سمفونی سقوط!

گروه سیاست / سفر بایدن به منطقه خاورمیانه در راستای احیای روابط با شریک ٨٠ ساله امریکا، یعنی عربستان سعودی است. این سفر با وجود فضاسازی رسانه‌ای بخصوص تشکیل ائتلاف‌های ضد ایرانی، در عمل آورده‌ای نمی‌تواند برای امریکا و رژیم صهیونیستی داشته باشد؛ زیرا مشکلات داخلی رژیم صهیونیستی موضوعی نیست که بتوان دوای آن را در عادی‌سازی روابط با اعراب جست‌و‌جو کرد. از سوی دیگر نتیجه سیاست‌های غلط امریکا در مناطق مختلف، دامن کشورهای اروپایی را گرفته است و می‌تواند موجی از استعفای دولت‌ها را در آینده نزدیک به‌دنبال داشته باشد. فهرست آخرین تحولات جاری در نظام بین‌الملل که به طور مستقیم یا غیرمستقیم به سفر جو بایدن به منطقه ارتباط دارند، عبارتند از:

1 فروپاشی دولت در رژیم صهیونیستی
2 پیشروی روسیه در شرق و جنوب شرق اوکراین


3 افزایش کشتار امریکایی‌ها به خاطر آزادی حمل سلاح
4 سقوط  پی در پی دولت انگلیس
5 چالش‌های اقتصادی آلمان
6 ایجاد نظم امنیتی اروپایی و غیرامریکایی
7 سیاست‌های ترکیه در داخل و منطقه
8 ایجاد نظم‌های منطقه‌ای و امنیتی جدید

