سفر بایدن به عربستان بی‌نتیجه است ریاض قادر به تأمین نفت غرب نیست

  سرویس اقتصادی-

جو بایدن؛ رئیس‌جمهور آمریکا، روز گذشته در ادامه سفر خود به منطقه غرب آسیا وارد عربستان شد. به اعتقاد کارشناسان، بایدن دو هدف اصلی را از این سفر دنبال می‌کند؛ یکی کمک به عادی‌‌سازی روابط رژیم صهیونیستی با برخی کشورهای منطقه و دیگری، پیدا کردن راهی برای کنترل جهش قیمت انرژی در غرب.
به اذعان جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، اصلی‌ترین هدف بایدن از سفر به عربستان و بهبود روابط با دولت سعودی به‌عنوان بزرگ‌ترین کشور تولیدکننده نفت عضو اوپک، بالا بردن عرضه نفت در بازار جهانی و پایین آوردن قیمت بنزین در آمریکا است.


اوضاع ناخوش آمریکایی‌ها
آمریکایی‌ها مدتی زیادی است که حال‌ و روز خوشی ندارند. طبق آمار انجمن اتومبیل آمریکا از زمان روی کار آمدن بایدن قیمت بنزین در آمریکا بیش از دوبرابر شده و از دو و 39 صدم دلار در هر گالن به چهار و 81 صدم دلار بر گالن افزایش یافته است. موضوعی که موجب نارضایتی مردم آمریکا و تضعیف جایگاه دموکرات‌ها در انتخابات میان‌دوره‌ای نوامبر (آبان‌ماه) شده است.
همچنین وزارت کار ایالات متحده اعلام کرده است که تورم سالانه مصرف‌کننده در ایالات ‌متحده طی ماه ژوئن (خرداد و تیرماه) ۹ و یک دهم درصد افزایش یافته که بزرگ‌ترین افزایش ۱۲ ماهه از نوامبر ۱۹۸۱ محسوب می‌شود. مجموع این اتفاقات ناخوشایند، ساکنان کاخ سفید را به صرافت ‌انداخته تا به هر طریقی شده آبی بر آتش تورم و بحران انرژی در این کشور بریزند.
شکاف عرضه و تقاضا
بحران اقتصادی جدید عمدتاً ناشی از بحران انرژی است چرا که بازار نفت مدت‌ها است از عدم تناسب عرضه و تقاضا رنج می‌برد و این واقعیتی است که هرچه آمریکایی‌ها تلاش کنند قادر به پوشاندن آن نیستند.
بر اساس برآوردها اکنون شکاف بین عرضه و تقاضا در بازار نفت بیش از سه میلیون بشکه در روز است، موضوعی که با فرا رسیدن فصل سرما و همچنین پناه بردن کشورهای اروپایی به نفت برای رهایی از وابستگی گازی به روسیه تشدید خواهد شد.
اوپک در نخستین پیش‌بینی خود برای سال آینده اعلام کرده است که به علت تقویت رشد اقتصادی و پیشرفت در مهار کرونا در چین، تقاضا برای نفت در سال 2023 افزایش می‌یابد و انتظار می‌رود تقاضا در سال 2023 روزانه دو میلیون و 700 هزار بشکه افزایش یابد. به گزارش فارس، اوپک می‌افزاید «چشم‌انداز سال 2023 نشان می‌دهد، فشار بر عرضه ممکن است ادامه یابد چراکه انتظار می‌رود رشد تولید کشورهای غیراوپکی از افزایش تقاضا عقب بماند».
استقبال متفاوت بازار نفت از سفر بایدن
البته در نخستین واکنش‌ها، بازار نفت روی خوشی به سفر بایدن نشان نداد و در حالی‌ که احتمال می‌رفت قیمت نفت تحت‌تأثیر سفر رئیس‌جمهور آمریکا کمی آرام بگیرد، اما این ماده ارزشمند تحت‌تأثیر چشم‌انداز افزایش کمتر نرخ‌های بهره آمریکا دوباره افزایشی شد و به کانال 100 دلار بازگشت.
روز جمعه بهای نفت برنت برای تحویل در سپتامبر با یک دلار و ۲۵ سنت معادل یک و سه دهم درصد افزایش، به ۱۰۰ دلار و ۳۵ سنت در هر بشکه رسید. نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا هم با ۹۰ سنت معادل 9 دهم درصد افزایش، به ۹۶ دلار و ۶۸ سنت در هر بشکه رسید.
