دردسرهای سفر از پایانه های مرزی شمال‌غرب کشور

سفر به کشورهاي همسايه شمالي از طريق پايانه هاي مرزي با دشواري‌هايي براي هموطنان همراه است سيد مرتضي احمدپور
آگهي هاي متعددي در فضاي مجازي منتشر مي شود که در آن سفر زميني به کشورهاي همسايه در شمال ايران از جمله ترکيه، ارمنستان و جمهوري آذربايجان با قيمت‌هاي پايين تبليغ مي شود. اين سفرها معمولا از مبدا تبريز يا اروميه و با ون هاي سواري 10 تا 14 نفره ترک صورت مي‌گيرد و مسافراني هم که از تهران يا شهرهاي ديگر قصد سفر زميني به اين کشورها را داشته باشند سفر دو مرحله اي به تبريز و سپس به سمت کشور مقصد خواهند داشت.
مسافرت‌هاي زميني معمولا به مقصد شهرهاي مرزي مانند وان و ايغدير در ترکيه  يا نخجوان در ارمنستان و باکو در جمهوري آذربايجان صورت مي‌گيرد و مدت خدمات دهي تورهاي مسافرتي در اين سفرها هم حداکثر3 روزه  بوده و هزينه اي مابين 2 تا 3 ميليون تومان از مسافران دريافت مي شود. تا اينجاي کار مسافرتي وسوسه انگيز و ارزان قيمت براي علاقه‌مندان به سفرهاي خارجي به نظر مي‌رسد اما واقعيت اين است که اين سفرهاي دو تا سه روزه مشکلات متعددي براي مسافران دارد.
علافي هاي زياد و پاسخگو نبودن آژانس‌هاي مسافرتي
حديث کريمي، از شهروندان تبريزي است که خاطره خوشي از سفر زميني به شهر وان در ترکيه ندارد. وي که از طريق آگهي هاي منتشر شده در ديوار مبني بر سفر ارزان قيمت زميني و اقامت دو روزه در هتل سه ستاره در وان جذب اين مسافرت شده با بيان اينکه آژانس‌هاي مسافرتي هيچ ارزشي به وقت مسافران نمي‌دهند، مي‌گويد: به ما گفته شد که ساعت 11 شب مقابل دفتر آژانس در سه راهي وليعصر تبريز حضور داشته باشيم اما متاسفانه ون‌ها ساعت 3 نصفه شب به سمت مرز حرکت کردند و مسير 3 ساعته تبريز تا بازرگان را 5 ساعته طي کردند و حدود 5 ساعت هم در مرز معطلي داشتيم. وي ادامه مي دهد: از روي نقشه فاصله تبريز تا وان حداکثر 4 ساعت است اما به زحمت ساعت 1 بعد از ظهر به وان رسيديم يعني 13 ساعت از وقت مان را از دست داديم و زماني هم که به وان رسيديم اعلام شد اتاق ساعت دو و نيم تحويل مي‌شود و به اين ترتيب يک روز از سفر دو روزه مان را از دست داديم. اين شهروند تبريزي ادامه مي‌دهد: مسئولان آژانس زمان علافي در مرزها و مسير را هم جزو سفر محاسبه مي‌کنند و اگر کودک يا فرد سالخورده‌اي در ميان مسافران باشد، قطعا بيمار خواهد شد.
 اجباري بودن کارت واکسن و تست کرونا
جاويد بهاري ديگر شهروند تبريزي است که از سختگيري در مورد کارت واکسن و تست کرونا در مرزخروجي ايران و ترکيه خبر مي‌دهد و مي گويد: در حالي که کشور ترکيه لزوم کارت واکسن و تست کرونا را حذف کرده اما مسئولان در مرز ايران تاکيد دارند که قبل از ورود به کشور ترکيه حتما تست منفي کرونا بدهيم و اين تاکيد علاوه بر تزريق دو دز واکسن است.
وي اظهار مي‌کند: هرچند گفته مي‌شود هزينه سفر حدود يک تا دو ميليون است اما تنها تست کرونا نزديک به 500 هزار تومان برايمان آب مي خورد ومعلوم نيست اين تاکيد براي چيست. علاوه بر اين 400 هزار تومان خروجي بايد پرداخت شود و 300 هزار تومان هم هزينه گذرنامه است.
اين شهروند ادامه مي دهد: جالب اينجاست که در مرز سرو تست کرونا هنگام خروج ضروري نيست و حتي کارت واکسن هم کنترل نمي شود.
دست بسته آژانس‌هاي مسافرتي
نادر ظهيري از مديران آژانس‌هاي مسافرتي با بيان اينکه  آژانس‌هاي مسافرتي قدرت مانور چنداني در  اين سفرها ندارند مي‌گويد: سفر ارزان قيمت زميني موجب ازدحام در مرزهاي زميني از جمله مرز رازي مي شود،چرا که  مرز رازي نزديکترين فاصله به وان را دارد و بنابراين ازدحام مسافران درآن زيادتر است و کنترل گذرنامه موجب شلوغي بيش از حد و معطلي چند ساعته در مرز مي شود.
وي ادامه مي دهد: سالن انتظار مسافران  چندان مناسب نيست. همچنين تعداد گيت‌هاي کنترل گذرنامه هم کم است و از طرفي برخي مسافران مدارک لازم را همراه ندارند يا کالاي ممنوعه دربارهايشان دارند که معطلي را بيشتر مي کند.
وي به اجبار تست کرونا هنگام خروج از کشور اشاره کرده و ادامه مي دهد: چون در وان امکان تست کرونا وجود ندارد و مدت سفر زميني هم معمولا سه روزه بوده و اعتبار تست‌ها هم 72 ساعت است، مسئولان تاکيد دارند تا در تبريز يا اروميه تست منفي گرفته شود تا زمان برگشت به ايران هم اين تست معتبر باشد.


پايانه مرزي رازي در حال توسعه
مديرکل راهداري و حمل و نقل جاده اي آذربايجان غربي با اشاره به دغدغه مسافران هنگام ورود و خروج از مرز رازي و مشکلات متعدد آنان مي گويد: طرح جامع پايانه مرز رازي خوي  که از مدت‌ها قبل آغاز شده در مراحل نهايي بوده ودر آينده نزديک به بهره‌برداري مي‌رسد.
پيمان آرامون با بيان اينکه اين پايانه در سه طبقه و در بخش‌هاي مختلف خواهد بود، ادامه مي دهد: انتظار داريم با بهره برداري از اين طرح سرعت ورود و خروج از مرز افزايش پيدا کرده و مسافران امکان برخورداري از خدمات بهتر راهم داشته باشند.
اين مقام مسئول با اشاره به وجود محدوديت‌هاي کرونايي در مرزها تصريح مي کند: مطابق با دستورالعمل‌هاي وزارت بهداشت  و مسئولان استاني مقررات يکساني در حوزه کرونا و بيماري‌هاي ديگر در ورود و خروج از مرزها از جمله مرز رازي اعمال مي‌شود.