 1- ائتلاف کابینه لاپید-بنت که 61 کرسی را در اختیار داشت، در ماه آوریل یک کرسی خود یعنی «عیدیت سیلمان»، عضو فراکسیون «یمینا» را از دست داد و با خروج وی تعداد کرسی‌های مخالفان کابینه به 54 کرسی در مقابل 60 کرسی کابینه رسید. پس از آن «رینا زُعَبی» اعلام کرد قصد دارد از کابینه خارج شود اما این اقدام به‌دلیل تهدیدات به وجود آمده علیه وی- که یک فلسطینی‌الاصل است- انجام نشد. پس از آن «نیر اورباخ» اعلام کرد از کابینه خارج خواهد شد و با خروج «اورباخ»، تعداد کرسی‌های ائتلاف به 59 کرسی در مقابل 55 کرسی مخالفان رسید. سرانجام دولت ائتلافی فروپاشید، کنست منحل شد و لاپید به‌عنوان نخست‌وزیر پیش برد امور تا برگزاری انتخابات در نوامبر خواهد بود. بعد از چهار دور انتخابات و سرانجام فروپاشی دولت، رژیم صهیونیستی به سراغ انتخابات پنجم خواهد رفت. در آخرین نظرسنجی صورت گرفته کابینه ائتلافی فعلی 56 کرسی به دست خواهد آورد و اپوزیسیون کابینه به رهبری بنیامین نتانیاهو 58 کرسی را به‌دست خواهد آورد و این دور باطل ادامه خواهد داشت و به نظر می‌رسد فروپاشی از درون کلید خورده است. 
 2- در پی عقب‌نشینی نیروهای اوکراینی از لیسیچانسک، آخرین سنگر مهم این کشور در شرق، در اختیار روسیه و حامیانش قرار گرفت و پس از بیانیه رسمی ارتش اوکراین، سقوط لوهانسک اعلام شد. کرملین در این شرایط در حالی به اهداف خود در دونباس نزدیک‌تر شده است که مقامات مسکو معتقدند با توجه به تمایل غرب به طولانی شدن جنگ، کی‌یف مجوز مذاکره صلح با روسیه را نخواهد یافت. به گزارش خبرگزاری «تاس»، در حالی که فرمانده کل ارتش اوکراین علت این عقب‌نشینی را نجات جان نظامیانش دانست، ارتش این کشور در بیانیه‌ای اعلام کرد: «پس از نبرد سنگین در لیسیچانسک، نیروهای مسلح اوکراینی در برابر برتری نظامی و لجستیکی ارتش روسیه مجبور به عقب‌نشینی از مواضع خود شدند.» به باور ناظران نیویورک تایمز، با سقوط آخرین شهر مهم اوکراین در استان شرقی لوهانسک و اذعان ارتش هر دو جبهه به این دستاورد روسیه، مسکو پیروزی مهمی برای تحقق اهداف خود در دونباس به دست آورده است. به عبارت دیگر با تسلط کامل روسیه بر لیسیچانسک و سقوط لوهانسک، بدون شک گام بعدی حضور در دونتسک است. 
 3- تنها 10 روز پس از آنکه «جو بایدن» مصوبه کنگره امریکا برای کنترل سلاح را امضا کرد، مرد مسلحی در حاشیه جشن‌های مربوط به روز استقلال امریکا در حومه شیکاگو، با تیراندازی‌های کور 6 نفر را کشت و 30 نفر را زخمی کرد. این سی و نهمین کشتار با سلاح در امریکا در 6 ماه نخست سال میلادی است. به گزارش خبرگزاری «آسوشیتدپرس»، عامل این تیراندازی که به گفته پلیس از علاقه‌مندان به اسلحه و تیراندازی است، ساعت 10 و 45 دقیقه صبح دوشنبه به وقت محلی روی پشت‌بام یکی از مغازه‌های نزدیک به محل برگزاری جشن‌های چهارم جولای (روز استقلال امریکا) رفت و بعد از اینکه رژه و مراسم مربوط به این روز شروع شد، به سمت بیش از 30 هزار شرکت‌کننده در این مراسم شلیک کرد تا خانواده‌هایی که همراه کودکان‌شان آمده بودند در کنار تماشای کارناوال‌های مربوط به این روز، با فرارسیدن شب به تماشای آتش‌بازی نیز بنشینند، روزی تلخ را به پایان برسانند. به گفته پلیس زخمی‌ها بین 8 تا 85 ساله بودند.
4-  به گزارش سایت روزنامه «گاردین»، نخست‌وزیر انگلیس که بعد از چالش‌های بسیار و رسوایی‌های پیاپی به نظر می‌رسید به هیچ شکلی حاضر به کناره‌گیری از سمت خود نیست، پس از رسیدن شمار استعفاهای چند ماه اخیر در کابینه‌اش به عدد 59، در سخنانی کوتاه کناره‌گیری‌اش از رهبری حزب محافظه‌کار را اعلام کرد و گفت از اینکه «بهترین شغل دنیا» را رها می‌کند، «غمگین» است. او گفت سعی کرده است، همکارانش را متقاعد کند که با تغییر رهبری چیزی درست نمی‌شود اما موفق نشده است. «جانسون» در عین حال تأکید کرد که همچنان در برابر استعفا از مقام نخست‌وزیری مقاومت می‌کند زیرا می‌خواهد «به مأموریت انتخاباتی» خود عمل کند بنابراین تا زمانی که رهبری جدید برای حزب تعیین شود، به‌عنوان نخست‌وزیر به کار خود ادامه خواهد داد.