آبی از سعودی‌ها گرم نمی‌شود
به نظر می‌رسد بازار نفت دست آمریکایی‌ها را خوانده است و به‌خوبی می‌داند در شرایط فعلی، آبی از عربستان برای غربی‌ها گرم نمی‌شود و اگر هم توافقی برای تقویت عرضه اعلام شود و کاهشی در قیمت نفت صورت بگیرد، زودگذر و نمایشی خواهد بود چرا که احتمال پایدار بودن افزایش عرضه، بسیار پایین است.
رویترز درباره خبر بازگشت نفت به کانال 100 دلاری گزارش داد «ظرفیت مازاد تولید اعضای اوپک کاهش پیدا کرده است و اکثر تولیدکنندگان با حداکثر ظرفیت فعالیت می‌کنند و معلوم نیست عربستان سعودی قادر باشد تولید نفت خود را به‌سرعت افزایش دهد».
در این ‌بین آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) با صراحت بیشتری از بحران انرژی در جهان و ناتوانی کشوهای نفتی هم‌پیمان آمریکا در تأمین بازار خبر داده است. به گزارش ایسنا، این آژانس در گزارش ماهانه خود اعلام کرد: «قیمت‌های نفت خام با وجود عقب‌نشینی اخیر، نزدیک ۱۰۰ دلار در هر بشکه مانده است زیرا عرضه جهانی و زیرساخت پالایش با بهبود تقاضا برای سوخت در دوران پساکرونا، برابری نکرده است».
این گزارش با اشاره به سفر بایدن به عربستان برای درخواست باز کردن شیرهای نفت اذعان کرد: «با این‌ حال سعودی‌ها و امارات متحده عربی- تنها اعضای اوپک که قادر به افزایش تولید هستند- ظرفیت چندانی برای افزایش سریع‌تر تولید ندارند. آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد ظرفیت مازاد تولید در این دو کشور تولیدکننده تا اوت (مرداد و شهریور) حدود دو میلیون و 200 هزار بشکه در روز خواهد بود».
در مجموع برآوردها نشان می‌دهد سعودی‌ها نهایتاً ممکن است بتوانند چیزی بین 750 هزار تا یک میلیون بشکه- آن هم با دست زدن به برخی ذخایر راهبردی و برای دوره زمانی محدود- عرضه نفت را افزایش دهند و احتمالاً براساس همین اطلاعات بوده است که رئیس‌جمهور فرانسه ماه گذشته در گوش بایدن زمزمه کرد که عربستان سعودی ظرفیت تولید مازاد بسیار کمی دارد و به‌سختی می‌تواند تولید نفت خود را نسبت به وضعیت فعلی افزایش دهد.
ناتوانی سایر تولیدکنندگان
براساس گزارش‌های موجود، امیدی به ائتلاف اوپک پلاس هم نیست چرا که این ائتلاف نتوانسته به هدف تولید خود در ماه ژوئن (خرداد و تیرماه) برسد. به گزارش تسنیم به نقل از اویل پرایس، ائتلاف اوپک پلاس در ماه ژوئن دو و نیم میلیون بشکه در روز کمتر از هدف تعیین‌ شده این گروه تولید کرده است.
بحران عرضه، دامن خود آمریکایی‌ها را هم گرفته است. گزارش ماهانه سازمان اطلاعات انرژی آمریکا، تولید نفت این کشور در ماه آوریل (فروردین و اردیبهشت‌ماه) نیم درصد کاهش یافته و به کمترین میزان طی ماه‌های اخیر رسیده است.
نخستین راهکار دولت بایدن برای کنترل قیمت نفت و بنزین در آمریکا، آزاد‌سازی بخشی از ذخایر استراتژیک نفت این کشور بود. طبق گزارش اویل پرایس، از زمان روی کار آمدن بایدن بیش از 146 میلیون بشکه از ذخایر استراتژیک آمریکا با هدف کنترل قیمت بنزین آزاد شده است که این تصمیم موجب شده است که سطح ذخایر آمریکا به کمترین میزان در 40 سال گذشته کاهش یابد. اما این راهکار هم نتوانسته مانع بحران انرژی در این کشور شود.
