عکس یادگاری و چند موضع تبلیغاتی تنها دستاورد بایدن از سفر به سرزمین‌های اشغالی

  سرویس خارجی-
با وجود تبلیغات بسیاری که برای سفر رئیس‌جمهور آمریکا به منطقه شد، اما حتی منابع صهیونیستی نیز به نتیجه بودن این سفر اذعان دارند.
وقتی «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا روز چهارشنبه وارد فرودگاه
بن گوریون شد، پوشش رسانه‌ای ورود او آن چنان با تصاویر متعدد هوایی و گروه‌های فیلمبرداری و صدها خبرنگار دیگر همراه بود که بیش از خود این سفر، تبلیغات این سفر در رسانه‌ها دیده شد. طی روزهای چهارشنبه تا جمعه،


«جو بایدن»، بازیگر نقش اول فیلمی بود که در این سه شبانه‌روز از خبرگزاری‌های منطقه بارها و بارها پخش می‌شد. بایدن حدود دو روز را در سرزمین‌های اشغالی گذراند و با بسیاری از شخصیت‌ها و مقامات صهیونیستی بازدید کرد و فقط برای دو ساعت در روز جمعه با محمود عباس در بیت لحم دیدار کرد. دیدار بایدن از بیت لحم فلسطین آن قدر کوتاه بود که فلسطینی‌ها آن را توهین‌آمیز عنوان کردند و در طول همان مسیری که خودرو رئیس‌جمهور آمریکا عبور می‌کرد، هزاران فلسطینی با تجمع در کنار خیابان‌های مسیر مخالفت شان را با ورود بایدن اعلام کردند. البته مخالفت با حضور بایدن فقط محدود به شهرها و مناطق مختلف کرانه باختری نبود و اهالی نوار غزه در پاسخ به فراخوان گروه‌های ملی و اسلامی برای اعلام مخالفت با نتایج سفر رئیس‌جمهور آمریکا، به خیابان آمدند و با حمل پرچم‌های سیاه ورود بایدن را روز عزای ملی نامیدند.
صهیونیست‌های ناراضی
نارضایتی و مخالفت با سفر بایدن به منطقه تنها محدود به فلسطینی‌ها نبود، بلکه محافل صهیونیست نیز اذعان داشتند که سفر بایدن بی‌نتیجه است.
«نداف آیال» کارشناس امور روابط بین‌الملل در روزنامه یدیعوت آحارانوت، نوشت: بایدن به عنوان رئیس‌جمهوری از اسرائیلی بازدید می‌کند که از نظر وضعیت داخلی خود طبق نظرسنجی‌ها در وضعیت فروپاشی قرار دارد.
«عوفر شیلح» نماینده سابق کنست، نیز در این باره نوشت: «بایدن در حالی به اسرائیل آمده است که شاهد رکود سیاسی بی‌سابقه هستیم و به نظر می‌رسد که این شرایط سیاسی هم در اسرائیل و هم در آمریکا مانع این شود که سفر بایدن پس از این استقبال گرم، دستاوردی داشته باشد.» او در مقاله‌ای که در روزنامه یدیعوت آحارانوت منتشر شد، افزود: «اسرائیلی‌ها می‌دانند که چشم بایدن به تل‌آویو نیست، بلکه به ریاض است.» همچنین «تزیپی شمیلوویتز» روزنامه‌نگار روزنامه یدیعوت آحارانوت نیز نوشت: «بایدن به اسرائیل می‌آید، اما در عین حال اطلاعی از بحران موجودیتی در اسرائیل که در آمریکا نیز وجود دارد، ندارد و به همین دلیل آمریکایی‌ها توجهی به سخنرانی‌های پرشوری که در اسرائیل بیان می‌کند، نخواهند کرد.» وبگاه عربی ۲۱ سپس نوشت: «اسرائیلی‌ها ارزیابی بدبینانه خود را از موفقیت بایدن در این سفر پنهان نمی‌کنند، به‌ویژه که خود بایدن در درجه اول می‌بیند که چگونه دموکرات‌ها، رای‌دهندگان و فعالان به طور فزاینده‌ای ناامیدی خود را از او ابراز می‌کنند.» از سوی دیگر «باراک راوید» کارشناس سیاسی اسرائیلی وبسایت «واللا» نیز در یک برنامه رادیویی گفت که بایدن در حالی به اسرائیل سفر کرد که تورم در آمریکا به ۹.۱ درصد رسید و در عمل این سفر نه برای واشنگتن و نه تل‌آویو نتیجه‌ای ندارد.
