اتحاد علیه اشغالگری

  2 روز پیش به دعوت رئیس جمهور الجزایر، سران دو جریان فتح و حماس 
در دیداری تاریخی در پایتخت این کشور حضور پیدا کردند.  در این دیدار تاریخی
 هیأت حماس به ریاست اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی آن، محمود عباس، 
رئیس جمهور تشکیلات خودگردان فلسطین و عبدالمجید تبون رئیس جمهور الجزایر 


در حاشیه جشن های الجزایر گرد هم آمدند. سالگرد استقلال الجزایر، امید برای دستیابی 
به آشتی داخلی فلسطین را  بار دیگر پررنگ‌تر کرده است

​​​​​​​نادر الصفدی
خبرنگار

یکی از موضوعات اختلافی در فلسطین شکاف سیاسی بین دو گروه جنبش اسلامی حماس و جنبش فتح است. این دو جریان از زمان برگزاری انتخابات مجلس فلسطین در سال 2006 که با پیروزی حماس همراه بود، وارد شکاف سیاسی شدند؛ هرچند ریشه این شکاف در اتخاذ روند مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی از سوی جنبش حماس و عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی توسط تشکیلات خودگردان و جنبش فتح است. انتخابات مجلس فلسطین در ۲۵ ژانویه ۲۰۰۶ برای تعیین نمایندگان دومین دوره مجلس قانونگذاری فلسطین برگزار شد. دوره پیشین انتخابات در ۱۹۹۶ برگزار شده بود و دوره‌های بعدی انتخابات به‌دلیل ناآرامی‌های ناشی از آغاز دور جدید درگیری‌های اسرائیل و فلسطین به تعویق افتاده بود. فلسطینی‌های ساکن نوار غزه، کرانه باختری رود اردن و قدس شرقی واجد شرایط شرکت در این انتخابات بودند. بر پایه قانونی که در ژوئن ۲۰۰۵ به تصویب رسیده بود، تعداد اعضای این مجلس از ۸۸ به ۱۳۲ افزایش یافت و مقرر شده بود که نیمی از این کرسی‌ها بر پایه درصد تجمعی آرای فهرست انتخاباتی هر حزب مشخص شود و نیم دیگر به صورت فرد برنده در هر حوزه انتخابیه. حماس که برای نخستین بار در این انتخابات شرکت کرده بود با کسب ۴۴٫۴۵ درصد رأی به فهرست انتخاباتی خود و ۴۱٫۷۳ درصد به کاندیداهای حوزه‌های انتخابیه با کسب ۷۴ کرسی حزب حاکم مجلس شد. جنبش فتح با ۴۱٫۴۳ درصد رأی به فهرست انتخاباتی و ۳۶٫۹۶ درصد در حوزه‌های انتخابیه اکثریت پیشین را از دست داد. 
شکاف سیاسی
بعد از آن انتخابات، شکاف سیاسی بین دو جریان فلسطینی بیش از گذشته شد. اما اکنون بار دیگر با گذشت زمان و با بازگشت کشور الجزایر به عنوان  یکی از قدرت‌های اصیل جهان عرب و جهان اسلام، به نظر می‌‌رسد که با وساطت این کشور، اختلافات مابین حماس و فتح روی میز مذاکره و گفت‌وگو گذاشته خواهد شد و بعد از چند سال شکاف سیاسی  به سمت روابط دوستانه و در آینده اتخاذ موضعی مشترک در مورد رژیم صهیونیستی خواهند رفت.
در 5 جولای سال جاری میلادی به دعوت رئیس جمهور الجزایر دو جریان فتح و حماس در دیدار تاریخی در پایتخت این کشور حضور پیدا کردند. پس از تبادل خنده و احوالپرسی در این دیدار تاریخی هیأت حماس به ریاست اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی آن، محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان و عبدالمجید تبون رئیس جمهور الجزایر در حاشیه جشن‌های استقلال الجزایر گرد هم آمدند. سالگرد استقلال الجزایر، امید برای دستیابی به آشتی داخلی فلسطین را  بار دیگر نزدیک‌تر کرده است. 
وساطت الجزایر
