غربال مدیران به نفع مردم

نقطه قوت یک نظام مردم‌سالار آن است که مردم همان گونه که با انتخابات، مدیران کشور را منصوب می‌کنند، بتوانند در سازوکاری دیگر، آن‌ها را برکنار کنند، یعنی انتخابات وقتی کامل است که قدرت انتصاب و برکناری را توأمان در کنار یکدیگر به مردم بدهد. سازوکار این «قدرت برکناری» البته باید با تقویت نظام مردم‌سالار تعریف و تبیین شود. «دولت مردمی» در این سازوکار، یعنی دولتی که به نفع مردم تیغ اصلاح روی هر چیزی بکشد، حتی روی خود! دولت‌ها به اذعان خودشان و به فرموده رهبر معظم انقلاب نوکر مردم هستند. مردم به عنوان ارباب باید بتوانند هر جا از خدمتگزاران خود ناراضی هستند، دست به‌تغییر بزنند. حالا بارقه‌ای از این نقطه‌قوت در کرمانشاه تابید؛ وقتی منتقدان حاضر در شورای اداری استان از رئیس‌جمهور خواستند با تشکیل کمیته‌ای در برخی انتصابات استان بازنگری کند و رئیسی بلافاصله گفت: «حتماً‌این کار را می‌کنم». اگر چنین دستور و ساختاری که رئیس‌جمهور وعده آن را داد، نه مقطعی باشد، نه نمایشی و نه محدود به مکان و تا قلب دولت و وزارتخانه‌ها پیش برود و هیچ چیز جز منفعت مردم مانع آن نباشد و دیگر اینکه مردم برای این تغییرات بتوانند صدای‌شان را رسا و سریع و بی‌واسطه به دولت برسانند و دولت هیچ باکی از کنار گذاشتن مدیران نالایق و قطع گردن اژد‌های هزارفامیل در دولت نداشته باشد، یکی از تحولات مبنایی که فایده آن برای حال و آینده کشور غیرقابل محاسبه به لحاظ مادی و معنوی است، روی خواهد داد.
مشی تحول‌خواهی، مبارزه با ناکارآمدی و تلاش برای جایگزین کردن نیرو‌های انقلابی و جهادی به جای عناصر و مدیران بی‌انگیزه، نکته جدیدی نیست که رئیس‌جمهور در این سفر استانی گفته باشد، بلکه سیدابراهیم رئیسی از همان روز‌های نخست ورود به پاستور همواره بر این نگاه تحول‌گرایانه به نفع خدمت به مردم تأکید کرده و با تکرار چندباره این عبارت که دولت سیزدهم شأنی جز خدمتگزاری و نوکری مردم برای خود قائل نبوده و نیست، بر انتصاب مدیران پاکدست، انقلابی، متعهد و توانمند در همه سطح تأکید کرده و تقریباً می‌توان ادعا کرد طی ۲۷ سفری که به استان‌ها داشته، همواره بر این نگاه اصرار داشته است. او می‌گوید، اداره کشور نباید متوقف اراده برخی مدیران بی‌انگیزه شود، کما اینکه در جلسه دفاع از کابینه خود هم تأکید کرد با هیچ وزیری عقد اخوت نبسته است.
مدیران بی‌اراده نباید در مصدر امور باشند
رئیسی در همین سفر استانی تصریح کرد: اگر مدیری یا کارشناسی در هر اداره و سازمانی روحیه تحول‌خواهی، انقلابی، مردمداری و ولایی ندارد و دغدغه او دغدغه مردم نیست، حتماً باید به حاشیه رانده شود. نه اینکه از اداره اخراج شود، اما حتماً نباید مدیر و در مصدر تصمیم‌گیری باشد، این انتظار مردم از دولت خدمتگزار انقلابی است. این مواضع صریح و شفاف از رئیس‌جمهور در مرزبندی با ناکارآمدی و انتصابات بی‌ضابطه را می‌توان در مقایسه با برخی دولت‌های گذشته یک «پدیده» میمون و مبارک ارزیابی کرد تا مدیران «دولت مردمی» بدانند جایگاهی که در اختیار دارند، جایگاه خدمت و نوکری به مردم است و بس، بنابراین شأن آن‌ها هم در همین نکته نهفته است. هر کس خدمتگزارتر، محبوب‌تر و مقبول‌تر نزد مردم و دولت خواهد بود، از این رو انتظار می‌رود رئیسی همانگونه که بت بسیاری از مناسبات غلط گذشته را در دولت شکسته است، با تعمیم این دستور استانی به همه استان‌های کشور و بلکه همه دستگاه‌های زیرمجموعه دولت، ساحت دولت را از هرگونه ناکارآمدی و بده‌بستان‌های سیاسی پاک کند.


