سونامی استعفا در کابینه بوریس جانسون /17 وزیر و مقام سیاسی انگلیس استعفا کردند


سرویس خارجی-
«بوریس جانسون»، نخست‌وزیر محافظه‌کار و پر حاشیه انگلیس بعد از رسوایی «مهمانی»- دولت جانسون متهم شد به این‌که در اوج قرنطینه کرونا مهمانی ترتیب داده است و انتشار عکس‌های این مهمانی خشم عمومی را در پی داشت- که توش و توان دولت را برای مدت‌ها به هدر داد حالا چند هفته‌ای است که به یک رسوایی بزرگ‌تر گرفتار شده است: رسوایی «پینچر».
ماجرا از این قرار است که دولت پرحاشیه آقای «جانسون» به دلیل رفتارش در ماجرای استعفای «کریس پینچر»، معاون رئیس‌حزب محافظه‌کار و مسئول نظارت بر عملکرد نمایندگان محافظه‌کار در پارلمان آماج انتقادات قرار گرفت. پینچر بعد از افشاگری‌ها درباره تجاوز جنسی به دو میهمان زن مجبور شد تا از سمتش کنار رود. او در نامه‌ای به جانسون گفته بود که در شب میهمانی بیش از حد مشروب خورده بوده و «خودش و دیگران را» شرمسار کرده است! پینچر که سال ۲۰۱۹ هم به سوءرفتار جنسی متهم شده بود، جانسون مدعی شد که از اتهامات وی با خبر نبوده است! اما حالا روزنامه گاردین گزارش داده که ادعای جانسون در این مورد «دروغ محض» بوده و او ضمن اطلاع از این اتهام‌ها، مقام پینچر را ارتقا هم داده بود!


با انتشار این گزارش بود که موج استعفاها آغاز شد. «ساجد جاوید» و «ریشی سوناک»، به ترتیب وزیران بهداشت و دارایی (خزانه‌داری) انگلیس از سمت خود استعفا دادند. سوناک در نامه‌ای به بوریس جانسون نوشت: «ترک پست وزارتی در هر زمانی امری جدی است. برای من کناره‌گیری از سمت وزارت دارایی در حالی که جهان از پیامدهای اقتصادی همه‌گیری، جنگ در اوکراین و سایر چالش‌های جدی رنج می‌برد، تصمیمی است که به سادگی نگرفتم. با این حال، عموم مردم به درستی انتظار دارند که دولت به درستی، شایسته و جدی اداره شود...می‌دانم که این ممکن است آخرین شغل وزارتی من باشد، اما معتقدم که پایبندی به استانداردها ارزش مبارزه دارند و به همین دلیل استعفا می‌دهم.» ساجد جاوید هم در نامه‌اش به نخست‌وزیر این طور نوشته که «دیگر نمی‌توانم با وجدان راحت به خدمت در دولت ادامه دهم.» وی به زیر پا گذاشتن ارزش‌های حزبی توسط نخست‌وزیر اشاره کرد و افزود: «برای من روشن است که این وضعیت تحت رهبری شما تغییر نخواهد کرد و شما نیز اعتماد من را از دست داده‌اید.»
لحظاتی پس از استعفای این دو وزیر «بیم افولامی»، نایب‌رئیس‌حزب محافظه‌کار نیز از سمتش استعفا کرد. وی در این باره گفت که جانسون دیگر از مقبولیت مردمی برخوردار نیست. افولامی در ادامه افزود: «جانسون باید از نخست‌وزیری استعفا دهد و من تحت رهبری او نمی‌توانم کار کنم.» همچنین ۴ دستیار پارلمانی وزیر، 2 نماینده تجاری، معاون رئیس‌حزب محافظه‌کار در امور جوانان و معاون دادستان کل نیز استعفا کردند.
در پی آن وزیر امور کودکان و خانواده انگلیس نیز روز چهارشنبه از سمتش کناره‌گیری کرد و به دولت جانسون تاخت. «ویل کوئینس» پس از آن از دولت جانسون کناره‌گیری کرد که او را برای دفاع از جانسون بر سر رسوایی کریس پینچر راهی مصاحبه‌ای در تلویزیون کردند تا بگوید جانسون از این رسوایی خبر نداشته است. کوئینس گفت، از آنجایی که مشخص شده اطلاعاتی که به او داده شد، نادرست بوده او چاره‌ای جز استعفا ندارد. در استعفانامه ویل کوئینس که خودش در توئیتر منتشر کرد، آمده: «با نهایت تاسف، امروز استعفای خودم را تقدیم نخست‌وزیر کردم. روز دوشنبه من صحبت‌هایی را در رسانه‌ها مطرح کردم که الان مشخص شده نادرست بوده‌اند.»
اندکی بعد همچنین «رابین واکر»، وزیر امور مدارس انگلیس، در نامه استعفای خود نوشت: «متأسفانه وقایع روزهای اخیر برایم روشن ساخت که حزب بزرگ ما که تمام عمرم برایش تبلیغ کرده‌ام از مأموریت اصلی خود منحرف شده است.» همچنین بعد از ظهر روز چهارشنبه به وقت تهران نیز «جان گلن» وزیر خدمات مالی و «فلیسیتی بوچان» دستیار پارلمانی وزیر تجارت کناره‌گیری از مقام خود را اعلام کردند. همچنین «لی رولی» وزیر صنعت و «کیمی بادینوک» وزیر دادگستری انگلیس و «میمس دیویس»، وزیر کار و امور بازنشستگی هم استعفا کردند. برخی از خبرگزاری‌ها تعداد استعفاها را تا 27 تن گزارش کرده‌اند.