سلامت کنکور ۱۴۰۱ تأیید شد

با توجه به اقدامات سازمان سنجش آموزش کشور و همکاری تمامی دستگاه‌های دست‌اندرکار در امر 
برگزاری این آزمون، سلامت کنکور سراسری سال ۱۴۰۱ در تمامی رشته‌ها و گروه‌ها مورد تأیید قطعی است

​​​​​​​اکرم رضایی ثانی


خبرنگار

 پس از حواشی ایجاد شده درباره کنکور ۱۴۰۱ به دستور رئیس جمهور، گروهی به ریاست معاون اول رئیس جمهور مأمور تحقیق و بررسی دقیق ابعاد این موضوع شدند. اخبار متعدد درباره انتشار سؤالات کنکور سراسری موجب شد تا مطالبه بررسی این موضوع گسترده شود اما منادی سفیدان رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اعلام کرده بود؛ در صورت احراز تقلب، ابطال کنکور شدنی نیست اما اگر به این برسیم که خلافی صورت گرفته، به هر کاری دست می‌زنیم که جلوی تقلب‌ها و سوءاستفاده‌ها و بی‌عدالتی‌ها را ان‌شاءالله بگیریم.
همچنین طبق روال هر سال رئیس و معاون فنی سازمان سنجش به کمیسیون آموزش دعوت شدند که به مجلس بیایند و در مورد برگزاری آزمون امسال گزارش بدهند.
با ورود رئیس جمهور به مسأله حواشی کنکور ۱۴۰۱، گروهی به ریاست معاون اول رئیس جمهور مأمور تحقیق و بررسی دقیق ابعاد این موضوع شدند. بر همین اساس صبح روز گذشته از سوی این هیأت منتخب اعلام شد: پس از بررسی دقیق تمامی گزارش ها و مستندات ارائه شده از سوی دستگاه‌های مذکور، صحت برگزاری این آزمون در بخش‌های مختلف شامل طراحی سؤالات، چاپ، قرنطینه، توزیع و دیگر مراحل فرایند اجرایی، هیچ‌گونه شائبه و کمبودی نداشته و با توجه به اقدامات سازمان سنجش آموزش کشور و همکاری تمامی دستگاه‌های دست‌اندرکار در امر برگزاری این آزمون، سلامت کنکور سراسری سال ۱۴۰۱ در تمامی رشته‌ها و گروه‌ها مورد تأیید قطعی است.
از طرفی پیش‌تر این مسأله عنوان شد که با اجرای مصوبه کنکور ۱۴۰۲ و برگزاری دو مرتبه کنکور در سال، احتمال تقلب افزایش خواهد یافت اما این مصوبه هنوز در پیچ و خم اختلاف‌نظرهای مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی است. روز سه‌شنبه ۱4 تیرماه کمیسیون اصل 90 به نقل از رئیس جمهور اعلام کرد که مصوبه ۱۴۰۲ امسال ابلاغ نخواهد شد اما روز چهارشنبه ۱5 تیر ماه سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید و اصرار از اجرای مصوبه ۱۴۰۲ خبر داد. 
خضریان سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی گفت: کمیسیون اصل ۹۰ روز پنجشنبه با آقای رئیس جمهور جلسه داشت و این موضوع را با آقای رئیس جمهور مطرح کردیم که لازم است نسبت به آن تأملی صورت گیرد. ایشان با توجه به اینکه دغدغه جوانان را شنیدند مورد استقبالشان قرار گرفت و در همان جلسه تصمیم گرفته شد که این ابلاغ پس از ۱۵ تیر صورت گیرد تا در کنکور ۱۴۰۲ مؤثر نباشد، چون کمتر از یک سال فاصله می‌شود.
پیگیری‌های روزنامه ایران از سوی سازمان سنجش آموزش کشور، شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس شورای اسلامی برای تعیین تکلیف اجرای مصوبه ۱۴۰۲ در آخر این نتیجه را داشت که طبق گفته پورعباس رئیس سازمان سنجش آموزش کشور همه چیز امروز ۱۶ تیرماه روشن خواهد شد، همچنین برزویی معاون خط مشی‌گذاری ستاد علم و فناوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی پاسخی مشابه سازمان سنجش به خبرنگار «ایران»ارائه کرد. کارشناسان معتقدند این نوع اطلاع‌رسانی آسیبی بیشتر از اصل کنکور و حواشی آن دارد. اخبار باید یک بار و به شکل شفاف به جامعه داوطلبان کنکور ارائه شود نه اینکه هر بار با اخباری ضد و نقیض و اختلافات میان مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی مواجه شویم.
در ادامه این پیگیری‌ شیوا قاسمی‌پور عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی در واکنش به تأکید و اصرار دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر اجرای مصوبه کنکور ۱۴۰۲ و از طرفی‌عدم ابلاغ رئیس جمهور تا لحظه تنظیم این خبر به خبرنگار «ایران» گفت: اگر به مجلس و کمیسیون آموزش باشد ما چنین مصوبه‌ای را قبول نداریم زیرا عملاً به ضرر مناطق محروم است. ما پای این تصمیم ایستاده‌ایم و درباره آن هم به رئیس جمهور نامه زده‌ایم. اگر نسبت به ابلاغ مصوبه تعویق رخ داده به دلیل پافشاری‌ها و مخالفت‌های کمیسیون آموزش بوده است.
این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در ادامه بیان کرد: ان‌شاءالله مصوبه ابلاغ نخواهد شد و ما هم کوتاه نخواهیم آمد زیرا این به ضرر مردم عادی، مردم کف جامعه و مناطق محروم است. درست است که مصوب شده اما در اصل قانون‌گذاری به عهده مجلس و سیاستگذاری به عهده شورای عالی انقلاب فرهنگی است. عرف این است که اگر مجلس به موضوعی ورود کرد شورای عالی انقلاب فرهنگی نباید به آن ورود کند  یا اگر شورای عالی انقلاب فرهنگی ورود کرد مجلس نباید به آن ورود کند. این مصوبه آمده ولی مجلس پای حق قانونی خودش می‌ایستد.