شرایط متفاوت ایران
همزمان با بالاگرفتن بحران عرضه نفت در جهان، صنعت نفت ایران روزهای متفاوتی را سپری می‌کند. ایران از یک‌طرف فروش نفت خود را به زمان قبل از خروج آمریکا از برجام بازگردانده، از سوی دیگر درآمدهای نفتی خود را وصول می‌کند و حالا آمادگی دارد تولید خود را به حداکثر میزان ممکن برساند.
جواد اوجی؛ وزیر نفت ایران دو هفته قبل اعلام کرد: «وضعیت بازار جهانی نفت به‌گونه‌ای است که بازگشت نفت ایران به بازار می‌تواند پاسخگوی بخشی از مشتریان و کمک‌کننده به ایجاد تعادل و آرامش در بازار‌های جهانی باشد. به‌ویژه آنکه با نزدیک شدن به فصل تابستان و آغاز مسافرت‌ها در اروپا و آمریکا، شاهد افزایش تقاضای جهانی برای نفت و فرآورده‌های نفتی خواهیم بود و در چنین شرایطی، کشور‌های مصرف‌کننده احتمالاً فشار‌های قیمتی مضاعفی را به‌ویژه در بازار فرآورده‌های نفتی متحمل خواهند شد».
نیاز بازار به نفت ایران و ونزوئلا
آمریکایی‌ها که همزمان بر تحریم نفتی ایران و ونزوئلا تأکید دارند، می‌خواهند خود را بی‌نیاز از نفت این دو کشور نشان دهند حال آنکه واقعیت‌های میدانی روایت دیگری دارد.
آن‌طور که کارشناسان گفتند؛ راه‌حل خروج اقتصاد جهان از رکورد بازگشت کامل نفت ایران و ونزوئلا به بازار است؛ محمد بارکیندو، دبیرکل فقید اوپک چندی قبل اعلام کرده بود: «صنعت نفت و گاز به‌دلیل سال‌ها کمبود سرمایه‌گذاری، تحت محاصره قرار دارد و اگر اجازه داده شود نفت بیشتری از سوی ایران و ونزوئلا وارد بازار شود، بحران کمبود عرضه می‌تواند تسهیل شود».
به گزارش بیزینس اینسایدر، بهترین گزینه بایدن برای آرام‌کردن نسبی بازار به‌جای رفتن به سمت سعودی‌ها، لغو تحریم‌های نفتی علیه ایران و ونزوئلا به‌عنوان دو قدرت نفتی عضو اوپک است.
ایران آمادگی این کار را دارد ولی آمریکایی‌ها تا امروز حاضر به ارائه تضامین لازم برای رفع تحریم‌های نفتی ایران نبوده‌اند و همین دشمنی‌ها، مردم آمریکا و اروپا را در بحران انرژی و تورم‌های بی‌سابقه نگه داشته است.
سایر اخبار این روزنامه
رئیسی: ناامنی را در منطقه نمی‌پذیریم پاسخ ایران پشیمان‌کننده است میدان و بایدن؛ گزارش یک نامعادله (یادداشت روز) اخبار ویژه عکس یادگاری و چند موضع تبلیغاتی تنها دستاورد بایدن از سفر به سرزمین‌های اشغالی تجارت غیرنفتی 10 میلیارد دلاری ایران با «شانگهای» در فصل بهار رونمایی از اولین ناودسته پهپادبر نیروی دریایی ارتش سفر بایدن به عربستان بی‌نتیجه است ریاض قادر به تأمین نفت غرب نیست خواست قاطبه ملت شریف ایران، حفظ حجاب اسلامی است پوتین قانون تجارت آزاد ایران و اوراسیا را امضا کرد جشنواره‌های مدعی فیلم پرده سیاست‌بازی را دریدند! وزیر بهداشت آغاز موج هفتم کرونا را اعلام کرد درخشش تیم ملی المپیاد ریاضی در مسابقات جهانی مقتدی صدر برای اتحاد فراخوان داد علیه اتحاد بیانیه خواند ! رئیسی: ناامنی را در منطقه نمی‌پذیریم پاسخ ایران پشیمان‌کننده است سفر بایدن به عربستان بی‌نتیجه است ریاض قادر به تأمین نفت غرب نیست رئیسی: ناامنی را در منطقه نمی‌پذیریم پاسخ ایران پشیمان‌کننده است سفر بایدن به عربستان بی‌نتیجه است ریاض قادر به تأمین نفت غرب نیست