درگذشت نخست وزیر سابق ژاپن در پی سوءقصد


گروه سیاسی: شینزو آبه روز جمعه مورد سوء قصد قرار گرفت و با اصابت گلوله به پشت و گردنش به بیمارستان منتقل شد، به دلیل شدت جراحات و خونریزی درگذشت. شینزو آبه ۶۷ ساله و نخست وزیر سابق ژاپن در بیمارستان دانشگاه پزشکی نارا درگذشت. آبه در ساعت ۱۱:۳۰ به وقت محلی در این شهر و در جریان سخنرانی مربوط به کارزار انتخاباتی حزب خود هدف اصابت دو گلوله قرار گرفت. "تتسویا یاماگامی" ۴۱ ساله، ضارب آبه از فاصله ۱۰ متری به وی از ناحیه پشت دو گلوله شلیک کرد. پس از دومین شلیک، آبه به زمین افتاد و به گفته مقام‌های بهداشت و درمان و ماموران انتظامی، بیهوش شد.
در جریان این حمله، وی از ناحیه سمت راست گردن نیز زخمی شد. پلیس گفته بود که آبه بلافاصله پس از جراحت ناشی از شلیک گلوله‌ها هوشیار بود اما درجریان انتقال به بیمارستان هوشیاری‌اش را از دست داد و شرایط به دلیل ایست قلبی و ریوی به وخامت گذاشت. خشونت با سلاح گرم در ژاپن امری نادر است به طوری که در سال ۲۰۱۴ میلادی تنها ۶ مورد مرگ ناشی از اسلحه در این کشور گزارش شد. شینزو آبه دارای رکورد طولانی‌ترین مدت نخست وزیری در ژاپن بود که در سال ۲۰۲۰ به خاطر بیماری از سمت خود کناره گیری کرد. او بعدا اعلام کرد که به خاطر وخیم شدن یک‌ بیماری روده‌ای اقدام به کناره‌گیری کرده بود.
همچنین در پی ترور شینزو آبه نخست وزیر سابق ژاپن، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران این اقدام تروریستی را به شدت محکوم می کند. ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه در پی اقدام تروریستی سوء قصد به نخست وزیر سابق ژاپن اظهار داشت: به عنوان یک کشور قربانی تروریسم که رهبران بزرگی را توسط تروریست ها از دست داده، خبر ترور شینزو آبه نخست وزیر پیشین ژاپن را از نزدیک و با نگرانی دنبال می کنیم. سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: جمهوری اسلامی ایران این اقدام تروریستی را به شدت محکوم می کند.