دولت با تلاش جهادی از امید مردم پاسداری خواهد کرد
رئیسی روز پنج‌شنبه در دیدار با خانواده شهدا، ایثارگران و نخبگان استان کرمانشاه، با تأکید بر ضرورت بهره‌گیری صحیح از ظرفیت نخبگان در کشور گفت: ارتباط بین دولت با جامعه و نخبگان باید دائمی و مستمر باشد.
رئیس‌جمهور اظهار داشت: در همه استان‌ها باید استفاده از نیرو‌های انقلابی و کارآمد در دستور کار قرار گیرد و هر کسی که با نگاه تحول‌گرایانه در ساختار اداره کشور، سازگاری ندارد، کنار گذاشته شود. نباید معطل افرادی باشیم که اهل تحول نیستند. رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود ضمن گرامیداشت یاد شهید حاج قاسم سلیمانی به محوریت اصل «ما می‌توانیم» در دولت اشاره کرد و گفت: معتقدیم به دست توانای شما نخبگان بسیاری از کار‌ها انجام‌شدنی است. باید به مردم میدان داده شود. پیشرفت کشور در بسیاری از حوزه‌ها مرهون حضور و اراده مردم و نخبگان است. رئیس‌جمهور افزود: در بسیاری از نظرسنجی‌ها امید به توانایی و کارآمدی دولت برای حل مشکلات وجود دارد و دولت مصمم است با عملکرد تحول‌گرایانه و جهادی از این امید پاسداری کند.
دولت را از تصدی‌گری در بخش اقتصاد خارج می‌کنیم
رئیس‌جمهور همچنین در نشست با فعالان اقتصادی استان کرمانشاه، نقش دولت در اقتصاد را هدایت، حمایت و نظارت دانست و گفت: اقتصاد دولتی، اقتصاد تعاونی و اقتصاد بخش خصوصی باید در کنار یکدیگر فعال باشند، اما امروز سهم اقتصاد دولتی بسیار زیاد است، لذا تلاش خواهیم کرد دولت را از تصدی‌گری در اقتصاد خارج و از بخش خصوصی حمایت کنیم.
رئیسی با تأکید بر اینکه صرف واگذاری واحد‌های تولیدی به بخش خصوصی کفایت نمی‌کند، گفت: توانمندسازی بخش خصوصی یک ضرورت است و دولت باید از اقتصاد بخش خصوصی حمایت کند. رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه در اقتصاد کشور خصوصی‌سازی موفق و ناموفق داریم، اظهار داشت: معنای مردمی‌سازی دولت، واگذاری کار تولید به بخش خصوصی و میدان دادن به بخش تعاونی است. تسهیلات و حمایت‌های حقوقی باید در اختیار تولیدکننده فعال قرار گیرد.
رئیس‌جمهور با تشریح اقدامات دولت برای مهار و کنترل تورم گفت: از مجلس خواستیم اجازه دهند به برخی اقدامات و قوانین لایحه بودجه که تورم‌زاست، عمل نکنیم و در مورد آن‌ها تجدیدنظر شود. به طور مثال گفتیم اگر حقوق گمرکی با ارز نیمایی محاسبه شود، طبیعتاً هزینه گمرکی بالایی به واردکننده تحمیل می‌شود و آثار تورم‌زا در اقتصاد ایجاد می‌کند. برخی رسانه‌ها این حرف بنده را که گفتم انجام برخی اقدامات را برای سال آینده می‌گذاریم، درست منعکس نکردند یا درست متوجه نشدند و گفتند قرار است برخی کالا‌ها را گران کنند که این موضوع حرف بنده نبود، بلکه مفهوم سخن بنده این بود که بعضی از اقداماتی را که به موجب قانون باید آن‌ها را اجرا کنیم و اجرای آن‌ها موجب تورم می‌شود، انجام ندهیم.
