بازداشت شبانه مصطفي تاج‌زاده

سيدمحمد خاتمي و فعالان سياسي اظهار تأسف کردند مصطفي تاجزاده ، فعال سياسي اصلاح‌طلب، جمعه‌شب، 17 تير، در منزل شخصي‌اش بازداشت شد. خبرگزاري مهر که نخستين رسانه رسمي منتشرکننده اين خبر بود، اتهامات تاج‌زاده را «اجتماع و تباني جهت اقدام عليه امنيت کشور» و «نشر اکاذيب جهت تشويش اذهان عمومي» اعلام کرد.
فخرالسادات محتشمي‌پور، همسر تاج‌زاده، ساعت دستگيري اين عضو سابق شوراي مرکزي سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي را 11 شب و تعداد مأموران اعزامي براي دستگيري او را 15 نفر اعلام کرد. محتشمي‌پور گفت که زمان بازداشت همسرش، او در منزل نبوده است. علي شکوري راد، سخنگوي جبهه اصلاحات در گفت‌وگو با خبرگزاري ايلنا از برگزاري جلسه فوق‌العاده مجمع عمومي جبهه اصلاحات براي بررسي اين بازداشت خبر داد. جبهه اصلاحات پس از اين جلسه که عصر شنبه برگزار شد، با صدور بيانيه‌اي خواستار آزادي معاون سياسي وزارت کشور در دولت اصلاحات شد.  در اين بيانيه «بازداشت ناگهاني» تاجزاده در روز تعطيل و با گسيل «تعداد زيادي» مأمور «عجيب و حيرت‌انگيز» توصيف شده است. جبهه اصلاحات ايران تاج‌زاده را «در زمره پرمخاطب‌ترين و اثرگذارترين اصلاح‌طلبان» دانست و افزود: «گمان مي‌رود همين جايگاه و صراحت و شجاعت او در بيان نظرات دلسوزانه و اعلام مواضع شفاف و بي‌پيرايه موجب اين برخورد با او شده است.»
در پايان اين بيانيه آمده است: «از رييس محترم قوه قضائيه مي‌خواهيم مطابق وعده‌ها و رويکردهاي اعلامي خود اين موضوع را بررسي کند، در صورت مداخله بي‌رويه ضابطان يا بي‌مبالاتي اشخاص و مقامات قضايي در اين مورد، پيگيري جزايي لازم را در دستور قرار دهد و روند آن را به اطلاع افکار عمومي برساند.»
جواد امام، مديرعامل بنياد باران، در کانال تلگرامي خود (صبح ما) نوشت که سيدمحمد خاتمي، رئيس دولت اصلاحات با همسر تاج‌زاده تلفني صحبت کرده و از اين اتفاق اظهار تأسف کرده است. به نوشته امام، خاتمي در اين گفت‌وگوي تلفني خطاب به محتشمي‌پور اظهار کرد: ««اي کاش به جاي اين بازداشت ها و ايجاد محدوديت ها، بازداشت‌شدگان قبلي و در رأس آنها محصوران عزيز آزاد مي‌شدند تا در سايه آن هم نظام تقويت شود و هم اميد و اعتماد به جامعه بازگردد.»


بازداشت دو فيلمساز در عصر جمعه
محمد رسول‌اف و مصطفي آل احمد، نيز عصر جمعه دستگير شدند. اين دو فيلمساز پس از ريزش ساختمان متروپل آبادان و التهابات پس از آن در شهرهاي خوزستان که منجر به برخوردهاي امنيتي با معترضان شده بود، مبادرت به تهيه بيانيه تحت عنوان جمعي از سينماگران و با عنوان «تفنگت را زمين بگذار» کرده بودند.
در پي اين دستگيري بيش از 350 نفر از هنرمندان، روزنامه‌نگاران و فعالان سياسي و مدني  با امضاي بيانيه‌ خواستار آزادي آنها شدند.