دریاچه ارومیه به رسیدگی فوری نیاز دارد آخرین نفس‌ها

صدای فریاد بی‌آبی دریاچه ارومیه مدت‌هاست که بلند شده، اما متاسفانه علی‌رغم اقدامات کم‌وبیش مسئولان هنوز دردی دوا نشده و هر روز خبرهای بد بیشتری از وضعیت این دریاچه مخابره می‌شود.
دریاچه ارومیه یکی از جاذبه‌های ایران و از آن مهم‌تر یکی از نمادهای مهم کشور شناخته می‌شد که کم‌جان شدن آن در طول سال‌های گذشته واکنش‌های متعددی از سوی آب شناسان بین المللی را دربرداشت اما متاسفانه با گذشت زمان طولانی از نفس زدن های این دریاچه هنوز مشکل به طور ریشه‌ای برطرف نشده است.
قصه پر غصه‌ی دریاچه ارومیه سال‌ها است که مانند زاینده رود و داستان خشکی تالاب‌های کشور از طریق اخبار و یا از زبان محلیان منطقه به گوش می رسد. داستان غم انگیزی که نه تنها تبعات زیست محیطی آن پس از خشک شدن دریاچه جبران ناپذیر است، بلکه خیل عظیم مهاجرت مردم منطقه را نیز بدنبال خواهد داشت.
از زمان آغاز بصدا درآمدن زنگ خطر خشکی دریاچه ستادی بنام ستاد احیاء برای نجات دریاچه تشکیل شد و اقداماتی در قالب پروژه‌های مختلف برای صرفه‌جویی در آب و انتقال آب به دریاچه ارومیه آغاز شد و تا حدودی دریاچه فیروزه‌ای شمالغرب که دومین دریاچه شور دنیا است را از خشک شدن نهایی نجات داد اما مدتی است که خبری از این ستاد و اقدامات آنها نیست و آنگونه هم که گفته می‌شود، دولت هیچ بودجه‌ای برای دریاچه اختصاص نداده است.


شاید اگر تدبیر بیشتری در سال‌های ابتدایی خشک شدن این دریاچه می‌شد، اکنون شاهد شرایط فعلی نبودیم، البته عده‌ای نیز تغییرات اقلیم و کم بارشی کشور را عامل اصلی خشک شدن دریاچه می‌دانند؛ در حالیکه همه‌ی ما میدانیم کشور ما خشک و کم آب است و مردم و مسئولین باید مدیریت کنند و این موضوع یکی دو روز نیست، در کل بدیهی است که مدیریت درستی در این بخش اتخاذ نشده چراکه اگر این اتفاق محقق می‌شد شرایط همچون حال حاضر نبود.
طی روزهای اخیر موضوع خشکی دریاچه ارومیه در مجلس شورای اسلامی مطرح شد و بازخوردهای بسیاری هم داشته است؛
توجه به دریاچه ارومیه ضروری است
رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی سه‌شنبه و در جریان رسیدگی به گزارش کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد ستاد احیای دریاچه ارومیه، پس از تصویب این تقاضا توسط نمایندگان مجلس در اظهاراتی تاکید کرد: واقعاً موضوع دریاچه ارومیه موضوعی مهم و ملی است و موضوعی استانی نیست و اگر به احیای این دریاچه توجه نشود و درباره آن چاره اندیشی صورت نگیرد اثرات زیست محیطی ناشی از آن چندین میلیون نفر را تحت تاثیر مسائل اقتصادی، سلامت و بهداشت قرار می‌دهد.
محمدباقر قالیباف ادامه‌ داد: دریاچه ارومیه نقطه ای کاملاً استراتژیک است و از بین رفتن آن ظرفیتهای اقتصادی و محیط زیستی و کشاورزی کشور را به پتانسیلی منفی تبدیل می کند که قابل جبران نیست و ممکن است زیست را در بخش هایی از سرزمین ما تحت تاثیر قرار دهد.
رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم توجه به دریاچه ارومیه گفت: دریاچه ارومیه نقطه ای کاملاً استراتژیک است و از بین رفتن آن ظرفیتهای اقتصادی و محیط زیستی و کشاورزی کشور را به پتانسیلی منفی تبدیل می کند که قابل جبران نیست و ممکن است زیست را در بخش هایی از سرزمین ما تحت تاثیر قرار دهد.