حضور رئیسی در پادگان «ابوذر»
رئیس‌جمهور همچنین روز پنج‌شنبه در ادامه برنامه‌های سفر به استان کرمانشاه، با حضور در پادگان «ابوذر» در شهر سرپل ذهاب با فرماندهان و افسران تیپ۳ لشکر۸۱ زرهی ارتش دیدار و گفتگو کرد.
رئیسی در این دیدار از زحمات و تلاش‌های نیرو‌های حاضر در این پادگان به منظور حراست و مرزبانی از مرز‌های کشور و برقراری امنیت تقدیر کرد. رئیس‌جمهور همچنین در این بازدید با حضور در میان خانواده نیرو‌های ارتشی ساکن در این پادگان از همراهی این عزیزان با همسران و پدران‌شان قدردانی کرد و سخنان ایشان و پیشنهادات‌شان را شنید.
دکتر رئیسی در بخش دیگری از برنامه حضور خود در پادگان ابوذر با خادمان کاروان‌های راهیان نور غرب کشور به گفتگو پرداخت و در جریان فعالیت‌ها و اقدامات آنان قرار گرفت.
نیرو‌های مسلح، تولیدکنندگان و فناوران ‌عقبه راهبردی اقتدار ایران
رئیسی عصر پنج‌شنبه در ادامه برنامه‌های سفر دولت مردمی به استان کرمانشاه در جلسه شورای اداری استان تأکید کرد: امروز وظیفه ما و شما این است که در میدان اقتصادی که تأمین‌کننده عزت و استقلال کشور است کار جهادی و عملیاتی انجام دهیم.
وی با اشاره به اینکه وجود مشکلاتی نظیر بیکاری زیبنده استان کرمانشاه نیست، افزود: رفع این مشکلات نه با سخنرانی و بخشنامه که با حرکت جهادی در عمل و اجرا میسر خواهد شد.
رئیس‌جمهور گفت: با ظرفیت‌های موجود هیچ مشکلی در این کشور غیرقابل رفع نیست، اما باید مسائل را با تدبیر و رویکرد علمی تا حصول نتیجه دنبال کرد. رئیس‌جمهور با ضروری دانستن ایجاد یک قرارگاه برای رفع مشکل بیکاری در استان کرمانشاه اظهار داشت: همه دستگاه‌ها در ایجاد وظیفه دارند و هیچ دستگاهی نباید خود را از این مسئولیت مستثنی بداند. رئیس‌جمهور با بیان اینکه امروز امیدآفرینی مهم‌ترین اولویت جمهوری اسلامی ایران است، خاطرنشان کرد: امروز دشمن از راه‌های مختلف به دنبال مأیوس‌کردن ملت است و در مقابل ما تلاش داریم با ساختن و آبادانی مردم را به نظام امیدوار نگاه داریم.
رئیسی با بیان اینکه امروز علاوه بر نیرو‌های مسلح مقتدر، تولیدکنندگان و فناوران کشور عقبه راهبردی اقتدار جمهوری اسلامی ایران هستند، گفت: دشمنان از پیشرفت و اقتدار ایران ناراحت هستند و نمی‌خواهند قدرتمند باشیم. این میدان، عرصه نبرد اراده‌هاست و ما در سنگری ایستاده‌ایم که باید با کار و تلاش مضاعف با دشمن مبارزه کنیم.
