شاهین اقبال بر دوش کدام مربی ایرانی می نشیند

به دنبال نتيجه خوب تيم ملي واليبال با کادر ايراني، ورق در فدراسيون فوتبال نيز به سود مربيان ايراني چرخيد گروه ورزش :  کميته فني فدراسيون فوتبال سرانجام از «دراگان اسکوچيچ» عبور کرد تا پروژه استخدام يک مربي ايراني را براي هدايت تيم ملي فوتبال در جام جهاني 2022 قطر مورد توجه قرار دهد . اين کميته ديروز رسما اعلام کرد : اسکوچيچ صلاحيت لازم را براي نشستن روي نيمکت تيم ملي در جام‌جهاني‌ندارد.
 البته چند ساعت بعد از اعلام نتيجه نشست کميته فني، فدراسيون فوتبال نسبت به تصميم کميته فني مبني بر رد صلاحيت سرمربي کروات تيم ملي واکنش نشان داد.
نشست اعضاي کميته فني فدراسيون فوتبال در خصوص بررسي آخرين شرايط تيم ملي عصر ديروز درمرکز ملي فوتبال ايران برگزار شد. اعضاي کميته فني در پايان اين نشست گزارش فني و نتيجه مذاکرات خود را به هيات رئيسه فدراسيون فوتبال ارائه خواهند داد و اعضاي هيات رئيسه در خصوص شرايط تيم ملي در روزهاي آتي بر اساس گزارش کميته فني تصميم گيري خواهند کرد.
بر اين اساس تا زمان برگزاري نشست اعضاي هيات رئيسه فدراسيون فوتبال هيچ تصميمي در خصوص تيم ملي اتخاذ نشده و موضوعات مربوطه بر مبناي گزارش کميته فني در اين جلسه مورد بررسي قرار مي گيرد.
ورق برگشت


گرچه تا ديروز صحبت ازجايگزيني کارلوس کي روش به جاي اسکوچيچ بود ،اما در دقيقه نود و در حالي که گفته مي شد از کانال هاي مختلفي با کي روش براي حضور دوباره در راس تيم ملي فوتبال ايران صحبت شده، به يکباره ورق برگشت تا رويکرد به مربيان وطني مورد توجه قرار گيرد . همان طور که از پيش نيز گفته بوديم امروز شرايط فوتبال به گونه اي است که خارج از مجموعه فدراسيون برايش تصميم گيري مي شود و چنين نيز شد تا با توجه به موفقيت تيم ملي واليبال با بهروز عطايي و دستياران ايراني اش ، نسخه استفاده از سرمربي ايراني نيز براي تيم ملي فوتبال پيچيده شود.
بر همين اساس اولين گزينه اي که فدراسيون فوتبال به سراغش رفت علي دايي بود . کسي که سابقه هدايت تيم ملي را در پرونده دارد تا با توجه به عزت و احترامش در جهان فوتبال، سکان هدايت تيم ملي به وي پيشنهاد شود. اما آقاي اسطوره که پيش از اين نيز اعلام کرده بود پيشنهاد تصدي مقام وزارت ورزش را رده کرده و جوابش به سرمربيگري تيم ملي قطعا نه خواهد بود ، اين بار نيز جواب رد داد تا فدراسيون رويکرد به جواد نکونام و امير قلعه نويي را مورد توجه قرار دهد . از قرائن نيز چنين بر مي آيد که گزينه جواد نکونام محتمل تر است، چرا که در اولين دقايقي که نام سرمربي جوان فولاد خوزستان مطرح شد ، مديرعامل اين باشگاه جنوبي نيز مجبور به واکنش شد تا اعلام کند که بين منافع تيم ملي و باشگاه ، اولويت با تيم ملي است.      
حميد رضا گرشاسبي در اين باره گفت: بحث موافقت من نيست. همه ما بسيج شده‌ايم که به تيم ملي کمک کنيم و زماني که بحث ملي باشد بايد همه کمک کنند. اگر تصميمي بگيرند و جواد نکونام هم موافق باشد، قطعا تيم ملي در اولويت است. همه باشگاه‌ها جمع شده‌ايم که يک تيم ملي قوي داشته باشيم.
گرچه عده اي در فوتبال ايران معتقدند که نکونام هنوز تا پختگي کامل در عرصه مربيگري فاصله دارد ، اما به هر حال بزيکن سابق تيم ملي و اوساسوناي اسپانيا آنقدر تجربه دارد که بتواند در صورت توافق با فدراسيون عهده دار اين مسئوليت سنگين شود .بويژه که نکونام طي دو سال اخير نيز با فولاد خوزستان نتايج خوبي در ليگ برتر و جام حذفي گرفته و ضمن دستيابي به جام حذفي ، فولاد را نيز قهرمان سوپر ليگ فوتبال ايران کرده است.
قلعه نويي به دنبال فرصتي براي احقاق حق
از سوي ديگر يک طرف ديگر ماجرا امير قلعه نويي سرمربي کنوني گل گهر است که خود را از هر حيث شايسته سرمربيگري تيم ملي مي داند . کسي که قبل از اسکوچيچ نيز صحبت از سکانداري اش در تيم ملي مطرح بود اما باشگاه کرماني با حضور اودر تيم ملي چراغ سبز نشان نداد تا خود او اعلام کند که ترجيح مي دهد همچنان با گل گهر ادامه داده و پروژه اش را در اين باشگاه تکميل کند.  
به هر روي بايد منتظر ماند و ديد که کميته فني فدراسيون فوتبال در مذاکره با نکونام و قلعه نويي، انگشت تاييد را بر روي نام کدام مربي مي گذارد.
 
فوتبال ايران بي در و پيکر است
اميرحسين صادقي، ملي‌پوش پيشين فوتبال ايران در گفت‌وگو با ايسنا درباره اتفاقات اخير تيم‌ملي و اخباري مبني بر تغيير اسکوچيچ اظهار کرد: هر اتفاقي بيفتد، فرقي به حال فوتبال ما نمي‌کند. تا زماني که دلال‌هايي که ارتباط مستقيم با مديران فوتبال دارند و روي تصميم آن‌ها تاثيرگذارند در فوتبال حضور دارند، همه چيز بر اساس نظر دلالان انجام مي‌شود پس هيچ مطلبي براي گفتن نمي‌ماند.
او افزود: وقتي يک مربي که در حد تيم‌هاي دسته دو است، سرمربي تيم‌ملي شده، همه چيز عيان است. حالا حرف از حضور کي‌روش، علي دايي و امير قلعه‌نويي مي‌زنند. همه اين اتفاقات نشان مي‌دهد که فوتبال ما چقدر بي‌ در و پيکر است که ابتدا مربي‌اي مثل اسکوچيچ را سرمربي تيم‌ملي مي‌کنند و حالا به سراغ مربيان بزرگ مي‌روند. همه اين‌ها هم تقصير فدراسيون فوتبال و وزارت ورزش در دوره‌هاي مختلف است که با تصميماتشان، شرايط امروز را رقم زده‌اند.