام سازگاری داشت و طرفی که هم‌اکنون باید پاسخ دهد، ایران است و اگر آمادگی ارائه پاسخ را ندارند، مشخص نیست که به چه دلیل به مذاکرات دوحه آمدند.» این اظهارات در حالی است که ایران بر همان مواضع قبلی خود ایستاده و خواهان لغو تحریم‌هاست، ولی واشنگتن حاضر به عقب‌نشینی نیست و همواره ایران را به سنگ‌اندازی متهم می‌کند. ایران همیشه گفته که هیچ بندی به برجام اضافه یا از آن کم نخواهد شد و اصرار امریکایی‌ها به زیاده‌خواهی تهران در مذاکرات معلوم نیست از کجا نشئت می‌گیرد. با وجود اینکه هیئت ایرانی روند مذاکرات دوحه را مثبت ارزیابی کرده است، اما مقامات واشنگتن ادعا می‌کنند راه رسیدن به توافق به مراتب سخت‌تر از قبل شده است و ایران را به کارشکنی متهم می‌کنند.
مالی در ادامه سخنان خود در پاسخ به سؤالی در خصوص موافقت امریکا با پیشنهادی که روی میز قرار گرفته بود و طبق آن یک جدول زمانی برای انجام شروط واشنگتن و تهران در خصوص رفع تحریم‌ها و بازگشت ایران به پایبندی به مفاد برجام در نظر گرفته شده بود هم گفت: «بله درست است، ۱۰۰ درصد نهایی نشده است، اما امریکا ایده‌های زیادی درباره توافق نهایی دارد. زمانی که این پیشنهاد روی میز قرار داده شد، ما اعلام کردیم آماده‌ایم این توافق را بر آن اساس امضا کنیم. منتظریم ببینیم ایران آماده عبور از خط پایانی است یا خیر.»
این مقام امریکایی بار دیگر ایران را به درخواست‌های فرابرجامی متهم کرد و مدعی شد: «ایران در نشست دوحه تقاضا‌های جدیدی مطرح کرد که هیچ ارتباطی به توافق هسته‌ای نداشت و بخشی از آن قبلاً به ما و اتحادیه اروپا مطرح شده بود و اعلام کرده بودیم که این موضوعات بخشی از مذاکرات هسته‌ای نیست.» این مقام امریکایی در ادامه با اشاره به این موارد تصریح کرد: «در حال حاضر مذاکرات بین ما و ایران نیست بلکه بین ایران با خودش است تا به این نتیجه برسد که آیا برای بازگشت به پایبندی و توافق هسته‌ای آمادگی دارد یا خیر. ما آمادگی داریم و آمادگی خود را اعلام کرده‌ایم.»
ایران توان ساخت بمب اتم را دارد!


رابرت مالی در ادامه اظهارات خود ادعا‌های دیگر مقام‌های غربی درباره برنامه هسته‌ای ایران را تکرار کرد و گفت: «ایران در مقایسه با قبل مواد شکافت‌پذیر کافی برای ساخت یک بمب و دانش آن را نیز در اختیار دارد. آن‌ها برنامه تسلیحات اتمی را از سرنگرفته‌اند، اما مواد کافی را برای ساخت بمب در اختیار دارند. بازگشت به برجام نه تنها در راستای منافع عدم‌اشاعه است بلکه به نفع ایران هم است، زیرا تحریم‌ها برداشته خواهد شد، اما ایران باید در این زمینه تصمیم‌گیری کند.»
نماینده ویژه امریکا در امور ایران سپس تأکید کرد: «ایران اورانیوم غنی‌شده کافی برای ساخت بمب را در اختیار دارد و می‌تواند ظرف چند هفته این کار را انجام دهد، اما دولت بایدن آمادگی دارد در صورت آمادگی ایران، به توافق بازگردد. هنوز زمان برای بازگشت به برجام وجود دارد و امیدواریم ایران چنین مسیری را برگزیند.»
