در انتظار اعلام سرمربی ایرانی سرنوشت ایویچ برای اسکوچیچ

بحث تغییر سرمربی بار دیگر حوالی تیم ملی ایران شنیده می‌شود.
به گزارش خبرآنلاین، بحث تغییر سرمربی تیم ملی در فاصله کمتر از پنج ماه تا آغاز جام جهانی ۲۰۲۲ قطر بسیار جدی شده و شواهد و قرائن حاکی از آن است که ایران با سرمربی‌ای به جز دراگان اسکوچیچ در جام جهانی حضور پیدا خواهد کرد. در این بین با وجود تمام شایعات بازگشت کارلوس کی‌روش، به نظر می‌رسد یک سرمربی ایرانی در جام جهانی هدایت ایران را بر عهده خواهد داشت.
این موضوع حتی به اردوی تیم ملی هم کشیده شده و پس از بالا گرفتن خبرها و شایعه‌های برکناری دراگان اسکوچیچ از سرمربیگری تیم ملی فوتبال ایران، برخی بازیکنان و اعضای تیم ملی با انتشار متنی مشترک در استوری صفحات شخصی اینستاگرام خود، نسبت به این موضوع واکنش نشان دادند. در استوری منتشر شده از سوی بازیکنان تیم ملی آمده است که از انجام هرگونه تغییر در تیم خودداری شود تا در این بازه زمانی کوتاه و حساس باقی مانده تا شروع جام جهانی ۲۰۲۲ قطر، تیم ملی دچار حاشیه نشود. قابل ذکر است که این استوری ابتدا توسط آزمون منتشر شد و سپس علیرضا بیرانوند، شجاع خلیل‌زاده و محمدحسین‌ کنعانی‌زادگان نیز استوری او را بازنشر کرده‌اند.
البته ظاهرا این اقدام با نظر موافق همه بازیکنان تیم ملی همراه نبوده و تعدادی از بازیکنان جوان و باتجربه تیم ملی با وجود گذشت ۲ تا ۳ ساعت از اقدام آزمون و این نفرات ملی پوش چنین استوری را در صفحه خود منتشر نکردند. سید مجید حسینی، امید ابراهیمی، کریم انصاری‌فرد، مهدی ترابی، احسان حاج صفی، علیرضا جهانبخش، مهدی طارمی، امیر عابدزاده، سعید عزت‌اللهی، میلاد محمدی، کاوه رضایی، پیام نیازمند، سامان قدوس، مهدی قائدی، سید حسین حسینی و مرتضی پورعلی گنجی جزو نفرات باتجربه‌ای هستند که همزمان با این اقدام برخی‌ هم‌تیمی‌های خود از انتشار استوری مشترک در صفحه شخصی خود خودداری کردند. برخی نفرات جوان و کم تجربه‌ در اردوی تیم ملی مثل اللهیار صیادمنش، عارف آقاسی، مهدی حسینی، صالح حردانی، ابوالفضل جلالی، عارف غلامی، سعید صادقی، آرمین سهرابیان، مهدی مهدی پور و مهدی شیری نیز که در آخرین اردوی تیم ملی در قطر حضور داشتند نیز در صفحه خود این استوری را منتشر نکردند. البته امیر حسین حسین زاده، بازیکن تیم استقلال در اقدامی لحظاتی پس از انتشار این استوری آن را از صفحه خود پاک کرد. پس از گذشت ساعاتی از این اتفاق اکنون بازیکنانی مثل مهدی طارمی، سعید عزت‌اللهی و احسان حاج صفی استوری با این مضمون منتشر کردند.


مهدی طارمی: استوری امروز برخی ملی پوشان برخلاف میل ماست؛ باعث دو دستگی می‌شود
نکته عجیب دیگر این است از بین ۶ بازیکنی که جلسه خصوصی آنها با حمید سجادی، وزیر ورزش در هتل محل اقامت تیم ملی در اردوی قطر بسیار خبرساز شده بود، چهار بازیکن باتجربه یعنی جهانبخش، ابراهیمی، حاج صفی و طارمی، استوری منتشر شده در صفحه بیرانوند و آزمون را در صفحه شخصی خود انتشار ندادند.