بوریس جانسون اکنون به مدت ۱۰۷۷ روز نخست‌وزیر بوده است، نفر قبلی «ترزا می» ۱۱۰۶ روز نخست‌وزیر بود و ساقط شد. سقوط دلقک «بوریس جانسون»، متخلف‌ترین نخست‌وزیر تاریخ انگلیس، روز پنجشنبه بعد از به راه افتادن سونامی استعفاها در کابینه‌اش که از عصر سه‌شنبه آغاز و در نهایت منجر به کناره‌گیری 5 وزیر و 22 مشاور وی از سمت‌های خود شد و پس از ماه‌ها رسوایی‌های مختلف از «پارتی گیت» گرفته تا جنجال‌ها بر سر رأی اعتماد و بحران اقتصادی که افزایش هزینه‌های زندگی انگلیسی‌ها را به‌دنبال داشت، سبب شد تا سرانجام استعفایش از رهبری حزب محافظه‌کار انگلیس را اعلام کند. این شیرین‌ترین خبری بود که بسیاری از انگلیسی‌ها و بویژه رسانه‌های این کشور مدت‌ها انتظار آن را می‌کشیدند. 
5- آمار منتشر شده از سوی دفتر آمار فدرال آلمان نشان می‌‌دهد که در ماه مه ‌برای نخستین بار در 30 سال گذشته میزان واردات آلمان از صادرات این کشور بیشتر شده است. در کنار کاهش صادرات، افزایش قیمت کالاهای وارداتی آلمان باعث شده تا ارزش صادرات این کشور یک میلیارد یورو کمتر از واردات آن باشد. در حالی که طی ماه مه‌ صادرات آلمان 0.5 درصد پایین آمده، واردات این کشور 2.7 درصد رشد کرده است. نسبت به سال گذشته هم صادرات آلمان 11.7 درصد بالا رفته اما واردات این کشور رشدی 27.8 درصدی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به ثبت رسانده است. بر همین اساس آلمان در ماه مه ‌125.8 میلیارد دلار صادرات و 126.7 میلیارد دلار واردات داشته است. آمار منتشر شده حاکی از آن است که صادرات آلمان به روسیه در ماه مه ‌29.4 درصد نسبت به ماه آوریل رشد کرده و به یک میلیارد یورو رسیده است، با این حال نسبت به ماه مه ‌سال گذشته به کمتر از نصف رسیده و 54.6 درصد پایین آمده است. 
6- تازه‌ترین گزارش مرکز آمار ترکیه از نزدیک شدن نرخ تورم در این کشور به مرز ۸۰ درصد سخن می‌گوید.
بانک گلدمن ساکس امریکا پیش‌بینی کرد که انتظار می‌رود، نرخ تورم در ترکیه امسال به رقم 80 درصد برسد. تورم در ترکیه در ماه مه ‌از 73 درصد عبور کرده بود که از جمله دلایل آن بحران ارزی از یک‌سو و افزایش قیمت بنزین و گازوئیل ناشی از درگیری نظامی روسیه و اوکراین است. نرخ تورم 78.62 درصدی در ماه گذشته میلادی، بالاترین نرخ سالانه ثبت شده در ترکیه طی 24 سال اخیر یعنی از سال 1998 تاکنون به شمار می‌آید و در همه دوره فعالیت «رجب طیب اردوغان» به‌عنوان نخست‌وزیر (2003 تا 2014) و رئیس‌جمهور این کشور (2014 تاکنون) بی‌سابقه بوده است. سیاست‌های بحران‌آفرین منطقه‌ای اردوغان در قبال عراق، سوریه و ارمنستان و همچنین حمایت از تروریست‌های چند ملیتی در استان ادلب و شمال‌شرق حلب باعث ایجاد هزینه هنگفت برای دولت ترکیه شده است. 
7- 9 خرداد ۱۴۰۱، آلمان قانون اساسی را تغییر داد تا بودجه نظامی ۱۱۰ میلیارد دلاری تصویب کند. در پی حمله روسیه به اوکراین، آلمان قانون اساسی خود را تغییر می‌دهد تا بودجه دفاعی ویژه مبتنی بر اعتبار با ارزش بیش از ۱۰۷ میلیارد دلار را تصویب کند.
8 تیر ۱۴۰۱صدراعظم آلمان اعلام کرد: بودجه دفاعی آلمان تا ۸۴ میلیارد دلار در سال افزایش خواهد یافت. به گفته شولتز، در چهارچوب سازمان ناتو، آلمان هم‌ردیف امریکاست و هم‌اکنون بیشترین سهم (بودجه در ناتو) در بین کشور‌های اروپایی را دارد. پیش از آن امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه صحبت از مرگ مغزی ناتو کرده و به‌دنبال تشکیل ائتلاف نظامی اروپایی بود. 
8-  نظام امنیتی بین ایران و ونزوئلا و قرار گرفتن حیاط خلوت امریکا در عمق استراتژیک جمهوری اسلامی نیز وجه دیگر شکل‌گیری نظم غیرامریکایی است. چند روز پیش منابع خبری از پرواز پهپادهای ایرانی مونتاژ شده در ونزوئلا در جریان رژه نظامی این کشور خبر دادند. چندی قبل نیز سومین رزمایش مرکب به میزبانی ایران و با حضور نیروهای دریایی چین و روسیه با عنوان «کمربند امنیت دریایی ۲۰۲۲» در منطقه شمال اقیانوس هند برگزار شد. مرکز مطالعات جامعه آزاد امن امریکا در 29 ژوئن سال‌جاری از برگزاری رزمایش مشترک بین ایران، روسیه، چین و ونزوئلا و چند کشور دیگر خبر داده است. این رزمایش به نقل از این اندیشکده در ماه‌های آینده برگزار خواهد شد.


