ایران پاسخ «سخت و پشیمان‌کننده» می‌دهد

سفر رئیس‌جمهور امریکا به سرزمین‌های اشغالی آنگونه که پیش‌بینی می‌شد روی مسئله ایران متمرکز بود و مقامات دو طرف در بیانیه قدس بر این مسئله تأکید کردند که اجازه دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای را نخواهند داد و امریکا متعهد شده از تمام عناصر قدرت خود برای اطمینان از این نتیجه استفاده کند، با این حال برخلاف صهیونیست‌ها که حمله به تأسیسات هسته‌ای را تنها راه مؤثر می‌دانند، واشنگتن می‌گوید دیپلماسی را در اولویت قرار داده است تا از طریق برجام به این هدف دست پیدا کند. لفاظی‌های تل‌آویو و واشنگتن از قدس، واکنش قاطع مقامات ایرانی را در پی داشته و آن‌ها هشدار دادند که هرگونه خطایی در منطقه با پاسخ سخت و پشیمان‌کننده‌ای مواجه خواهد شد. در شرایطی که مقامات رژیم صهیونیستی همه توان خود را به کار گرفته‌اند تا از توافق هسته‌ای بین ایران و غرب جلوگیری کنند، در سفر جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا به سرزمین‌های اشغالی هم این مسئله را بار دیگر مطرح کردند تا از امریکا تضمین‌هایی را در این زمینه بگیرند. جوبایدن و یائیر لاپید، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی روز پنج شنبه تعهد مشترکی مبنی بر ممانعت از دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای امضا کردند. بایدن و لاپید در بیانیه‌ای بر تعهد امریکا در ایجاد یک ساختار منطقه‌ای در راستای تعمیق بیشتر روابط رژیم صهیونیستی با کشور‌های منطقه و گسترش آن با دیگر کشور‌های عربی و اسلامی تأکید کردند. به نوشته شبکه الجزیره، در این بیانیه آمده است: «واشنگتن به امنیت اسرائیل و حفظ برتری نظامی آن در منطقه همچنان پایبند است و اجازه دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای را نخواهد داد و امریکا آماده است از تمام عناصر قدرت ملی خود برای اطمینان از این نتیجه استفاده کند و همچنین خود را متعهد به مقابله با فعالیت‌های مستقیم ایران یا فعالیت‌هایی که از طریق گروه‌های همسو با خود همچون حزب‌الله لبنان، حماس و جهاد اسلامی انجام می‌دهد، می‌داند.» طبق این بیانیه، امریکا اعلام کرد که با قدرت از اجرای بند‌های یادداشت تفاهم فعلی به ارزش ۳۸ میلیارد دلار با اسرائیل حمایت می‌کند و اینکه یادداشت‌های تفاهم بعدی باید تهدیدات جدید را مدنظر داشته باشد. رژیم صهیونیستی نیز در این بیانیه از حمایت‌های همیشگی امریکا تقدیر و تشکر کرد و خواستار گسترش روابط و همچنین کمک امریکا برای توسعه توافقات سازش موسوم به «توافقات ابراهیم» با کشور‌های منطقه شد و این توافقات را برای آینده منطقه بسیار مهم قلمداد کرد.