وی یادآور شد: توجه به دریاچه ارومیه موضوعی ضروری است و خواهش من از دولت محترم این است که چنانچه اقداماتی که درباره دریاچه ارومیه انجام شده اشکالاتی دارد آنها را مرتفع کنند چرا که اگر امروز هزینه‌ها در طرحی مدون و درست انجام نشود بعدها با چند برابر هزینه های امروز باید خسارت های ایجاد شده را جبران کنیم و این سرمایه نیز چنانچه امروز دریاچه را حفظ نکنیم، قابل بازگشت نخواهد بود.
قالیباف اظهار کرد: با توجه به در پیش بودن رسیدگی به برنامه هفتم توسعه در مجلس کاملاً آماده هستیم تا چنانچه دولت هر پیش بینی که برای احیای دریاچه ارومیه لازم است، داشته باشد، در برنامه هفتم پیش بینی کنیم تا دچار یک فاجعه زیست محیطی در آن منطقه مهم کشور نباشیم.
تحقیق و تفحص از ستاد احیای دریاچه ارومیه الزامی است
چندی روز پیش نیز نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی از تحقیق و تفحص از ستاد احیای دریاچه ارومیه خبر داده و گفته بود: این طرح بزودی در صحن علنی مجلس به رای گیری گذاشته خواهد شد و در صورت همراهی نمایندگان و تصویب، فرایند آن آغاز می‌شود.
روح اله متفکر آزاد اظهار کرده بود: طراح طرح تحقیق و تفحص از ستاد احیای دریاچه ارومیه، این دریاچه را نگین آذربایجان دانست و افزود: تراز آبی این دریاچه به دلیل خشکسالی‌های متوالی به شدت کاهش یافته ولی ستاد احیا هم میلیاردها تومان در راستای احیای دریاچه هزینه کرد که اکنون ثمره خاصی از این هزینه‌ها را شاهد نیستیم؛ لذا معتقدیم باید نحوه عملکرد و هزینه کرد این ستاد مورد ارزیابی قرار گیرد.
وی با تاکید بر اینکه خشکیدن دریاچه ارومیه به دغدغه جدی مردم شمالغرب تبدیل شده است، خاطرنشان کرده بود: خشک شدن این دریاچه علاوه بر استان‌ها و شهرهای حاشیه دریاچه، بیشترین تاثیر منفی را در سمت شرق این دریاچه خواهد داشت چراکه بیش از ۱۴ میلیون نفر از تبریز تا نزدیکی تهران از ریزگردهای نمکی آن در امان نخواهند بود.
وی خواستار اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام و بعضاً رها شده احیای دریاچه ارومیه توسط دولت سیزدهم شد و ادامه داد: اتمام و افتتاح تصفیه‌خانه‌های فاضلاب تبریز، آذرشهر برای رهاسازی پساب تصفیه شده به دریاچه و تونل انتقال آب کانی سیب باید در اولویت قرار گیرد تا پیکر نیمه‌جان دریاچه دوباره جان دیگری بگیرد.
موضوع دریاچه ارومیه سیاسی، قومی و امنیتی نیست
روز سه‌شنبه نیز متفکر آزاد در جلسه‌ی علنی مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود گفت: ما خوشبختانه در نظام جمهوری اسلامی برای محیط زیست پول خرج می‌کنیم اگر خرج نمی‌کردیم امروز عصبانی و ناراحت نبودیم.
وی با تاکید بر اینکه موضوع دریاچه ارومیه نه سیاسی، نه قومی و نه امنیتی است، افزود: اگر تکان نخوریم ستاد احیای دریاچه ارومیه که اکنون تبدیل به ستاد نجات شده تبدیل به ستاد تدفین خواهد شد.
نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس تاکید کرد: تغییر اقلیم محلی، گرم شدن پیرامون و مشکلات بارشی، همگی محصول خشکی دریاچه ارومیه است.
وی اضافه کرد: این صدای مردم با فرهنگ آذربایجان است که با افتخار به جای کف خیابان از تریبون مجلس شنیده می‌شود.
متفکرآزاد اظهار کرد: دولت که در سفر به استان دستورات خوبی برای اتمام پروژه کانی سیب و انتقال آب و اتمام تصفیه خانه‌های شهرستان‌های پیرامون دادند، نیاز است در اسرع وقت مورد توجه قرار گیرد.
اقدامات ستاد احیای دریاچه ارومیه خروجی جدی نداشته است
متفکر آزاد همچنین پس از اتمام جلسه در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: ستاد احیای دریاچه ارومیه از دولت قبل یعنی از سال ۹۴ شروع به کار کرد و قرار بود به تراز اکولوژیک دریاچه ارومیه رسیدگی کند که علیرغم انجام هزینه‌های زیاد خروجی جدی نداشت.