هدف اعلامی در رسانه ها
تقویت امنیت رژیم صهیونیستی و عادی‌سازی رابطه با اعراب 
یا تشکیل ناتوی عربی (پدافند هوایی مشترک)
اهداف عملیاتی
1-جلوگیری از فروپاشی نظام امنیتی مورد نظر امریکا 
در خاورمیانه 
 طرحی که در رسانه‌ها با عنوان ناتوی عربی شناخته می شود، شکست خورده است؛ زیرا موقعیت جغرافیایی منطقه خلیج فارس و شمال آفریقا، افزایش مشکلات زیست محیطی،  افزایش رقابت‌های نظامی- تسلیحاتی، مداخله قدرت های فرامنطقه ای، تداوم فعالیت گروه های تروریستی، نفت و موانع ژئواکونومیکی(اقتصادهای همسان)، در هم تنیدگی‌های هویتی، رویکردهای تقابلی در سیاست خارجی و در نهایت فقدان عوامل اجماع ساز داخلی باعث شده که اساسا بسیاری از این کشورها نتوانند به مرحله ای از ائتلاف سازی عملیاتی وارد شوند

2- بازگرداندن اعراب به مدار امنیتی رژیم صهیونیستی-امریکا (نجات رژیم صهیونیستی از فروپاشی زودهنگام)
عربستان پس از پیروزی ترامپ امیدوار به افزایش سطح روابط امنیتی بود. وقتی آرامکو توسط نیروهای مردمی یمن مورد هدف واقع شد، ترامپ اعلام کرد عرب‌ها خودشان باید بهای امنیت‌شان را بپردازند. امارات و عربستان وارد تعاملات گسترده نظامی با چین و روسیه شده‌اند. آنچه کشورهای عربی در آینه اوکراین می‌بینند، نابودی یک کشور متحد امریکایی در اروپا و زیرسایه ناتو است، در حالی که رسانه‌های غربی از ناتوی عربی سخن می‌گویند.


​​​​​​​3-مجبور کردن کشورهای عربی به تولید بیشتر انرژی
 امارات و عربستان رسماً به امریکا اعلام کرده‌اند که افزایش تولید نخواهند داشت، مضاف به اینکه این دو کشور اصلاً امکان عملیاتی چنین کاری را هم ندارند. وضعیت انرژی در اروپا پس از جنگ اوکراین بسیار وخیم است. خود امریکا برای تأمین بنزین خودروها دچار مشکل جدی شده و برخی مشاغل را دورکار کرده است. طبق آمار انجمن اتومبیل امریکا، میانگین قیمت ملی بنزین از ۴.۵۲۳ دلار در روز سه‌شنبه به ۴.۵۶۷ دلار در روز چهارشنبه افزایش پیدا کرد. قیمت بنزین در مدت مشابه سال گذشته ۳.۰۴۳ دلار بوده که افزایش بیش از ۵۰ درصدی قیمت‌ها در مدت یک سال را نشان می‌دهد.