بیانیه قدس به نوعی تحقق سیاست دیرینه امریکا و صهیونیست‌ها نسبت به برتری نظامی اسرائیل در منطقه است تا امنیت این رژیم در برابر کشور‌های عربی و ایران تضمین شود. هرچند صهیونیست‌ها سعی کردند مواضع خود را با امریکا علیه ایران هماهنگ کنند، اما مقامات تهران به شدت به توافقات انجام شده در قدس واکنش نشان دادند. ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران خطاب به امریکا و متحدانش در منطقه گفت که هرگونه خطایی در این منطقه با پاسخ سخت و پشیمان‌کننده‌ای مواجه خواهد شد. به گزارش فارس، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران هم با بیان اینکه با قدرت و منطق در مسیر توسعه پایدار اقتصادی و تلاش عزتمند برای لغو تحریم‌ها به مسیر خود ادامه می‌دهیم، تصریح کرد: «خیمه‌شب‌بازی کاخ سفید و صهیونیسم ما را مصمم‌تر می‌کند و ما هرگز از حقوق مسلم ملت بزرگ ایران کوتاه نخواهیم آمد». ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران هم روز پنج شنبه در توئیتی در واکنش به بیانیه قدس نوشت: در بیانیه مشترک بایدن و لاپید، بر تعهد ثابت و قاطع امریکا به حفظ امنیت و برتری نظامی اسرائیل تأکید شده است. اشتباه نشود؛ هدف صرفاً ایران نیست، بلکه کشور‌های عربی و اسلامی باید همواره برتری رژیم صهیونیستی را بپذیرند؛ بنابراین منبع اصلی تهدید برای منطقه کاملاً روشن است». ایران پیش‌تر هشدار داده بود که اگر ائتلافی علیه ایران در منطقه شکل بگیرد با قاطعیت به آن پاسخ خواهد داد. واکنش ایران درحالی است که رژیم صهیونیستی در هفته‌های اخیر تلاش کرد ائتلافی با اعراب علیه ایران تحت عنوان «پدافند هوایی خاورمیانه» تشکیل دهد تا با موشک‌ها و پهپاد‌های ایرانی مقابله کند، اما به دلیل مخالفت برخی کشور‌ها با این طرح عملاً تحقق آن با شکست مواجه شد. با این حال اسرائیل سعی کرده با توافقات دوجانبه امنیتی با شیخ‌نشین‌های عربی خلیج فارس، تا حدی سناریو‌های خود علیه تهران را اجرایی کند.
اختلاف تل‌آویو- واشنگتن بر سر ایران
اگرچه امریکا رسماً آمادگی خود را برای دفاع از امنیت رژیم صهیونیستی و جلوگیری از پیشرفت هسته‌ای ایران اعلام کرده است، اما در این میان بر سر نحوه مقابله با تهران اختلاف‌نظر‌هایی وجود دارد. روزنامه نیویورک‌تایمز دیروز طی یادداشتی درباره نشست مطبوعاتی لاپید و بایدن نوشت: «لاپید خواستار تهدید نظامی ایران، در صورت تداوم برنامه هسته‌ای این کشور شد، اما بایدن، دیپلماسی را بهترین گزینه برای مقابله با تهدیدات ایران عنوان کرد». این روزنامه غربی به نقل از لاپید نوشت: در صورت توسعه برنامه هسته‌ای ایران، همه دموکراسی‌های جهان باید قول اقدام دهند. نیویورک‌تایمز به نقل از بایدن نیز نوشت: دیپلماسی و احیای برجام بهترین راه‌حل برای برنامه هسته‌ای ایران است. این روزنامه تمایز بین تعهد بایدن و اظهارات لاپید را بیشتر از تمایز معنایی ارزیابی کرد و افزود: «در حالی که لاپید خواستار استفاده از زور برای توقف توسعه برنامه هسته‌ای ایران شد، بایدن درباره متوقف کردن توسعه برنامه هسته‌ای ایران چیزی نگفت و سخنانش به جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی محدود بود.» بایدن در گفتگو با کانال ۱۲ رژیم صهیونیستی نیز خروج دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین امریکا از برجام را اشتباه عظیمی دانست و گفت همچنان معتقد است که این کشور باید به برجام بازگردد.