پس از بازگشت تیم ملی از اردوی قطر، مسائلی درباره جلسه خصوصی طارمی و جهانبخش با برخی مقامات دولتی مطرح و حتی این موضوع مطرح شد که این دو ستاره تیم ملی، سردمدار بحث تغییر اسکوچیچ هستند. هرچند طارمی و جهانبخش هیچ وقت به این بحث واکنش نشان ندادند اما همراهی نکردن آنها و البته بسیاری از بازیکنان باتجربه و جوان تیم ملی با اقدامی که سردار آزمون شروع کرد، نشان دهنده این است که تیم ملی اختلاف سلیقه و ناهماهنگی زیادی در این مورد دارند.
معمولا بازیکنان یک تیم چه در عرصه باشگاهی و ملی، هنگامی که بخواهند استوری حمایتی یا انتقادی مشترک را منتشر کنند، به فاصله زمانی بسیار کوتاهی با هماهنگی یکدیگر این کار را انجام می‌دهند اما این موضوع در ماجرای استوری اخیر برخی ملی پوشان دیده نمی‌شود.
ماجدی: به اسکوچیچ ایمان داریم
طی روزهای گذشته رسانه‌ها و برخی صفحات فضای مجازی از کارلوس کی‌روش به عنوان جایگزین احتمالی اسکوچیچ در تیم ملی نام برده‌اند، اما این موضوع در چندین خبر و مصاحبه از سوی اعضای فدراسیون فوتبال تکذیب شده است. در آخرین مصاحبه نیز احسان اصولی عضو هیئت رئیسه و سخنگوی فدراسیون فوتبال ایران، ضمن تکذیب خبر برکناری اسکوچیچ گفت: تا به این لحظه با هیچ مربی مذاکره‌ای نداشته‌ایم و هرگونه مذاکره با سرمربیانی چون کارلوس کی‌روش هم کذب است. البته پیش از این میرشاد ماجدی سرپرست فدراسیون فوتبال ایران اعلام کرده بود که به صورت قطعی دراگان اسکوچیچ سرمربی تیم ملی در جام جهانی قطر خواهد بود. با این وجود باید دید که آیا این جابه‌جایی در زمان باقی مانده تا تورنمنت بزرگ فوتبالی جهان در نیمکت تیم ملی رخ خواهد داد یا خیر؟
کی‌روش: در زندگی‌ام هرگز مانند بازیکنان ایرانی ندیده‌ام
این دو دستگی به وجود آمده در تیم ملی و بازیکنان، این بحث را به وجود می‌‌آورد که بازگشت کارلوس کی‌روش به نفع چه کسانی خواهد بود و به نفع چه کسانی نخواهد بود. استوری‌های منتشر شده نشان می‌دهد اکثرا بازیکنانی بودند که مورد قبول کارلوس کی‌روش در تیم ملی نبودند و با بازگشت کی‌روش ممکن است جایگاه آنها در تیم ملی به خطر بیفتد.
بازیکنانی مثل شجاع خلیل‌زاده، سروش رفیعی، احمد نوراللهی، صادق محرومی و حتی حالا سردار آزمون می‌دانند که بازگشت سرمربی پرتغالی شاید به حضور آنها و یا دقایق بالای بازی آنها در تیم ملی پایان دهد و تمام تلاش خود را می‌کنند که با حمایت از اسکوچیچ مانع تغییر در کادر تیم ملی شوند. از سوی دیگر بازیکنانی مثل روزبه چشمی، مرتضی پورعلی گنجی، مهدی طارمی، امید ابراهیمی و رامین رضاییان می‌دانند که بازگشت کارلوس کی‌روش به تیم ملی می‌تواند خبر خوبی برای آنها باشد و بازیکنانی که گفته می‌شود صلاحیت بیشتری نسبت به بازیکنان فیکس تیم اسکوچیچ دارند، می‌توانند جایگاه خود را در تیم ملی پس بگیرند.