تصویب۲۰۰طرح برای توسعه و رونق اقتصادی کرمانشاه
رئیسی شامگاه پنج‌شنبه در پایان بیست‌و‌هشتمین سفر استانی دولت در نشستی با خبرنگاران به تشریح نتایج و دستاورد‌های این سفر و برنامه‌های دولت برای رشد استان پرداخت و با اشاره به تصویب ۲۰۰طرح برای توسعه و رونق اقتصادی در استان کرمانشاه، قرارگاه اشتغال استان را مأمور پیگیری جدی رفع بیکاری و ایجاد اشتغال پایدار کرد. نمای نزدیک
به هر خطایی در منطقه پاسخ پشیمان‌کننده می‌دهیم
سیدابراهیم رئیسی در دیدار آحاد مختلف مردم این استان در ورزشگاه امام خمینی (ره) کرمانشاه با تأکید بر اینکه مأموریت اصلی دولت مردمی، عمران و آبادانی کشور است، گفت: متأسفانه در زیرساخت‌ها، عقب‌ماندگی‌های بسیاری داریم، با این حال در زیرساخت‌های انرژی، طرح‌های آبرسانی بزرگ، نیروگاه‌سازی و ساخت پالایشگاه و پتروپالایشگاه‌ها، دولت کار خود را آغاز کرده است. برای کنترل تورم که مردم، دولت و همه مسئولان را رنج می‌دهد، گام‌هایی برداشته شده است و ان‌شاء‌الله با قوت دنبال خواهد شد. رئیس‌جمهور صبوری و تحمل و همکاری مردم را برای دولت بسیار ارزشمند توصیف و تصریح کرد: همراهی شما مردم با دولت به کار‌های بزرگی منتج می‌شود که دوستان را امیدوار و دشمنان را ناامید می‌کند.
رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه متأسفانه برخی کشور‌های منطقه در حال ترانزیت ناامنی و تروریسم از غرب و ایالات‌متحده به منطقه هستند، گفت: اجازه دهید در جمع مردم غیور و مقاوم کرمانشاه به امریکایی‌ها و متحدان آن‌ها در منطقه بگویم که ملت بزرگ ایران هیچ‌گونه ناامنی و بحران را در منطقه نمی‌پذیرد و هرگونه خطایی در این منطقه با پاسخ سخت و پشیمان‌کننده‌ای مواجه خواهد شد. رئیسی افزود: امریکایی‌ها و متحدان منطقه‌ای‌اش بدانند که ملت‌های مسلمان منطقه از روابط تحقیرآمیز دولت‌های خود با امریکایی‌ها که موجب غارت منابع آن‌ها می‌شود، سخت بیزارند.
رئیس‌جمهور قدرت نظامی، توانایی‌ها و اقتدار ایران در منطقه را امنیت‌ساز دانست و تأکید کرد: دخالت بیگانگان و امریکایی‌ها در منطقه جز ایجاد بحران و ناامنی نتیجه دیگری ندارد.
رئیس شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه رژیم‌صهیونیستی بداند که نباید در این منطقه چشم طمع به هیچ کجا داشته باشد، اظهار داشت: برقراری ارتباط و عادی‌سازی روابط، به هیچ وجه برای رژیم‌صهیونیستی امنیت‌ساز نخواهد بود. این پیام را همه خبرنگاران به همه جهان مخابره کنند که ایران اسلامی امروز از همه زمان‌ها قوی‌تر و امریکا از همیشه ضعیف‌تر است.
رئیسی با اشاره به اعلام رسمی امریکایی‌ها مبنی بر شکست مفتضحانه فشار حداکثری بر جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: شما ما را با تحریم‌ها و تهدید‌ها آزمودید، چرا امر تجربه‌شده را دوباره می‌آزمایید.
رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه اعتماد مردم را سرمایه‌ای بزرگ می‌دانیم که برای دولت مردمی مسئولیت‌آفرین است، خاطرنشان کرد: هم دولتمردان و همه کسانی که به نام دولت مردمی کار می‌کنند، با توجه به این مسئولیت باید در جای‌جای کشور بدون هیچ حاشیه‌ای، به شکل انقلابی به مردم انقلابی خدمت کنند.