سفر بی‌دستاورد
بایدن نه فقط با دیدار کوتاه و کمتر از دو ساعته خود تلاش کرد تا نشان دهد که موضوع فلسطین برای آمریکا موضوعیت ندارد، بلکه هنگامی که روز جمعه وارد مقر دفتر تشکیلات خودگردان فلسطین شد، در جریان قدم زدن روی فرش قرمز به پرچم و نشان ملی فلسطینی‌ها توجهی نکرد و برخلاف عرف دیپلماتیک به جای ایستادن و ادای احترام به گارد استقبال، به مسیر خود ادامه داد. با این حال اگر یک سؤال برای دلیل سفر بایدن مطرح شود، بدون تردید هیچ دلیل و نتیجه‌ای برای پاسخ به آن وجود نخواهد داشت. بایدن در جریان نشست خبری خود با محمود عباس به هیچ‌کدام از مسائل فلسطین کوچک‌ترین اشاره‌ای نکرد و به تکرار همان موضع ادعایی آمریکا درباره فلسطین و لزوم تشکیل دو دولت پرداخت. بایدن اما به این پرسش پاسخ نداد که اگر موضع آمریکا تشکیل دو دولت در فلسطین است، پس چرا با فعالیت غیرقانونی سفارت آمریکا در زمین فلسطینی‌ها در
بیت المقدس مخالفت نمی‌کند؟ بایدن حتی در جریان سفرش به فلسطین اشغالی کوچک‌ترین مخالفتی با شهرک ‌سازی‌ها در کرانه باختری را اعلام نکرد و به هیچ عنوان حاضر نشد تا ترور «شیرین ابوعاقله»؛ خبرنگار فلسطینی را محکوم کند. مشخص است که سفر بایدن به فلسطین اشغالی در واقع سفری تبلیغاتی بود که در ورای هدف پنهانی دیگری صورت گرفت. از طرف دیگر، «جو بایدن»، اولین رئیس‌جمهور آمریکاست که هیچ طرح و برنامه‌ای برای مسئله فلسطین ندارد. سایر رؤسای جمهور قبلی آمریکا با وجود رویکرد جانبدارانه خود، اما حداقل طرحی را برای حل مسئله فلسطین ارائه می‌دادند که آخرین طرح شکست خورده آمریکا در موضوع فلسطین نیز طرح جنجالی «معامله قرن» دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا بود که از همان ابتدای رونمایی با مخالفت گسترده فلسطینی‌ها و دیگر کشورهای منطقه رو‌به‌رو شد و در نطفه خفه شد. بایدن حتی در همین حد هم هیچ طرح و برنامه‌ای در سفر خود به بیت لحم برای فلسطینی‌ها نداشت و یک مقام آگاه آمریکایی و ناشناس صبح جمعه به رویترز گفت: جو بایدن در سفر خود به کرانه باختری رود اردن، هیچ پیشنهادی برای ازسرگیری گفت‌وگوهای صلح میان اسرائیل و فلسطن ندارد.
سایر اخبار این روزنامه
رئیسی: ناامنی را در منطقه نمی‌پذیریم پاسخ ایران پشیمان‌کننده است میدان و بایدن؛ گزارش یک نامعادله (یادداشت روز) اخبار ویژه عکس یادگاری و چند موضع تبلیغاتی تنها دستاورد بایدن از سفر به سرزمین‌های اشغالی تجارت غیرنفتی 10 میلیارد دلاری ایران با «شانگهای» در فصل بهار رونمایی از اولین ناودسته پهپادبر نیروی دریایی ارتش سفر بایدن به عربستان بی‌نتیجه است ریاض قادر به تأمین نفت غرب نیست خواست قاطبه ملت شریف ایران، حفظ حجاب اسلامی است پوتین قانون تجارت آزاد ایران و اوراسیا را امضا کرد جشنواره‌های مدعی فیلم پرده سیاست‌بازی را دریدند! وزیر بهداشت آغاز موج هفتم کرونا را اعلام کرد درخشش تیم ملی المپیاد ریاضی در مسابقات جهانی مقتدی صدر برای اتحاد فراخوان داد علیه اتحاد بیانیه خواند ! رئیسی: ناامنی را در منطقه نمی‌پذیریم پاسخ ایران پشیمان‌کننده است سفر بایدن به عربستان بی‌نتیجه است ریاض قادر به تأمین نفت غرب نیست رئیسی: ناامنی را در منطقه نمی‌پذیریم پاسخ ایران پشیمان‌کننده است سفر بایدن به عربستان بی‌نتیجه است ریاض قادر به تأمین نفت غرب نیست