حالا و فقط با حدود ۱۳۰ روز مانده به شروع جام جهانی، تیم ملی ایران یکی از سردرگم‌ترین و دو دسته‌ترین شرایط تاریخ خود را پشت سر می‌گذارد و هیچ چیزی از آینده ملی پوشان ایران مشخص نیست. این دو دستگی تنها به بازیکنان تیم ملی مربوط نمی‌شود؛ حتی مثل اینکه مجری فوتبال برتر نیز ترجیح می‌دهد نظری مخالف همکار قدیمی خودش داشته باشد و با منتشر کردن استوری سردار آزمون نشان داد که شاید منافع ماندن اسکوچیچ برایش بهتر از آمدن کارلوس کی‌روش باشد.
ایران که سریع‌ترین صعود تاریخش را به جام جهانی داشت و رویای صعود به مرحله حذفی جام جهانی را در سر می‌پروراند، حالا به نظر می‌رسد بین دو گزینه حذف آبرومندانه و یا حذف مفتضحانه به دنبال انتخاب یک گزینه است. در شرایطی که به نظر می‌رسید کارلوس کی‌روش گزینه نهایی مسئولان برای هدایت تیم ملی است و خیلی‌ها منتظر حضور مرد پرتغالی در ایران بودند اما خبرهای جدیدی شنیده شده و گویا کی‌روش شانس چندانی برای نشستن روی نیمکت تیم ملی نخواهد داشت. رضاییان، عضو هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال قویا مذاکره با کی‌روش را تکذیب کرد و سپس رحیم زارع درباره موضع مجلس شورای اسلامی فوتبال نسبت به تغییر سرمربی تیم ملی اظهار کرد: ما کم‌ هزینه‌ترین و راحت‌ترین صعود را داشتیم. امتیازات بالایی هم در مقدماتی جام جهانی گرفته‌ایم. اگر به سمت کارلوس کی‌روش برویم، عقب‌گرد بزرگی داشته‌ایم. او از کلمبیا اخراج شد و با مصر نتیجه نگرفت. اگر از اینها بگذریم نیز او صبر نداشت و به خاطر طلبش از ما شکایت کرد. البته حقش است شکایت کند و حقش را بگیرد اما نه از کشوری که هشت سال همه پای کار او بودند. به وزیر، مربیان، بازیکنان و رئیس فدراسیون بی‌احترامی کرد. دو دستگی و اختلاف ایجاد کرد. کی‌روش با هزینه بسیار بالا تیم ما را به جام جهانی برد. اکنون زمان نداریم که بخواهیم فکر مربی جدید باشیم. اگر می‌خواهیم مربی جدید بیاوریم باید یک مربی ایرانی مثل علی دایی را بیاوریم. یا خداداد عزیزی و همکاران‌شان که برای ما عزت آفریدند که در تاریخ فیفا ثبت شد. کی‌روش با کلمبیا نتیجه خوبی نگرفت و با مصر که دور قبل به جام جهانی رسیده بود، به جام جهانی نرسید. چه گلی بر سر این دو کشور زد؟ از این دو کشور اخراج شد. او اگر بخواهد مجانی هم بیاید ما نباید قبول کنیم‌.
این صحبت‌ها نشان می‌دهد کی‌روش هم گزینه محبوبی برای مسئولان نیست و در شرایط فعلی اگر اسکوچیچ امروز برکنار شود یک مربی ایرانی جانشین او خواهد شد. جواد نکونام و علی دایی دو سرمربی هستند که در حال حاضر از بیشترین شانس برای هدایت تیم ملی برخوردارند و باید دید درنهایت کدام گزینه در قطر روی نیمکت ایران خواهد نشست.