دموکرات‌های امریکا در سال‌های اخیر بار‌ها اذعان کرده‌اند که تنها راه جلوگیری از برنامه هسته‌ای ایران مسیر دیپلماسی و رسیدن به توافق برای احیای برجام است، اما صهیونیست‌ها تنها راه توقف برنامه هسته‌ای ایران را حمله به زیرساخت‌های هسته‌ای می‌دانند و در سال‌های اخیر بار‌ها در این زمینه خرابکاری کرده‌اند. مقامات تل‌آویو تلاش می‌کنند غربی‌ها را به ادامه سیاست فشار حداکثری ترغیب کنند، اما مقامات واشنگتن به شکست این سیاست اعتراف کرده‌اند و ادامه آن را به صلاح نمی‌دانند. جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی امریکا روز پنج شنبه در مصاحبه با شبکه سی‌ان‌ان اعلام کرد: «گزینه ترجیحی بایدن در قبال ایران همچنان دیپلماسی است.» وی درعین حال مدعی شد امریکا «هیچ گزینه‌ای را از روی میز برنخواهد داشت.»
علاوه بر اختلاف‌نظر بین واشنگتن و تل‌آویو بر سر موضع ایران، بین خود صهیونیست‌ها هم در نحوه تقابل با ایران اختلافاتی وجود دارد. نیویورک‌تایمز در این باره نوشته است که مقامات بلندپایه دستگاه‌های اطلاعاتی و نظامی اسرائیل معتقدند رسیدن به توافقی جدید و همسو با برجام با ایران می‌تواند در راستای منافع این رژیم باشد. نیویورک‌تایمز در این باره نوشت: «اختلاف بر سر این مسئله میان ارتش اسرائیل و شاخه اطلاعاتی آن و سازمان جاسوسی موساد است که مسئولیت انجام عملیات‌های مخفیانه برون‌مرزی را بر عهده دارد.» به نوشته این روزنامه امریکایی، «مقام‌های ارشد اسرائیل می‌گویند آحارون هالیوا، رئیس جدید دستگاه اطلاعات ارتش و دستیارانش در گفتگو‌های داخلی گفته‌اند که هر توافقی حتی توافقی با نقص‌های عمده بهتر از وضعیت کنونی است که برنامه هسته‌ای ایران در حال پیشرفت است». بر اساس این گزارش، «اما مقامات نظامی با این رویکرد مخالف هستند و می‌گویند اقدامات خرابکارانه مخفی در سال‌های گذشته اثر چندانی در جلوگیری از پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران نداشته است. در مقابل، مقامات دستگاه اطلاعات نظامی اسرائیل معتقدند چنانچه توافق هسته‌ای جدید حاصل نشود، امریکا و اروپا این موضوع را ر‌ها خواهند کرد و در چنین شرایطی رژیم صهیونیستی در صحنه بین‌المللی تنها خواهد ماند.»
اصرار بر راه حل دو دولتی
بخشی از سفر بایدن به سرزمین‌های اشغالی به مسئله فلسطین اختصاص داشت و دیداری نیز با محمود عباس، رئیس تشکیلا خودگردان فلسطین داشت. رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با رئیس‌جمهور امریکا در بیت‌لحم بر اهمیت احیای اصول روند صلح خاورمیانه تأکید کرد. به گزارش شبکه الجزیره، محمود عباس روز جمعه گفت: «ما به تشکیل کشور فلسطین به پایتختی قدس در مرز‌های ژوئن ۶۷ پایبند هستیم. صلح با به رسمیت شناختن کشور فلسطین آغاز می‌شود.» وی گفت که به موضع امریکا برای پایان شهرک‌سازی اسرائیل چشم دوخته است. عباس گفت: «ما درباره حمایت از روابط دوجانبه و بررسی اقداماتی که واشنگتن می‌تواند برای ایجاد فضایی مناسب و تحقق صلح عادلانه انجام دهد، صحبت کردیم. ما به بایدن دیدگاه‌مان را درباره مشروعیت بین‌المللی و راهکار تشکیل «دو کشور» گفتیم.»
جو بایدن نیز گفت: پایبندی من به راهکار تشکیل دو کشور تغییر نکرده است و این بهترین راه برای رسیدن به امنیتی عادلانه برای فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها است.