موج هفتم کرونا و تجربه تلخ محرمانگی اطلاعات

آرمان ملی- محمدرضا محبوب فر- کارشناس حوزه سلامت: درست در زمانی که بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت و درمان، ورود کشور به موج جدید بیماری را تایید و خواستار رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم و تسریع در انجام واکسیناسیون نوبت سوم و چهارم شد، که یک عکس از جلسه‌ای در کرمانشاه، همه توجهات را به خود جلب کرد. در این تصویر به وضوح مشخص است که پروتکل‌های بهداشتی فقط برای مردم است و سخنگوی ستاد کرونا به توصیه خودش هم عمل نمی‌کند! عباس شيراوژن در حاليکه در جلسه اين ستاد به تاريخ 18 تيرماه، اظهار مي‌دارد: «با توجه به افزايش موارد ابتلا، بستري‌‌ها، سرپايي‌‌ها و شهرهاي قرمز و نارنجي بر استفاده از ماسک در کليه فضاها چه باز و چه سر پوشيده در شهرهاي قرمز و نارنجي تاکيد شد. همچنين در شهرهاي آبي و زرد در نقاط سرپوشيده يا پرازدحام و پرتردد، استفاده از ماسک ضروري است.» ماجراي اين عکس، پرده از جلسه عباس شيراوژن در کرمانشاه به‌عنوان نماينده وزارت بهداشت برمي‌دارد که هيچکدام از افراد حاضر در جلسه و محيط سربسته ماسک نزدند! سازمان جهاني بهداشت در تازه‌ترين گزارش خود اعلام کرده که بيشترين افزايش موارد ابتلا به کوويد- 19 در غرب اقيانوس آرام و خاورميانه مشاهده شده که بيش از يک چهارم افزايش يافته است. مرگ ‌و ميرها در خاورميانه 78 درصد و در آسياي جنوب شرقي 23درصد افزايش يافت؛ اما در مناطق ديگر کاهش يافت يا ثابت مانده است. همزمان وضعيت اضطراري در ايالات متحده و اروپا برقرار است و کشورهاي متعدد دنيا بار ديگر در فرودگاه‌هاي اصلي از مسافران تست کرونا مي‌‌گيرند.
ويروس مرموز در آفريقا
بروز يک بيماري مرموز کشنده جديد در آفريقا هم توجهات را به سمت جهش جديد ويروس کرونا جلب کرده است. يک بيماري مرموز با علائم کرونا در آفريقا 13 نفر را مبتلا کرده و سه نفر را در يک منطقه دورافتاده از تانزانيا به کام مرگ کشانده است. تيمي از پزشکان و کارشناسان به اين منطقه اعزام شده‌‌اند. علائم اين بيماري شامل تب، سردرد، خستگي و خونريزي بيني است. ساميا سولوهو حسن، رئيس‌جمهوري تانزانيا، گفته است: «اين بيماري عجيب ممکن است ناشي از تعامل رو‌به‌رشد بين انسان و حيوانات وحشي باشد.» همزمان بيماري در چين بار ديگر از سر گرفته شده و يکي دو شهر چين در قرنطينه فرو رفته‌اند. ترس از گرفتار شدن شانگهاي در قرنطينه به‌عنوان پايگاه اقتصادي و صنعتي، حتي با کاهش آمار رسمي روزانه کوويد- 19 در بيشتر نقاط چين، افزايش يافته است.
