صادق لاریجانی در مسیر متفاوت از گذشته!

آرمــان ملي – مطهره شفيعـي: ظاهرا برادران لاريجاني نگراني هر شب جريان دلواپس اصولگرايان شده‌اند، همان برادراني که سال‌ها اصولگرايان به ثبت نام آنها در ليست‌هاي انتخاباتي‌شان افتخار مي‌کردند! محمدجواد، فاضل، علي، صادق و باقر برادران لاريجاني هستند که نام صادق و علي به سبب مسئوليت‌هايي که داشته و دارند، بيش از ديگر برادران مطرح مي‌شود.
اصلاحات و صادق لاريجاني؟
برخي رسانه‌ها در روزهاي اخير به انتشار مطالبي با محوريت صادق لاريجاني پرداختند. از جمله سايت مشرق که با استناد به بخشي از مصاحبه سيدمحمد صدر، عضو مجمع تشخيص مصلحت مبني بر اينکه «با توجه به مسئوليت‌هايي که در قانون اساسي به مجمع تشخيص واگذار شده، مي‌تواند نهادي اثرگذار در ساختار نظام باشد ولي متأسفانه فعال عمل نمي‌کند. شخصا در جلسات مجمع به صراحت مطرح کرده‌ام همه مسائلي که در مملکت مي‌بينيم و اتفاق افتاده يا درباره مشکلات مردم بايد در اين جلسات بحث و بررسي شود و به نتيجه مهمي براي حل آنها برسيم ولي متأسفانه آن حساسيتي که شايسته و زيبنده مجمع تشخيص است ديده نمي‌شود... معتقدم برخي از حاضران در مجمع بيشتر به درس و... اهميت مي‌دهند و اين مباحث برايشان اولويت دارد تا مسائل مربوط به مجمع تشخيص.» آورده است: «طبعا هيچ ساز و کاري چون مجمع تشخيص مصلحت نظام همان‌طور که در نام آن نيز هويداست وظايف مشخصي دارد که اگرچه شايد در سر فصل تعداد زيادي نباشند اما در محتوا بسيار عميق، راهبردي و تعيين‌کننده هستند. مساله مهمتر اما گويا برمي‌گردد به انتقادات اصلاح‌طلبان از ايستادگي آملي لاريجاني در مقابل تصويب FATF. ãÞÇæãÊí ˜å ÇíÑÇä ÑÇ ÇÒ ÇÝÊÇÏä Èå Çåí ãÔÇÈå Çå æíá ÈÑÌÇã ÑæÍÇäí äÌÇÊ ÏÇÏ æ ÇÌÇÒå ÇÓÊíáÇ íÇÝÊä ÏÔãä ÈÑ ãÞÏÑÇÊ ˜ÔæÑ æ ãÑÏã ÑÇ äÏÇÏ.» Âäå Çíä ÓÇíÊ ãäÊÔÑ ˜ÑÏ¡ äÔÇä ÇÒ í˜ äæÚ äÑÇäí ÏÇÑÏ. ÇÕæáÑÇíÇä å퍝Çå ÊÕæÑ äã흘ÑÏäÏ äÇã Úáí áÇÑíÌÇäí ÑæÒí ÏÑ áíÓÊ ÇäÊÎÇÈÇÊí ãÌáÓ Ïåã ÇÕáÇ͝ØáÈÇä ÞÑÇÑ íÑÏ ÇãÇ äíä ÔÏ æ ÍÇáÇ åã Èíã Âä ÑÇ ÏÇÑäÏ ˜å ãÈÇÏÇ ÕÇÏÞ áÇÑíÌÇäí åã Èå ÓãÊ ÇÕáÇÍ ØáÈÇä ÈÑæÏ.
آغاز تخريب صادق لاريجاني


از سوي ديگر نبايد فراموش کرد که اتاق فکر دلواپسان از سال 98 به‌صورت علني براي حذف صادق لاريجاني از مناصب مهم اقداماتي را انجام داد، مانند 16 مرداد 98 که برخي کانال‌ها و اکانت‌ها در شبکه‌هاي اجتماعي خبري منتشر کردند مبني بر اينکه آيت‌ا... آملي لاريجاني رئيس کنوني مجمع تشخيص مصلحت نظام و رئيس سابق قوه قضائيه قصد دارد در نجف اشرف مستقر شود. در همان ايام باشگاه خبرنگاران جوان با نشر خبر مربوط به ترک ايران از سوي آيت‌ا... لاريجاني و کوچ به سمت نجف به آن خبر جنبه رسمي‌تري بخشيد. پس از آن هم دو برنامه مجزا باز هم در اقدامي کم‌سابقه بحث‌هاي عجيبي براي نخستين‌بار درباره رياست پيشين قوه قضائيه مطرح شد و دو مجري صداوسيما اعلام کردند که زماني بابت طرح يک پرسش در صداوسيما درباره عملکرد سازمان ثبت اسناد از سوي رئيس قوه قضائيه، آيت‌ا... آملي لاريجاني، مورد بازخواست قرار مي‌گيرند و گفته مي‌شود که عوامل بيگانه در صداوسيما نفوذ کرده و دادستان هم عليه آنها اعلام جرم مي‌کند و متعاقب آن احضار مي‌شوند. در برنامه ديگري هم يک روحاني در انتقاد از ساخت‌وسازهاي مجلل مي‌گويد که اشرافيت در زمان پهلوي، اجتماعي و در زمان ما به نوعي ديگر جلوه کرده است: «قبل از گيردادن به ويلاهاي لواسان به حوزه لواسان بايد گير بدهيد.»
سکوت شکسته شد
صادق لاريجاني اما نه پاسخي به اين تخريب‌ها داد و نه به نجف رفت تا سال 1400 رسيد. سالي پرمخاطره براي برادران لاريجاني. 4 خرداد 1400 آيت‌ا... صادق آملي لاريجاني در نوشته توئيتي در اعتراض به تصميم شوراي نگهبان در انتخابات نوشت: «از اولين حضور اين‌جانب در شوراي‌نگهبان در سال 1380، قريب به بيست سال مي‌گذرد. در تمام اين مدت، از شوراي نگهبان دفاع کرده‌ام، حتي در سال‌هايي که در قوه قضائيه بودم؛ اما هيچ‌گاه تصميمات شورا را تا اين حد غير قابل دفاع نيافته‌ام؛ چه در تأييد صلاحيت‌ها و چه در عدم احراز صلاحيت‌ها.». پس از آن هم از عضويت در شوراي نگهبان استعفا داد که تاييد شد.
خداحافظي با مجلس دوازدهم؟
چند روز پيش مصطفي پورمحمدي وزير اسبق کشور و عضو شاخص جامعه روحانيت اظهاراتي داشت که همراستا با انتقادات سال 1400 صادق لاريجاني بود. پورمحمدي گفت: «رهبري پارسال در انتخابات رياست‌جمهوري گفتند ظلم و جفا شد و جبران شود. اصلا هيچ‌کس نگفت مراد رهبري چه کسي بود و ما هنوز نفهميده‌ايم مراد رهبري چه کسي بود. » شايد همين مواضع مشابه سبب ترس دلواپسان شده است. انتخابات مجلس دوازدهم در راه است و دلواپسان اصولگرا به‌خوبي مي‌دانند در صورت تاييد صلاحيت رقيب‌شان سهم زيادي از مجلس دوازدهم نخواهند داشت.