رابرت مالی در حالی از زمان کافی برای احیای برجام می‌گوید که خود و دیگر مقامات کاخ سفید در ماه‌های اخیر بار‌ها ادعا کرده‌اند زمان برای توافق هسته‌ای رو به اتمام است و ایران باید زودتر تصمیم خود را بگیرد که آماده بازگشت به برجام است یا نه. به نظر می‌رسد امریکایی‌ها با این حربه تلاش می‌کنند با فرسایشی کردن مذاکرات و رفت و برگشت مکرر مقامات ایرانی به میز مذاکرات، بتوانند خواسته‌های فرابرجامی خود را محقق کنند، زیرا به اذعان آن‌ها ادامه تحریم‌ها تهران را مجاب خواهد کرد از برخی خواسته‌های خود عقب‌نشینی کند. این در حالی است که مقامات ایرانی بار‌ها به صراحت اعلام کرده‌اند در تأمین منافع ملی، از خط قرمز‌ها عبور نخواهند کرد، حتی اگر به شکست مذاکرات منجر شود. ادعای امریکایی‌ها برای نزدیک شدن ایران به ساخت بمب اتم، در حالی است که ایران بار‌ها اعلام کرده برنامه هسته‌ای این کشور صلح‌آمیز است و قصدی برای ساخت سلاح هسته‌ای ندارد، اما غربی‌ها با این لفاظی‌ها تلاش می‌کنند ایران را تحت فشار قرار دهند و در میز مذاکرات امتیازات بیشتری را بگیرند. امریکا می‌خواهد با انداختن توپ در زمین ایران، هر گونه شکست مذاکرات را به گردن این کشور بیندازد و فشار‌های جهانی را علیه تهران افزایش دهد. در حالی که روسیه و چین گفته‌اند امریکا باید از برخی مواضع خود برای متنفع شدن ایران از دستاورد‌های برجامی عقب‌نشینی کند تا راه رسیدن به توافق هموار شود، اما با وجود ادعا‌های ظاهری اراده‌ای در کاخ سفید برای احیای برجام وجود ندارد.
پرسه ضد‌ایرانی لاپید در پاریس
با شروع دور جدید مذاکرات هسته‌ای ایران در قطر که امید‌ها نسبت به احتمال توافق در آینده را زنده کرد، صهیونیست‌ها بار دیگر دست به کار شده‌اند اجازه ندهند این مذاکرات به سرانجام برسد. یائیر لاپید، نخست‌وزیر جدید رژیم‌صهیونیستی در اولین سفر خود به عنوان نخست‌وزیر روز سه‌شنبه عازم پاریس شد تا با امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه دیدار کند. لاپید پیش از سفر به فرانسه خواستار اتخاذ موضعی متحد علیه ایران شد. بنا بر گزارش روزنامه «جروزالم‌پست» لاپید گفت: «مهم است که جامعه بین‌المللی نظر اسرائیل درباره توافق هسته‌ای ایران را بشنود.» این مقام صهیونیست در ارتباط با مخالفت تل‌آویو با توافق هسته‌ای ایران گفت: «ما یک موضع متحد را به جامعه بین‌المللی عرضه خواهیم کرد. بخش زیادی از این سفر به توافق هسته‌ای ایران اختصاص دارد.» برخی منابع اسرائیلی گفته‌اند لاپید در این سفر موضع رژیم‌صهیونیستی را در این باره اعلام خواهد کرد که توافق هسته‌ای در مقطع کنونی امری اشتباه خواهد بود، زیرا بند‌های غروب برجام رو به اتمام است. هر چند تل‌آویو مخالف توافق هسته‌ای نیست، اما این توافق باید برای زمان طولانی‌تر و کارساز باشد، لاپید همچنین خواهان تشدید فشار‌های سیاسی و اقتصادی بر ایران خواهد شد. گزارش‌ها حاکی از آن است که سفر لاپید به پاریس اولین سفر وی به عنوان نخست‌وزیر جدید رژیم‌صهیونیستی محسوب می‌شود و قرار است علاوه بر ماکرون با الیزابت بورن، نخست‌وزیر فرانسه نیز دیدار و گفتگو کند.
صهیونیست‌ها که همواره توافق برجام را تهدیدی برای منافع خود اعلام کرده‌اند تلاش می‌کنند در زمانی که دور جدید مذاکرات در قطر شروع شده است، از لابی خود استفاده کنند و مانع رسیدن به توافق با ایران شوند. صهیونیست‌ها مدعی هستند با احیای برجام میلیارد‌ها دلار روانه ایران خواهد شد و این مسئله دست ایران را برای ساخت سلاح هسته‌ای باز می‌گذارد. همچنین آن‌ها ادعا می‌کنند با تزریق این پول‌ها، ایران بخشی از آن را به حزب‌الله ارسال خواهد کرد تا توان بازدارندگی خود را در برابر تل‌آویو تقویت کند. مقامات اسرائیلی در ماه‌های اخیر تحرکات دیپلماتیک خود را با سفر‌های مکرر به امریکا و کشور‌های اروپایی تشدید کرده‌اند تا متحدان غربی‌شان را مجاب کنند به فشار حداکثری علیه ایران ادامه دهند. همه کشور‌های غربی با اهمیت دادن به نگرانی‌های اسرائیل از ناحیه ایران، تلاش می‌کنند در صورت توافق احتمالی، تضمین‌هایی را از ایران بگیرند که منافع تل‌آویو در منطقه را تهدید نخواهد کرد.