وی افزود: ما در عین حال که قدردان زحمات صورت گرفته هستیم اما حرفمان این است که بررسی گذشته فرا روی آینده ما است که بدانیم چه اتفاقی قرار است رخ دهد. از دولت هم می‌خواهیم که در کنار تفحص برای رساندن حداقل آب به دریاچه همت کنند.
این نماینده مجلس تاکید کرد: کار ما سیاسی نیست و صرفا عملکرد ستاد احیای دریاچه ارومیه و هزینه‌های صورت گرفته را بررسی می‌کنیم. اینکه طرح‌های تحقیقاتی چطور بوده و چرا دانشگاه‌های غیرتخصصی ورود کرده و دانشگاه‌های منطقه کم رونق بوده‌اند همچنین خروجی مطالعاتی چقدر انطباق با عملکرد میدانی داشته است.
احیای دریاچه ارومیه مطالبه به حق مردم است
ستاندار آذربایجان غربی احیای دریاچه ارومیه را مطالبه به حق مردم دانست.
به گزارش خبرنگار مهر، محمدصادق معتمدیان در جلسه هماهنگی احیای دریاچه ارومیه با اشاره به اینکه پیگیر تحقق پروژه‌های نجات این دریاچه به عنوان یک مطالبه ملی است، افزود: بازنگری در سیاست‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه ضروری است و وزارت جهاد کشاورزی با همراهی مردم، مجری سیاست‌های نرم افزاری دولت سیزدهم برای احیای دریاچه ارومیه بوده و باید برنامه‌های آموزشی، ترویجی و اقناع سازی بخصوص در روستاها در دستور کار قرار گیرد.
وی با اشاره به اعتبارات تخصیصی در سفر اخیر ریاست جمهوری به استان جهت احیای دریاچه ارومیه، یادآور شد: با پیگیری مستمر و جذب اعتبارات تخصیصی، ضمن تکمیل سیاست‌های سخت افزاری چون اتمام کانال کانی سیب، پیشبرد سیاست‌های نرم افزاری احیای دریاچه ارومیه نیز تسریع می‌شود.
معتمدیان با اشاره به پیگیری‌های مستمر آیت الله رئیسی رئیس جمهور محترم بر روند اجرای پروژه‌های احیای دریاچه ارومیه اظهار داشت: در سفر اخیر رئیس جمهور به آذربایجان غربی، ایشان از دریاچه ارومیه بازدید و پیگیر آخرین وضعیت اجرای پروژه‌های احیای دریاچه ارومیه شده و دستورات لازم را برای تسریع در روند اجرا و پرداخت اعتبارات مود نیاز برای ادامه اجرای این طرح‌ها صادر کردند.
استاندار آذربایجان غربی همچنین با تاکید بر عملیاتی و اجرایی کردن مدیریت منابع آبی در منطقه برای احیای دریاچه ارومیه، افزود: اولویت دولت سیزدهم تامین معیشت مردم بوده و احیای دریاچه ارومیه با اجرای سیاست‌های کارشناسی شده، باید به گونه‌ای مدیریت شود که به معیشت مردم منطقه و بخصوص کشاورزان آسیبی وارد نشود.
وی در ادامه، احیای دریاچه ارومیه را مطالبه بحق مردم معرفی کرده و افزود: اطلاع رسانی دقیق و شفاف در خصوص وضعیت دریاچه ارومیه و روند پیشرفت پروژه‌های احیای آن از طریق مراجع رسمی، حق طبیعی جامعه بوده و با اعتمادسازی و همراهی مردم بخصوص روستاییان، می‌توان مسیر احیای دریاچه را هموار کرد.
استاندار آذربایجان غربی همچنین با اشاره به هجمه اخیر و انتشار اطلاعات نادرست در خصوص احیای دریاچه ارومیه، تصریح کرد: ضدانقلاب و دشمن به دنبال نجات دریاچه ارومیه نبوده و به دنبال بحران سازی و به حاشیه راندن اصل موضوع احیای دریاچه است؛ اما بی شک سرنوشت این دریاچه و منطقه، وابسته به همت مسئولان و نمایندگان و همراهی مردم بوده و دلسوزان واقعی هرگز به بدخواهان اجازه توطئه و شیطنت نخواهند داد.