به پيک کرونا رسيديم؟


در ايران در حالي‌که وزير بهداشت و درمان گفته «فکر مي‌کنم کشور ما هم وارد موج هفتم کرونا شده است» متخصصان مي‌گويند ايران وارد موج دوم بيماري و پيک هفتم کرونا شده است. در توجيه موج جديد بيماري گفته مي‌شود، اکنون سطح ايمني جامعه در برابر کرونا پايين آمده و مردم نسبت به اصول بهداشت فردي و اجتماعي بايد توجه ويژه‌‌اي داشته باشند و در عين حال انواع واکسن‌‌هاي موجود در کشور به‌شدت روي بيماري مؤثر هستند. وزارت بهداشت و درمان در بحبوحه پيک بيماري و گراني دارو که اتفاق افتاده است، کمتر اين روزها با رسانه‌ها ارتباط مي‌گيرد. وضعيت ارتباط با وزارت بهداشت، داد رسانه‌ها را بلند کرده است. اين رويه وزارتخانه حتي انتقاد تند خبرگزاري‌ها و پايگاه‌هاي خبري که وابسته به وزارت بهداشت و درمان هستند را نسبت به وضعيت همکاري وزارت بهداشت با رسانه‌ها به دنبال داشته است. داد شبکه سلامت رسانه‌ملي هم از ارتباط ضعيف وزارت بهداشت و درمان با رسانه‌‌ها در آمده است و خبرهاي منتشر شده حکايت از آن دارد که وزارت بهداشت و درمان به صدا و سيما گفته است مکتوب سؤالات خود را از طريق رئيس شبکه ارسال کنند تا پاسخ داده شود.
مردم و اطلاعات محرمانه؟
اين موضوع در شرايطي مطرح مي‌شود که يک کارشناس برجسته وزارت بهداشت با انتقاد از شيوه اطلاع‌رساني و مديريت کرونا انتقاد کرده مي گويد: «مردم نبايد قرباني محرمانه بودن اطلاعات کرونا شوند.» آنچه حميد سوري به آن اشاره دارد به مُهر محرمانه بر روي داده‌هاي کرونا هم جامعه پژوهشگر را از دسترسي به داده‌ها محروم مي‌کنند و هم مردم قرباني تفسيرهاي غلطي مي‌شوند که از داده‌هاي خام استنتاج مي‌شود. با اين حال او به خبرآنلاين گفته است: «اگر مصاحبه‌هاي گذشته درباره شيوع مجدد کرونا را در دو ماه اخير رصد کنيد، متوجه خواهيد شد تمام هشدارها توسط کارشناسان بارها داده شده است، اما برخي مسئولان کم توجهي مي‌کنند، طوري‌که حتي حاضر نيستند يک جلسه تخصصي راجع‌به پيش‌بيني‌هاي موجود از وضعيت اپيدمي در کشور بگذارند تا درباره آن بحث و تبادل نظر شود. ما پيشگو نيستيم، اما بالاخره در هر علمي يکسري شاخص‌ها وجود دارد که مي‌توان با آن شاخص‌ها وضعيت خطر در يک جامعه را مورد سنجش قرار داد.»
استقبال گروهي از حجاج، ممنوع
با اينکه مطرح شده سويه جديد کرونا از اميکرون ضعيف‌‌تر است و مردم مي‌توانند با رعايت پروتکل‌هاي بهداشتي و ماسک زدن از ورود کشور به يک سويه خطرناک کرونا جلوگيري کنند، خبرها از سطح کشور نشان از بازگشت کامل زندگي عادي به جامعه است که در اين ميان، کمترين توجه به رعايت پروتکل‌هاي بهداشتي معطوف شده است. حجاج خانه خدا نيز در حال بازگشت به کشور هستند و با اينکه قول داده شده غربالگري حجاج قبل از بازگشت به کشور آغاز شود، خبري از جزئيات کار برنامه‌ريزي‌‌هاي لازم از سوي وزارت بهداشت و درمان و سازمان حج و زيارت نيست و گزارش‌هايي تاکنون از انجام غربالگري و تست‌هاي تشخيصي سريع براي مسافران منتشر نشده است. وزارت بهداشت و درمان وعده داده است که در مبادي ورودي به کشور اگر نتيجه تست فردي مثبت باشد سريعاً اقدامات لازم از سوي وزارت بهداشت به مرحله اجرا خواهد رسيد. در اين شرايط رئيس پليس پيشگيري فراجا از آمادگي کامل براي بازگشت حجاج به کشور خبر داد و در عين حال از خانواده‌هاي حجاج خواست که براي استقبال گروهي به فرودگاه نيايند تا شاهد ازدحام جمعيت در فرودگاه‌ها و ترافيک در معابر منتهي به فرودگاه‌ها نباشيم.