رئیس جمهور الجزایر که شخصاً بر برگزاری این نشست اصرار داشت، پیام‌های مهم زیادی در مورد امکان غلبه بر پرونده دیرینه تقسیم داخلی فلسطین و امکان انتقال این پرونده پس از ناکامی بسیاری از پایتخت‌های عربی و اروپایی به الجزایر داشت و پس از ساعتی از انتشار تصاویر و جزییات این دیدار تاریخی، رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی با تمجید از نقش الجزایر و احتمال موفقیت آن در دستیابی به یک پیشرفت مهم در ایجاد شکاف در دیوار این پرونده، فضای رسانه‌ای مناسبی ایجاد کردند. این دیدار دستاورد مهمی در ایجاد ناکامی برای رژیم صهیونیستی خواهد داشت بخصوص اگر این دو جنبش باهم متحد شوند. در رسانه‌ها سؤالاتی در مورد اهمیت و امکان‌پذیری این نشست و احتمال اینکه رئیس جمهور الجزایر شخصاً بتواند دیدگاه‌های جناح‌های فلسطینی (فتح-حماس) را نزدیک‌تر کند و دیوار ضخیم بی‌اعتمادی را در میان پرونده‌های ممانعت‌کننده بشکند، مطرح کردند در حالی که این وضعیت از سال 2006 تا این لحظه ادامه داشته است.
بر اساس اطلاعات و منابع خبری گزارش شده،  الجزایر با برگزاری نشست‌هایی میان رهبران جنبش‌های فتح و حماس در خاک خود موافقت کرده و جلسات و گفت‌وگو‌های دوجانبه و جداگانه را در تلاش برای رسیدن دو جنبش به یک بیانیه سیاسی مشترک ادامه می‌‌دهد.
اگر رهبران فتح و حماس با برگزاری آن (نشست‌ها) موافقت کنند، رئیس جمهور الجزایر شخصاً بر آن  نظارت خواهد کرد. نقش الجزایر صرفاً یک ابتکار حسن نیت است و چیزی جز کمک به فلسطینی‌ها برای غلبه بر بحران‌هایشان نخواهد بود. به عنوان یک میانجی جدید حامی این پرونده به همراه مصر می‌‌توانند بر شکاف سیاسی در فلسطین غلبه کنند.
بازتاب رسانه‌ای
در گزارش روزنامه رأی الیوم آمده است؛ رئیس جمهور الجزایر سعی کرد از جشن‌های استقلال کشورش برای برگزاری نشست مشترک هنیه و عباس استفاده کند و انتظار داشت در ساعات آینده شاهد تحرکات مهمی در پرونده آشتی داخلی فلسطین باشیم. دیروز، رئیس جمهور الجزایر جلسه ای برگزار کرد که در آن  رئیس تشکیلات خودگردان محمود عباس و هیأتی از جنبش مقاومت اسلامی (حماس) به رهبری رئیس دفتر سیاسی آن، اسماعیل هنیه، گرد هم آمدند.
در این نشست علاوه بر عباس و هنیه، زیاد عمر معاون نخست وزیر فلسطین، ماجد فرج رئیس اطلاعات فلسطین، محمد الحبش رئیس دادگستری فلسطین و سامی ابوزهری یکی از رهبران حماس شرکت کردند.
تلویزیون الجزایر صحنه‌هایی را پخش کرد که در آن محمود عباس و اسماعیل هنیه و بقیه رهبران در یک جلسه حضور داشتند و رئیس جمهور الجزایر در وسط آنها حضور داشتند.
جنبش حماس دیدار اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین را «برادرانه» توصیف کرد. این جنبش اعلام کرد که دیدار هنیه و عباس در حاشیه جشن سالگرد استقلال الجزایر برگزار شد. از تابستان 2007، زمانی که دولت وحدت ملی فرو پاشید و حماس کنترل نوار غزه را به دست گرفت، با توجه به اختلافاتی که هنوز با جنبش آزادیبخش ملی فلسطین (فتح) به رهبری محمود عباس وجود دارد، یک دودستگی در فلسطین غالب شده است.
ماه‌ها پیش، الجزایر تلاش‌های میانجی‌گری را برای آشتی میان جناح‌های مختلف فلسطینی، به منظور آماده‌سازی برای کنفرانسی پیش از اجلاس سران کشورهای عربی که در نوامبر آینده در الجزایر برنامه‌ریزی شده است، آغاز کرد.
عباس در دسامبر 2021 از الجزایر بازدید کرد و دو طرف در آن زمان توافق کردند تا الجزایر میزبان کنفرانسی برای آشتی فلسطینی‌ها باشد که قبل از نشست سران عرب برگزار می‌‌شود. پس از سفر عباس، هیأت‌هایی از جناح‌های فلسطینی برای گفت‌وگو در مورد پرونده آشتی دیدار کردند و مقامات الجزایری تأیید کردند که هدف‌شان شنیدن پیشنهادها و دیدگاه‌های هر یک از طرفین در مورد پرونده است. به نظر می‌‌رسد که در صورت ادامه نشست‌ها و با توجه به وساطت کشور الجزایر دیدگاه‌های  گروه‌های فلسطین بخصوص حماس و فتح بیش از گذشته نزدیک‌تر خواهد شد.

​​​​​​​