امضای تفاهمنامه پتروپالایشگاه جدید در هفته آتی

جواد اوجی، وزیر نفت از سرمایه‌گذاری 20 میلیارد دلاری در بخش‌های مختلف صنعت نفت در مدت فعالیت دولت سیزدهم خبرداد و گفت: طی یک ماه و نیم گذشته جلسات فشرده‌ای در شورا و تیم اقتصادی دولت به ریاست معاون اول رئیس جمهور داشتیم که در آنها نزدیک به ۲۰ طرح اولویت‌دار در حوزه تولید نفت، اقتصاد مقاومتی و جلوگیری از خام فروشی طراحی شده است. وزیر نفت با بیان اینکه بسته‌ای که دولت به اتفاق وزارت نفت تعریف کرده ۲۵ میلیارد دلار است که سه‌شنبه ۷ میلیارد دلار آن در قالب تفاهمنامه و با حضور رئیس جمهور امضا شد، ادامه داد: هفته آینده نیز دومین تفاهمنامه با عنوان پتروپالایشگاه شهید قاسم سلیمانی در استان هرمزگان با ظرفیت ۳۰۰ هزار بشکه امضا خواهد شد که حدود ۱۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری دارد و توان ما را در بحث ظرفیت پالایشگاهی افزایش خواهد داد.
 هدایت نقدینگی به صنایع مولد
وی ادامه داد: البته تدابیری اندیشیده شده که مردم نیز در این طرح‌ها مشارکت کنند، به همین دلیل جدا از بانک‌ها و هلدینگ‌های بزرگ اقتصادی، این طرح‌ها در بورس نیز تعریف خواهد شد تا شاهد مشارکت و جذب سرمایه مردم در این طرح‌ها باشیم.
وزیر نفت با اشاره به اینکه این اقدامات نقدینگی کشور را به سمت طرح‌های مولد اقتصادی هدایت خواهد کرد، اظهار کرد: درعین حال این سرمایه‌گذاری‌ها از خام فروشی جلوگیری کرده و ارزش افزوده بالایی را برای کشور خواهند داشت، ضمن اینکه تحریم‌های ظالمانه را نیز خنثی خواهد کرد.


غفلت بزرگ دولت قبل
وزیر نفت درباره طرح توسعه میدان مشترک نفتی آزادگان نیز با بیان اینکه این میدان اکنون ۱۹۰ هزار بشکه در روز تولید دارد، اظهار کرد: در سال دوم تولید این میدان به ۲۲۰ هزار و سال بعد به ۳۲۰ هزار بشکه خواهد رسید و از سال دوم هزینه‌هایی که در این طرح انجام شده شروع به برگشت خواهد کرد. وی با بیان اینکه  با این سرمایه‌گذاری طی چند سال آینده ظرفیت تولید نفت ایران از این میدان به ۵۷۰ هزار بشکه نفت خواهد رسید، اظهارکرد: در این گونه طرح‌ها بخشی از کارخانجات، صنایع و توان پیمانکاران و سازندگان در کشور به کار گرفته می‌شود و تحولی ایجاد خواهد شد. وزیر نفت با ابراز تأسف از اینکه در چند سال گذشته سرمایه‌گذاری چندانی در حوزه نفت و گاز صورت نگرفت، گفت که این طرح‌ها هم نقدینگی را به سمت تولید برده، هم مردم  ثمره آن را خواهند دید، هم امنیت انرژی در کشور تأمین خواهد شد و در نهایت اینکه از خام فروشی نیز جلوگیری می‌‌کند.